Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Några tips

-Alkogel, finns på apoteket. Bra till att tvätta händerna efter diverse aktiviteter, rengöra skavsår och blåsor, döda bakterier i skrev, armhålor, knäveck, på axlar m.m.

Har även försökt använda det som botemedel för infanterield två ggr, smärtlindrande i båda fall. Det svider till extremt mkt i några sekunder när det appliceras på stället som infanterielden uppkommer. Därför är en pinne att bita i är rätt bra om man inte vill att andra ska höra ens femenima skrik.

-I stället för en vanlig mössa kan en ballaklava medtagas, gärna av lite tjockare material(försvarets är perfekt) = mössa/halsduk/huva.

-Valfri tejp för att komprimera skräp.
-Silvertejp för att laga saker och som skavsårstejp(låg friktion), om den används som skavsårstejp bör den tas av på nätter för att lufta(gäller annan skavsårstejp också).

-Om det inte redan finns på ryggsäcken kan man sy på remmar på avbärarbältet för att fästa små väskor i.
Bra för saker man lätt vill komma åt, t.ex kniv, kamera, kompass, kikare m.m.

-Tidning, bra för att torka blöta kängor, räcker oftast med några sidor då tidningspappret kan torkas på dagen och återanvändas nästa natt.

-Endast den late fryser!

-Liten radio. Nyheter, väderleksrapporter m.m. (Kan visserligen läsas via mobilen nuförtiden om det finns täckning)

-Giants block (finns på gym/naturapotek=dyrt, men har även sett den på willys och andra billiga affärer)
MYCKET energi, även vitaminer och inte minst är den god!

-Många plastpåsar - väger lite och har många användningsområden.
 
Drikkbart vatten alltid!

Jod eller Iodine kan bli din räddning när du är utomlands! Droppa i tre droppar Jod per liter vatten, blanda och låt stå 40 min och du kan drikka det mest bakteriafulla vatten. Jag har varit med att dyra
MSR-filter inte tar bort bakterier i tex Nepal och Indien, då har jod varit svaret.
Katadynfilter är att föredra men de kostar mycket och väger mycket och tar mycket plats i ryggsäken, de mindre Katadynfiltren klarar inte av alla bakterier.

Ett annat sätt att skaffa säkert vatten i områden med mycket bakterier tex katastrofområden som jordbävningen i norra Indien våren 2001.
Tag tex Pet-flaskor som målas svarta på ena sidan, fylls med vatten och läggs i solen. Uv-strålning kan under längre tid döda nästan alla bakterier i löpet av 48 timmar. Vid kris kan vattnet drickas efter 10 timmars strålning. Detta kan tyckas ta tid men är effektivt och billigt när inga andra hjälpmedel finns. Används dagligen i tredjevärlden för att få drickbart vatten!

Om du är i krissituation, nära döden pga uttorkning kan vatten tas upp via endtarmen: klyster/lavemang. Endtarmen kan till viss mån "klara av" även förorensatt vatten.
(Har dock aldrig prövat själv men fick lära mig det under överlevnadskurs i försvaret.)
 
Svarta PET-flaskor

Vilken sida skall ligga upp mot solen? Den svartmålade eller den fortfarande genomskinliga? Jag antar att den genomskinliga sidan skall ligga upp men det är lika bra att fråga ordentligt.

Tack

Stalle
 
PET-flaskorna behöver inte målas svarta på nån sida (varför skulle de behöva göra det när det är UV-stårlningen man "utnyttjar"?).

Den instruktion jag läste var att man skulle fylla flaskan till 2/3, skruva på korken och skaka i en minut och sen fylla upp (detta för att syresätta vattnet). Sen skulle det ligga 8-10 timmar i fullt solsken (molnigare så måset det ligga längre).

Och PET-flaskor är egentligen inte optimala, men de är enkla och billiga att ordna fram.

Men den här tråden var väl om fjällvandringstips?
 
Svart absorberar solljus, även uv-strålning.
Flaskan behöver inte målas svart men om man ska använda detta ofta blir effekten större.

Det med flaskorna var bara tilläggstips när jag ändå var inne på vatten, det var Jod som var huvudtipset.
 
en ny omgång tips

Bra friluftsbröd: Fazers Smedhalvor, är sega så att de inte smulas sönder i ryggsäcken och håller sig också fräscha och goda minst i ett par veckor.

Vandringsenergigodis en viktig faktor för att hålla blodsockerhalten på bra nivå: lagom för mig är 100g mjölkchoklad, ett litet paket russin, en näve jordnötter och ett halvt paket Dextrosol per dag.

Ha alltid en tub med LiquiSole i packningen. Med detta silicongumme lagar du läckande kängor, liggunderlag regnkläder etc. (jag har t.o.m. lagat min avbrutna vandringsstav med det)

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

ps. kom igen nu och lägg in era tips, vi är inte ens i närheten av målet - 1001 tips! ;)
 
En liten tanke...

Om alla som läst denna tråd bidragit med minst ett tips var så skulle vi ha haft över 14 000 ja... du läste rätt, fjortontusen tips i denna tråd!!! så kom igen...!!! minst 10 tips om dagen borde vi ju i alla fall kunna få till!! eller hur?
MVH ///Claes
cool.gif" alt="cool lämmel"
 
Om du tältar när det är tjäle men inte mycket snö, använd ett par kraftiga stålspikar som pinnar. När de ska lossas knackar man bara till dem först, så går de bra att dra loss.

Raskesven
 
yakman; sa:
Svart absorberar solljus, även uv-strålning.
Flaskan behöver inte målas svart men om man ska använda detta ofta blir effekten större.

Det med flaskorna var bara tilläggstips när jag ändå var inne på vatten, det var Jod som var huvudtipset.

(Visserligen är detta en tråd speciellt för fjällvandringstips, så man borde kanske starta en ny tråd, men till viss del berör ju detta de som redan läst tipset. Ursäkta mitt övertramp!)

Om nu svart absorberar även UV-strålning så borde det ju inte vara bra att ha ena sidan svartmålad. Om den istället vore silverblank skulle den ju reflektera tillbaka UV-ljus in i vattnet, istället för att det passerar genom vattnet en gång och sedan absorberas. Samma princip: kattögon reflekterar (vad jag hört) ljuset för att det ska passera näthinnan två gånger, och på så vis maximera ljusupptaget i ögat. Därför tycks kattögon blänka i mörker.

För att i lite högre grad berättiga mitt inlägg vill jag på försök hävda att tipsmotståndet ökar med antalet inkomna tips, eftersom man inte vet om någon redan tipsat om samma sak. Visserligen kan man läsa igenom allt (i Claes heroiska PDF/HTML! :).. ), men jag tror att det i längden blir ohållbart. Jag undrar vad gränsvärdet för antal inkomna tips är? Jag tippar på att det klingar av innan 14000, tyvärr.

Fast några till borde gå..

MvH
 
Re: en ny omgång tips

cnygardh; sa:
Bra friluftsbröd: Fazers Smedhalvor, är sega så att de inte smulas sönder i ryggsäcken och håller sig också fräscha och goda minst i ett par veckor.

Ett annat bröd som är tillräckligt segt för att inte smulas sönder i ryggan är 'mini-chiabata'. Jag handlar det i den lokala ICA-butiken och det håller sig i minst 1 vecka. Fungerar ypperligt som frukost- eller kvällsmålsbröd med tubost på.

/p-a
 
Re: Re: en ny omgång tips

asp; sa:
Ett annat bröd som är tillräckligt segt för att inte smulas sönder i ryggan är 'mini-chiabata'. Jag handlar det i den lokala ICA-butiken och det håller sig i minst 1 vecka. Fungerar ypperligt som frukost- eller kvällsmålsbröd med tubost på.

/p-a

Appropå bröd. Jag har med fullgott resultat (nåja...) gräddat atmospackade minibaguetter på en pinne över elden. Underbart till frukost i vildmarken! kanske inte så praktisk att ha med sig men en njutning!

//Anders
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg