Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Re: Ventilation mellan benen

NUI; sa:
En sak som jag inte testat förrän denna sommar är att skippa kalsongerna helt och hållet.

Jag hade med ett par badbyxor/shorts som funkade som kalsonger också. Av en slump testade jag att gå endast i byxorna, utan underplagg. Detta verkar ganska etablerat bland ultralätta vandrare, men jag hade tidigare klassat det som lite väl extremt.

Som så mycket annat som rör ultralätt utrustning så kan jag bara säga "don't knock it until you've tried it". Har man problm med infanterield så borde det vara en hjälp. Och det är ju lätt att testa i 10 minuter. Gillar man det inte så.....
Jörgen

Extrem ohygien kan innebära en viss hälsofara under längre vandringar. Vill inte vara negativ men jag vet inte riktigt om detta är ngt att rekomendera. Hur många gram väger ett par lätta kalsonger? Allternativt kan man kanske raka av allt kroppshår, det väger säkert 50 g...

Ohygien

Om avsaknad av kalsonger innebär sämre hygien än närvaro av kalsonger tror jag beror på såpass många olika faktorer att det är svårt att generalisera.

Hit hör väl hur ofta man tvättar underlivet, hur ofta man tvättar kalsongerna, hur ofta man tvättar byxorna osv.

Materialet i plaggen kanske också spelar viss roll. Underkläder i bomull som behåller fukten skapar kanske en bättre tillväxtmiljö för bakterier än underkläder av superställsmaterial? Eller är det tvärtom? Kanske någon som är verksam inom sjukvården har info kring detta?

Så jag kan mycket väl tänka mig att den som går utan kalsonger och tvättar både sig och byxorna kan ha bättre underlivshygien än den som går med kalsonger och inte håller dem rena.

Jag tvättade både det ena och det andra ganska ofta under min treveckorsvandrin denna sommar och hade inte problem. Eftersom jag gick ensam vet jag inte om andra personer upplevde mig som ett problem :)

I ärlighetens namn måste jag också erkänna att jag gjort många veckolånga turer i bomullskalsingar utan att ha tvättat vare sig dessa eller innehållet. Det är möjligt att jag levt farligt och haft tur.

Nu handlade ju mitt inlägg mest om en möjlighet att genom ökad ventilation slippa infanterield, men god ventilation brukar ju vara antibakteriell. Och jag tyckte också att det kändes som att man sparade ganska få gram när jag först läste om den kalsonglösa vandraren. Så det var egentligen slumpen som gjorde att jag upptäckte att det var skönt.

Sedan kan jag väl tycka att det ibland finns en renlighetsiver som kan gå till överdrift. Det mesta man stöter på under sina vandringar är ju vattenlösligt, varför jakten på den optimala tvålen för utebruk kan kännas lätt överdriven. Och det går också bra att tvätta även håret med lite tvål, till fasa för schampoo-fabrikanterna, några enstaka gånger per år.

Sådär, nu har en gammal snuskgubbe (Utsidans Bukowski?) lättat sitt hjärta.
Jörgen

Re: Vandringsventilation

Nordesjö; sa:
• Kombibrallor 1: Öppna benens dragkedjor till hälften, så ökar ventilationen kring benen, med bibehållet skydd mot vegetation och väder.

Fast det där fungerar inget bra på brallor där öppningen i det där fallet hamnar på framsidan. Då åker knäna ut genom öppningen och man liksom "fastnar" i öppningen. Tyvärr verkar de flesta såna där brallor ha dragkedjan så den öppnas framåt:-(

Re: Ohygien

NUI; sa:
Sedan kan jag väl tycka att det ibland finns en renlighetsiver som kan gå till överdrift.

Håller med!
I retorikens namn förklär jag därför en käpphäst till ett friluftstips som även gäller i vardagen:

• Om man låter bli att blästra bort hudens eget försvar med fettlösare, tensider, alkohol och annat mög så slipper man smörja in sig med urinämne och oljor som nån grävt upp ur marken.

/Martin, vars nyårslöfte 2004 var att sluta använda deodorant. Förvånande nog märks det ingen skillnad.

Re: Re: Vandringsventilation

nermander; sa:
Fast det där fungerar inget bra på brallor där öppningen i det där fallet hamnar på framsidan. Då åker knäna ut genom öppningen och man liksom "fastnar" i öppningen. Tyvärr verkar de flesta såna där brallor ha dragkedjan så den öppnas framåt:-(

Man får öppna lite mindre på såna ben.

Byxor utan bestämda höger- och vänsterben brukar få en öppning framåt och en bakåt. Jag har dock inte haft några problem med framåtöppnade brallor. Men det beror nog på terrängen; höga knälyft är nog obekvämare än plattvandring.

Re: Re: Ohygien

Nordesjö; sa:
[
/Martin, vars nyårslöfte 2004 var att sluta använda deodorant. Förvånande nog märks det ingen skillnad.

Luktar det fortfarande lika illa? ///

I övrigt hâller jag med om att det gâr bra att ventilera benen med zip-off-brallor genom att öppna dess zip delvis. Pâ mina brax sitter zippen pà làret, ej i knáhöjd.

Som tips i allmänhet vill jag tillágga:

Medhav alltid lättillgángliga extra iläggsulor samt idem strumpor att byta med jámna mellanrum under turen. Hánges efter byte pà tork pà ryggan. Effektivt sátt att avlágsna svett ur kängorna.

Mvh, Mats

Re: Re: Ohygien

Nordesjö; sa:

Nu får jag väl stora snuskstämpeln på mig:), men om jag kör utan deo så måste jag duscha (eller tvätta mig under armarna) varje morgon. Kör jag med deo räcker det med att göra det 2-3 gånger i veckan.

Fast det beror lite på vad man kör för deo har jag märkt, jag kör med Degree (helst Professional, men den verkar de slutat med, den håller nämligen i en vecka utan problem (om det behövs)). Har en del andra sorter i skåpet (som sambon köpt för att hon tyckte jag skall lukta så) och en del av dem är nästan lika värdelösa som att inte köra nåt alls.

Verktyg, veck och vitala delar

nermander; sa:
om jag kör utan deo så måste jag duscha (eller tvätta mig under armarna) varje morgon.

Ja, du sparar säkert 10 sekunder på att inte blaska dig under armarna efter morgontoaletten. ;)

Se hur brorduktigt jag styr om ett sidorspår till ett vandringstips:

• 3V vaskas varje dag!
Tvätta "verktyg, veck och vitala delar" varje dag.
Med den minnesramsan kan den som lätt glömmer komma ihåg att tvätta händer, tänder, fötter, ljumsken, armhålan, framstjärten och bakstjärten.

Resten kan man skita i.

Tips för att få tältkåtan symmetrisk och därmed mer vindtålig, istället för att sätta en pinne klockan 6, en på känn klockan 12, en på känn klockan 3 osv: ta t.ex en vaxduk 40X40 cm, gör ett hål i mitten och märk ut vinklarna för hur pinnarna ska sitta relativt mittpunkten. Ta ett mätsnöre med radien utsatt, gör en ögla i ena änden. Tryck ner en pinne i mitten av vaxduken, där mittstången ska vara, trä snörets ögla över pinnen och låt snöret löpa längs markeringarna på vaxduken när radien mäts upp och pinnarna trycks ned efterhand. Gör markeringarna tydliga så de syns tydligt även i pannlampans ljus.

Annan variant. Istället för vaxduk ha två snören. Ett som anger kåtans optimala radie och ett som anger avståndet mellan pinnarna. Börja med att sätta ner en pinne med korrekt radie relativt mittpunkten, ta andra snöret och mät upp avståndet till nästa pinne, samtidigt som snöret som mäter radien ger rätt avstånd till mittpinnen osv varvet runt.

Raskesven

4.3
-En mygghuva är en billig investering som väger lite. Fungerar bäst över en hatt med brätte runt om, nedstoppad ordentligt i kragen. Tillsammans med tättvävda långa plagg, sockar och vantar har du sinnesfrid utan kladdiga smörjor som luktar illa. Man kan t.o.m. dricka direkt genom huvan utan att ta av den. Om du sover under bar himmel eller under tarp är den suverän.

5.1
-Några dussin små droppar SilNET silikon (eller motsvarande) på ovansida och undersida av Therm-A-Rest självuppblåsande madrasser gör att det ligger still på tältbotten eller på en ground sheet även om det lutar lite, och chansen är mindre att du hamnar bredvid med sovsäcken. Särskilt bra tips för "ormsovare".

/Jarl

Ett litet bidrag

Två plastpåsar kan vara bra att ha till blöta skor i läger. Byt strumpa, på med plastpåsen och i med foten i skorna så är det varmt och skönt på kvällen.

För gramjägare så kan man tänka sig att borra hål i tandborste etc. Reducerar väl några gram i alla fall.

Kuriosa: Erfarna KIMM-löpare brukar hävda att den absolut lättaste spisen består av metatabletter och ihopsamlade stenar. Vet inte om jag skulle rekommendera det dock.

Engelsmännen har för övrigt något som de kallar Flap-Jacks en kaka bestående av havre och russin, som ger en rejäl energikick snabbt. Recept finns exempelvis här:

http://duramecho.com/Food/Flapjack/

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg