Några fler små bidrag
Det här var en bra tråd!!!
Jag håller med ang. tipset om skumgummi. Mina nyckelben sticker ut för mycket för att riktigt passa med någon ryggsäck och då är en ituklippt tvättsvamp perfekt. OBS! Undvik bilsvamp med schampo...
Angående vattenflaska så kapitulerade jag förra sommaren och har numera en Platypus-flaska med tillhörande slang. Anledningen var att flaskan lätt går ner i en sidoficka på ryggsäcken och att man kan dricka precis när man vill. Mycket skönt, speciellt när det är varmt - och det blir lättare att verkligen få i sig så mycket vätska som man behöver.
Vi har mjölkpulvret i små pet-flaskor -lätta att hälla ur.
Avdelningen mattips: Vi gör egen snabbgröt av hastigt mixade havregryn plus diverse tillbehör efter smak (blåbärssoppepulver, torkade äpplen, kanel, dadlar, mm). Bara att hälla på hett vatten direkt i tallriken och röra. Gröt in no time och utan kletig kastrull.
Jag går med vegetarianer och vi har därför ansträngt oss för att piffa till käket. Ädelost, fetaost och parmesanost håller bra och väger inte hemskt mycket extra (man behöver inga jättemängder). Nötter i mat är gott. Likaså soltorkade tomater, torkad lök och pesto. Torkade trattkantareller, svampsås och couscous är himmelskt gott. Och glöm inte ölkorven!!!
Jag har inga särskilda vandringsbyxor med mig, utan går direkt i ytterställsbyxorna (eller shorts). Det funkar jättebra och spar en del vikt. På sportaffärer finns billiga, lätta, snabbtorkande T-shirts att köpa. MYCKET bättre än bomull och mycket billigare än "teknik-kläder" från friluftsaffärer.
För er med linser: köp syftningskompass med spegel.
Öronproppar är bra för sömnen om det blåser hårt, om man har hamnat bredvid en vild jokk eller om man har en vandringskompis som snarkar. Köp såna med snören, tex på apoteket, så slipper du leta på morgonen.