Lavinriskskalan

Det är med glädje jag ser att man kan hitta lavinrisken i området man är i, på bland annat hotell och fjällstationer. Men vid närmare granskning tycker jag att man har glömt att det inte hjälper en person som inte kan allt för mycket om laviner om det står "Stor risk" eller liknande. Vad är "Stor risk"? Skalan visar inte hur stora åtgärder man ska ta för att undvika lavinfarliga områden. Jag, som relativt okunnig skidåkare som bara har erfarenhet från vad jag läst i böcker om laviner, har ingen aning om i hur stor utsträckning man ska undvika lavinfarliga områden när risken bara är beskriven med några ord. Jag vet lite om vilka typer av sluttningar man ska undvika men inte när. Finns det några riktlinjer att gå efter eller ska man bara tolka efter eget förnuft?
Har någon med erfarenhet inom området tips?

Safe or sorry

Är lavinfaran 3-5 tycker jag att du ska överväga att låta bli. Undvik +35 grader, öst och nordsidor osv. Det är ju alltid upp till var och en, men tänk på att även små ras kan vara större än dig...

Som en suverän, numera död skidsite på nätet sade:

- Tänk på att du trots din utrustning och felfria teknik ändå bara är en sketen skier och en lavin är 1 miljon ton snö.

Mvh

/föhl

25 grader räcker

Hej
En lutning på 25 grader räcker för att en sluttning ska kunna vara farlig, och när det gäller höjdskillnad räcker det egentligen med 5 m höjdskillnad för att det ska vara nog med snö för att begrava dig.
Anders

Om du ær tveksam så græv en snøprofil. Studera snølagren, testa var/hur de brister om du sætter ner spaden bakom och trycker ut snøn. Se om du ser lager av snø som ser ut som socker, om det brister mycket lætt på vissa stællen osv. Førsøk få med dig någon som kan och kan visa dig. Prøva och lær dær det inte ær lavinfara. Lavinfaran ær alltid størst de nærmsta dygnen efter mycket snø och/eller mycket vind och/eller stora temperaturskiftningar (från kallt till varmt).

Men den viktigaste regeln ær væl att om du ær det minsta tveksam så åk inte.

Læs bøcker om det men gå också ut och testa och prøva på sakerna i verkligheten.

Det kan verka lätt...

... men vänta bara tills nån förklarat.
Lavinrisken är bara en av många faktorer som är till hjälp när du gör din egen bedömning var du kan åka. Att läsa sig till fakta är bra - då har du grund att lära i praktiken på kurs eller av erfarna.
Ingen är ännu fullärd...
Här kan du läsa mer om laviner och lavinriskskalan;
http://www.csac.org är en kanadensisk ideell sida, mycket bildande.
http://www.slf.ch eller http://www.wsl.ch är schweiziska lavinforskningsinstitutets hemsida och läser du bara tyska/italienska/franska är detta en guldgruva.

Gräva profil är väl bra, men....

min erfarenhet är att skiktningen kan variera en hel del från plats till plats. Speciellt minns jag ett tillfälle där vi grävde två profiler med kanske 75 m mellanrum och fick helt olika resultat... Min slutsats av detta är att max 25 grader och max 5 m höjdskillnad är vad som gäller om man ska hålla sig på den säkra sidan
Anders

lavin även under 20 grader,.

Hej !
Ibland kan det även gå laviner där lutningen är under 20 grader, som exempelvis i Personalbacken ovanför Keb fjällstn, där en fd anställd höll på att stryka med för några år sen. Där åtminstone inte jag ser någon uppenbar lavinfara vid normala förhållanden.

Lokala snöförhållanden och särkslida skiktningar kan ge extrem lavinfara.
Man kan aldrig vara säker riktigt.

MVH Mats

Goda råd är bra!

Jag kan hålla med om att det kan verka lite torftigt med info på lavinriskskalan. Något som kanske kommer att ändras på. Gå in på någon av de amerikanska adresserna och titta på den amerikanska eller Kanadensiska skalan så är det där lite mer text och vad som man bör tänka på vid olika förhållanden. Det har kommit ut en ny bok nu om Laviner som jag skulle starkt rekomendera att du införskaffar(miljobokhandeln.se). Jag håller med det vår vän från Norge skriver. Man kan sammanfatt det han skrivt att man skall vara ute mycket för att få snurr på det hela. En kommentar till ett av inläggen att det inte är någon idé att gräva är helt fel. Om man inte gräver kan man aldrig komma i närheten av att förstå en bråkdel av hur snön fungerar. Det bästa man kan göra är att gå en kurs så man får bas kunskaperna eller om man har en kompis som har de kunskaper som behövs. Pröva med SLAO, bergsguider, Abisko Turisstation eller mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg