Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Kex och öronsus

En tom Pringleschips-burk funkar utmärkt till att ha kex i om man inte vill att de ska smulas sönder. Hobnobs är ju supersmaskiga och energirika som lägergodis på kvällen.

Snusnäsduken är jättebra att ha när det viner runt öronen på kalfjället. Jag brukar ha keps i vanliga fall, men får problem med huvudvärk om det blåser för mycket i öronen. Tur att man är tjej och kan ha huckle!

Om man inte är rädd för några extra gram i ryggsäcken så förbättras sömnen av IKEA:s lilla lätta kudde Gosa Resa à 115 g och 29 kr. Den var helt klart ett av årets kanonköp!
 
Oj

Oj, tack. Det borde jag ha märkt. Vad bra att det fanns en lång tråd med ÄNNU fler tips! Villockså pass på att tacka för det arbete du lägger ner med din sammanställning.
 
Onsdag 28 juli hadde jeg pakket ferdig en 30 kg tung oppakning med telt, mat, kokeapparat, sovepose, liggeunderlag og fiskeutstyr. Været var strålende å gå i, og skoglandskapet og fjellet viste seg fra sin beste side.
Vi lagde også en turvideo i 2 deler som jeg ønsker å dele med fjellvandrere og fiskere:)

Bolkesjø-Selsli-Lisleheradmarka i Telemark, Norge

sjekk - turvideoer på http://www.villmarkslivet.com
 
(...) det här var ju smart sätt att göra eld nästan utan hjälpmedel.
http://www.youtube.com/watch?v=thbSSuo1Z00
Ja, jag vet att det inte är lika häftigt och vildmarksaktigt, men känns det inte liksom lite enklare med en vanlig liten lins?
Funkar även när det är isfritt, väger mindre, går att ha i fickan, behöver inte nytillverkas jämt... och man blir inte lika kall om tassarna :)

Joanna - en fantasilös glädjedödare ;)
 
Våga starta frysande verkar nyfrälsta vandrare ha svårast för att göra. Har till och med mött svettiga typer som gick i dunjackan, när vi andra klarade oss bra i undisar och vindblus. Lager på lager betyder reglering oxså inte max jämt!
 
Ja, jag vet att det inte är lika häftigt och vildmarksaktigt, men känns det inte liksom lite enklare med en vanlig liten lins?
Funkar även när det är isfritt, väger mindre, går att ha i fickan, behöver inte nytillverkas jämt... och man blir inte lika kall om tassarna :)

Joanna - en fantasilös glädjedödare ;)
Jag är faktiskt rätt lat av mig och har tändare med mig för det mesta+ en tändstål i reserv
Fick faktiskt användning av tändstålen i förra säsongen då jag hade glömt tändaren.
Så allt gott du är ingen glädjedödare
 
Sugrör som engångskärl

Vanliga sugrör kan användas för att förvara kryddor, diskmedel, olja, piller. Både i vattentäta engångsförpackningar och mindre täta men förslutbara paket.
Se följande video: http://www.youtube.com/watch?v=WiB9kUPRXZ4
Huvudpoängen är att man smälter igen ändarna på sugröret.

Blöta kläder får hänga på tork på utsidan ryggsäcken under vandringen.

Vattenblåsa i ryggsäcken med slang till munnen gör vattnet tillgängligt och då dricker man tillräckligt. Dessutom tar de lite plats, man kan ha 3L-påse och bara fylla så mycket man behöver. De kan köpas för 200-300.
 

Liknande trådar