Som vattenflaska är Festis-flaskor jättebra tack vare att de har en skåra runt sig som man kan använda för att sätta fast den i bältet eller på ryggsäckens axelremmar. Sen väger de lika mycket som en 50 cl PET men rymmer 60 cl!
Snöret är en ögla gjord av ungefär 50 cm snöre med ett snörlås på. Den används på två olika sätt. När man sätter flaskan på axelremmen så gör man som ett lärkhuvud av snöret runt axelremmen. Man trär flaskan genom, drar i änden så dras öglan åt och man kan släppa flaskan och dra åt snörlåset med den handen.
När man sätter i bältet så ska snöret liksom korsas bakom bältet (trä ner öglan bakom bältet och vrid den sen ett halvt varv). Den nedre öglan håller flaskan med skåran så kan man dra åt den övre (den övre håller inte flaskan förrän den är åtdragen).
(Jag använder också såna snören för att hålla ihop t.ex. min fiberpälströja. Rullar den hårt och sätter ett sånt snöre runt. Tror jag har ett dussin såna snören totalt.)
Sen har jag en slät 50 cl PET-flaska som jag har ritat decilitergradering på med spritpenna och sen satt tejp utanpå för att strecken inte skall nötas bort. Strecken går runt hela flaskan. (Jag har även ritat dit streck för halvdecilitrar tror jag, lite osäker)
Likaså har jag ristat decilitergradering inuti mina grytor (den går dock inte runt hela varvet).
Durkslag, man gör en hätta av myggnät med snöre runt som man kan spänna fast över grytan.
Gastromax osthyvel i plast går att använda även som smörkniv och stekspade. På bilden har jag kapat av lite av skaftet.
Vispen tror jag också är Gastromax. Tror båda dessa finns på Clas O och ICA. ÖoB har billigare osthyvel i plast men den plasten känns lite mjuk och den är liksom "fyrkantig" (själva bladet).
(Vikterna på bilden finns där bara eftersom jag länkade direkt till en bild jag redan har på min hemsida.)
[Ändrat av nermander 2004-09-09 kl 08:00]