Lednamn

Men varför utmåla oss som ifrågasätter som känsliga och PK?
Jag har inte utmålat någon som känslig, utan ger bara ett tips till de som verkligen är känsliga.
Även om vana klättrare inte bryr sig måste man ta hänsyn till befolkningen utanför klätterskrået. De kanske inte riktigt ser humorn i det hela och därmed får en negativ bild av klättrare som dumma, obildade och framförallt barnsliga.
I just detta fall har namnen "legat latent" i många år, men nu tack vare en klättrare så finns det en tidningsartikel om det. Ingen annan än klättrare skulle veta annars. Hela idén med att kontakta en tidning för att skriva av sig tycker jag är osmaklig. Nu skulle det lika gärna kunna hända att någon som har ansvar för området läser detta och helt enkelt bestämmer sig att nu j*vlar är det slut på all klättring där och börja jobba för det.

Tycker är det är osmakligt, men kanske inte så mycket att bry sig om såvida man nu inte skriver namnet på klippan.

Däremot tycker jag man ska tänka till. Även om vana klättrare inte bryr sig måste man ta hänsyn till befolkningen utanför klätterskrået. De kanske inte riktigt ser humorn i det hela och därmed får en negativ bild av klättrare som dumma, obildade och framförallt barnsliga.

Den absolut övervägande majoriteten av de människor jag träffat genom klättringen har varit väldigt trevliga och öppensinniga. Min förhoppning är att människor som inte klättrar har samma uppfattning. Den här typen av tilltag kan framställa klättrare i dålig dager helt i onödan.

Man kan ju möjligen tänka sig att "vana klättrare" är förhärdade efter att ha läst många lednamn.
Men i övrigt finns ju ingen anledning att tro att det är nån skillnad på hur klättrare och resten av befolkningen uppfattar lednamn.
Att lednamn kan uppfattas som stötande, märkliga eller vad man nu kan tänka sig, beror ju inte på att lederna är döpta av just klättrare, och att klättrare har en särskild humor eller syn på t ex andra världskriget. I det avseendet så utgör nog klättrarna ett hyfsat tvärsnitt av samhället.
Dvs i andra sammanhang förekommer det säkert liknade risker för att det som den ene gör, uppfattar den andre som stötande.

"PRESSMEDDELANDE

Svenska Klätterförbundet har uppmärksammats på att klätterleder vid Gåseborg i Järfälla uppfattats som stötande. Förbundet har varit i kontakt med Järfälla kommun, som släppt ett pressmeddelande där man hänvisar till att det kan bli aktuellt att stänga klippan för klättring.

Pontus Axelsson, ordförande i Svenska Klätterförbundet, tar frågan på största allvar och är mån om att medverka till samförstånd.

–Det finns ingen som tjänar på att folk känner sig kränkta. Våra medlemmar, och säkert även förstabestigarna, tycker nog att det viktigaste är att ha fortsatt access till klippan.

Axelsson påpekar dock att förbundet saknar inflytande över de namn som förstabestigare väljer att ge ”sina” klätterleder.

–Det vi kommer att göra är att ta fram en namnpolicy där vi rekommenderar klättrare att undvika namn som kan upplevas som stötande."

källa: http://www.klatterforbundet.se/nyheter.php?id=365

"Namnpolicy", mår illa av att bara tänka på det.
Klättring är i grunden en frihetlig sysselsättning, där man som utövare skapar sina egna regler och lagar.

det har ju med all önskvärd tydlighet framgått att en sådan behövs. Att skapa sina egna regler är helt OK om man klarar av det
Enig. Det kan skötas väldigt enkelt. Den som ger ut klätterföraren är den som sprider lednamnen i tryck, och den personen måste kunna bedöma vad som är lämpligt att sprida i tryck, och vad som kan få förbli inofficiella namn.

Man kan alltså ändra de aktuella lednamnen, men notisen: "Vi har valt att ändra dessa lednamn från deras ursprungliga namn därför att dom sammantaget ger ett intryck som vi inte står för." Ingen kommitte och ingen omröstning. Den som inte gillar detta kan ge ut en egen klätterförare, eller ändra i sitt eget exemplar med tippex.

Överdrivet? PK? Jag tycker inte det. Inte ens i Göteborg för 20 år sedan var klätter-communityt en grupp där alla kände alla och där alla hade samma Beavis och Butt-head-humor, och klätterföraren är en bok som man köper i en vanlig affär. Nuvarande ordning är bara till glädje för en liten men otrevlig grupp med extrema åsikter som jag tror (hoppas) att få här vill associeras med (det finns en anledning till att kommentarsfältet i DN-artikelt är avstängt).

Senast ändrad:
Enig. Det kan skötas väldigt enkelt. Den som ger ut klätterföraren är den som sprider lednamnen i tryck, och den personen måste kunna bedöma vad som är lämpligt att sprida i tryck, och vad som kan få förbli inofficiella namn.

Man kan alltså ändra de aktuella lednamnen, men notisen: "Vi har valt att ändra dessa lednamn från deras ursprungliga namn därför att dom sammantaget ger ett intryck som vi inte står för." Ingen kommitte och ingen omröstning. Den som inte gillar detta kan ge ut en egen klätterförare, eller ändra i sitt eget exemplar med tippex.

Överdrivet? PK? Jag tycker inte det. Inte ens i Göteborg för 20 år sedan var klätter-communityt en grupp där alla kände alla och där alla hade samma Beavis och Butt-head-humor, och klätterföraren är en bok som man köper i en vanlig affär. Nuvarande ordning är bara till glädje för en liten men otrevlig grupp med extrema åsikter som jag tror (hoppas) att få här vill associeras med (det finns en anledning till att kommentarsfältet i DN-artikelt är avstängt).

Jag håller med om att detta troligen är en fråga som i första hand gäller tryck av förare. Det är ju endast i föraren som lednamnet kan konstateras förekomma, och det är i föraren som det påstås att lednamnet hör ihop med en viss led, förstebestigare osv osv. För trycksaker och friheten att utforma dessa finns det ju lagar av hög dignitet, och när det gäller restriktionerna att välja lednamn av typen som diskuteras finns också lagstiftning.

Att tillskriva förstebestigarna i Gåseborg extrema åsikter i ena eller andra riktningen tycker jag är väldigt obegåvat.
Tittat man i föraren så är det ju många leder, många förstebestigare och lednamnen anknyter till historien på ganska olika sätt. Jag tror nog risken för förhastade slutsatser är mer än överhängande så länge förstebestigarna för i stort sett samtliga leder inte fått komma till tals. Att dessa skulle vilja ta den diskussionen just på ett forum är heller knappast något man kan ta för givet. Därmed inte sagt att alla och envar som döper en nytur inte har ett ansvar för att inte genom namnvalet inkräkta på gällande lagar. Det blir ju ytterligare komplicerat genom att de som valt namnen inte är de som tryckt förarna.

Jag tycker det framstår som en rätt märklig debatt, inte minst när kommunen enligt uppgift överväger att stänga klippan för klättring. Man stänger ju då en klippa som uteslutande eller till övervägande del klättras av personer som överhuvudtaget inte har med namnvalet att göra. (Det finns f ö många leder i Gåseborg som har namn som inte har något samband med andra världskriget alls. Att det betyder att ingen kan uppfatta dessa namn som stötande är däremot högst oklart.)
Det låter inte bara som en juridiskt tveksam åtgärd, utan även som en åtgärd som knappast bidrar till att respekten för klätterförbud i största allmänhet ökar, eller att rasism eller diskriminering i samhället minskar.

Att tillskriva förstebestigarna i Gåseborg extrema åsikter i ena eller andra riktningen tycker jag är väldigt obegåvat.
Om du syftar på mig så vill jag bara poängtera att detta inte är vad jag skrev, eller om jag skrev det så menade jag det inte. Jag tror inte förstabestigarna hade någon speciell tanke alls. Men sammantaget ser det inte så bra ut, där ger jag Cordelia Hess rätt.

Jag tycker det framstår som en rätt märklig debatt, inte minst när kommunen enligt uppgift överväger att stänga klippan för klättring. Man stänger ju då en klippa som uteslutande eller till övervägande del klättras av personer som överhuvudtaget inte har med namnvalet att göra. (Det finns f ö många leder i Gåseborg som har namn som inte har något samband med andra världskriget alls. Att det betyder att ingen kan uppfatta dessa namn som stötande är däremot högst oklart.)
Det låter inte bara som en juridiskt tveksam åtgärd, utan även som en åtgärd som knappast bidrar till att respekten för klätterförbud i största allmänhet ökar, eller att rasism eller diskriminering i samhället minskar.

Att en politiker gör ett utspel är inte riktigt samma sak som att "kommunen överväger" tack och lov.

(Hmm, att hota med repressalier mot ett kollektiv pga misshagliga ord i en tryckt publikation... Tryckfrihetslagstiftningen, någon?)

Hursomhelst, vad sägs om att vi helt sonika döper om "Zyklon" till "Hess". På det sättet behåller vi namnkaraktären på klippan samtidigt som vi hedrar den som uppmärksammade oss på dessa hemska namn.

Perfekt. Förhoppningsvis kan vi då få en kristen förare utan svordomar, en pk-förare för alla lättstötta anti-nazister, en förare för tjockisar osv beroende på vilka grupper den specifika författaren nu lyckas identifiera som kränkta.

Hursomhelst, vad sägs om att vi helt sonika döper om "Zyklon" till "Hess". På det sättet behåller vi namnkaraktären på klippan samtidigt som vi hedrar den som uppmärksammade oss på dessa hemska namn.

Lysande.

Perfekt. Förhoppningsvis kan vi då få en kristen förare utan svordomar, en pk-förare för alla lättstötta anti-nazister, en förare för tjockisar osv beroende på vilka grupper den specifika författaren nu lyckas identifiera som kränkta.
Om någon är villig att lägga ner det jobbet så visst. Man måste nämligen rita om alla bilder, skriva ny text etc etc. Min poäng var bara att den som ger ut boken har ett eget ansvar. Men nu tror jag att jag har sagt det jag ville säga i frågan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Förslag till namnpolicy Klättring allmänt 83

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg