Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

smula brödet så slipper du smulor..

Om man är mindre noga med det estetiska i sin frukost kan man smula hårdbröd, digestivekex etc redan innan man åker. Töms ner i en tålig påse eller en plastlåda och kan ätas med sked. Lättare att packa och mättar lika bra. Påläggen tar man vid sidan av eller strör på.
 
Om det är under svalare årstid har jag alltid med mig en handvärmare.Varianten med kolstav. När jag ska sova så sjänger jag in den i sovsäcken en stund. Kanonskönt att värma upp för fötterna innan man kryper in!

Är kängorna kalla på morgonen brukar jag även värma upp dom med värmaren.

Nästa tips kanske är självklart och alla gör det? Men ingen har skrivit det?

Jag tvättar ett par strumpor (och kallingar) i en påse med lite grönsåpa och vatten, som jag knyter fast på ryggan. När man kommer fram till sin lägerplats så sköljer man ur och torkar i sovsäcken under natten! Alltid rena strumpor!
 
Ett till tvättips. Om man använder yllegrejor behövs inget tvättmedel av något slag. Bara att krama ur strumpor och sockor i kallvatten, och för kallingar gnida lite extra.

Raskesven
 
Vi fortsätter i en ny tråd!!!

millimeter; sa:
jag vill hävda att tipsmotståndet ökar med antalet inkomna tips, eftersom man inte vet om någon redan tipsat om samma sak. Visserligen kan man läsa igenom allt (i Claes heroiska PDF/HTML! :).. ), men jag tror att det i längden blir ohållbart. Jag undrar vad gränsvärdet för antal inkomna tips är? Jag tippar på att det klingar av innan 14000, tyvärr.
Fast några till borde gå..
Du kanske har rätt i det! Så låt oss stänga denna tråd och fortsätta i den nya tråden som jag just skapat!

Vi ses i den nya tråden, Ha de' ///Claes
glad.gif

Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Bad idea tycker jag. Nu måste alltså två trådar ögnas igenom för att undvika dubbleringar. Med nya tråden kommer nog väldigt mycket repetitioner. Bättre hålla det samlat i en tråd- min åsikt. Att tipsen avtagit beror nog snarare på att många tips redan getts, helt enkelt.

Raskesven
 
mer kuddar!

hendberg; sa:
utter; sa:
Nordesjö; sa:
- En ihopvikt fleecetröja är en bra huvudkudde.

Om man inte är viktfanatiker kan man ta med ett örngott och fylla det med diverse kläder och vips har man en kudde.
...och om man inte orkar släpa på ett örngott så kan man använda påsen till sovsäcken (om man stoppar i mycket kläder så antar jag att man får sitta på den först :))

Om man inte vill bli stypt i somnen av kompressionsremmarna kan t.ex. en t-skirt eller en polotroja fungera bra som orngott, Hurvida eventuell svettlukt paverkar somnen lamnar jag osagt. Funkar for mig iaf!
 
darkhippo; sa:
Nordesjö; sa:
darkhippo; sa:
Jag tyckte att locket till min trangia gryta vägde på tok för mycket ... köpte ett enkelt grytlock i aluminuim och bankade till kanterna/Andreas, Uppsala

Jag vet att det är jäkligt okreativt att gå in och ifrågasätta tips, men om man inte vill använda sitt lock som stekpanna räcker det väl med några lager aluminiumfolie som lock?


Nja...jag har provat att tillvera en del lock med folie och ståltråd och lite annat. Det som man märker klart är att dessa lock inte sluter lika tätt som ett "vanligt" hur man än gör sitter det aldrig klockrent på grytan.
Eller så e jag kass på att bygga egna lock :)
Är det nån som har en bra lösning så kunde det vara kul att se den. Dessutom blir det ganska varmt att pilla på foliet om man kokat upp en liter vatten och ska ta av locket. Sist men inte minst så väger inte mitt nya lock särskillt mycket. det är STOR skillnad mot trangias lock!!


/Andreas

Jag kör med en tunn rund plyfaskiva. Funkar även som skärbräda, vifta på brasan med, hälla av kokvatten....
 
Re: Re: Re: vad

cnygardh; sa:
millimeter; sa:
Funkar det att spänna snöre/kardborrband etc runt vader och kängor vid vad? Jag har läst att många gör så, men har inte fått tillfälle att prova själv. Hur tätt blir det? Jag tycker det borde läcka in vatten ganska fort, men det kanske funkar bättre än jag tror?
Själv skulle jag numera inte kunna tänka mig att vandra utan att ha mina CoverBoots (knähöga) med mig, går utmärkt att förstärka med regnbyxorna så att man klara vad ända upp till grenen utan att bli våt.:) Kolla min Recension: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1870

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

Har försökt hitta cover boots på nätet men hittar ingenting, inte ens på Lundhags egen sida. Har dom gått ur sortimentet kanske? Såg en variant på dom i cykelfrämjandets tidning dock
 
Om man vandrar på andra ställen i Sverige än fjällen, olika landskapsleder m.m så kan man dricka vattnet i alla bäckar så länge inte bäcken rinner från en stad eller samhälle. Sa iallafall min bror som hade pratat med en biolog.

salt och peppar brukar jag ta några extra påsar på McDonald´s, dom ggr jag äter där inför en vandringstripp. Portionsförpackat och klart.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: vad

plums; sa:
cnygardh; sa:
millimeter; sa:
Funkar det att spänna snöre/kardborrband etc runt vader och kängor vid vad? Jag har läst att många gör så, men har inte fått tillfälle att prova själv. Hur tätt blir det? Jag tycker det borde läcka in vatten ganska fort, men det kanske funkar bättre än jag tror?
Själv skulle jag numera inte kunna tänka mig att vandra utan att ha mina CoverBoots (knähöga) med mig, går utmärkt att förstärka med regnbyxorna så att man klara vad ända upp till grenen utan att bli våt.:) Kolla min Recension: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1870

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

Har försökt hitta cover boots på nätet men hittar ingenting, inte ens på Lundhags egen sida. Har dom gått ur sortimentet kanske? Såg en variant på dom i cykelfrämjandets tidning dock

De finns i alla fall med i Lundhags senaste katalog som kom hem i brevlådan i veckan.
 
Hade tråkigt och fixade till en annorlunda tändsticksask :) Klarar väta bättre än en vanlig dock klarar den inte ett dopp.

tanddosa_1.jpg


tanddosa_2.jpg


tanddosa_3.jpg
 
1) Använd fötterna när du går.

2) Använd även gärna huvudet.

3) Kläder på kroppen är bra, om inte annat så för att skydda sig mot närgångna blickar från ripor.

4) Ska man sova underlättar det om man är trött.

Ja, det var mina tips!
 

Liknande trådar