Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Måste bara få fråga.... Olja på fjällvandring? Den möjligheten har jag aldrig tänkt på. Blir det inte förskräckligt kladdigt? Och vad förvarar du den i? En filmburk?

Undrar också om det funkar att koka couscous utan olja? Eller blir den väldigt klumpig då?

Får man citera ett 7 år gammalt inlägg?

Vad litet olja alla verkar ha med sig! Jag drar med mig en halvliters petflaska ungefär, ett par matskedar på varje mål.

För övrigt var det längesen jag såg en filmburk. Kryddor blandar jag direkt i maten numera, gör nästan allt själv.

Men min vattentäta tändsticksförpackning som var gjord av en filmburk och låg med stormköket sprack i somras. Har någon tips på bra moderna behållare för det ändamålet?
 
Fått...

Använder sådana här burkar, innehåll redan stormtändstickor... har några stycken burkar, mycket hållbar, syns, vattentät och flyter, har ett hål för snöre på locket, bra så man kan hänga burken runt halsen etc...

Finns nog att köpa i div. friluftsbutiker för några guld mynt...



Mvh troswe
 

Bilagor

  • stormtändstickor.jpg
    stormtändstickor.jpg
    27.3 KB · Visningar: 2,291
Vilken trevlig tråd som flutit upp! :)

(...) Wettexduk i metervara, klipp till två lagom långa bitar, användes istället för handduk. Väger mindre, kostar nästan inget och kan kastas efter vandringen.
(...)

Microfiberdisktrasor i flerpack. Kostar nästan gratis och är bra som handdukar, näsdukar, våtservetter (...)

Haha, och jag som trott mig vara ensam om detta och smusslat lite skamset med mina torkande wettexdukar, när det dök upp anständigt folk på fjället! :)

A propos detta med desinfektion: jag har inte alltid tänkt så, men ett inflammerat småsår kan faktiskt, om inte annat, förstöra en hel tur. På spritkökets tid var ju problemet enkelt; nuförtiden tar jag med ett litet antal s.k. injektionstorkar. Alltså de små (5x5 cm) platta kuddarna med var sin mini-våtservett i, indränkt med ren sprit. Köps på apotek, kostar väldigt lite, håller tätt - jag fyller på reseapoteket från ett 200-pack som jag köpte för flera år sen, och de fungerar fortfarande.
Inget fipplande med små läckande flaskor, väger inget, lättanvänt om nu behovet uppstår.

Efter vissa erfarenheter med små barn och magsjuka reskamrater som inte kunde behålla medicin i tablettform, tar jag, åtminstone till varma länder, med en nödranson alvedon-suppositorier. Det är stor lindring att åtminstone slippa febern och vätskebrist-huvudvärken om man nu blir på det viset (talar ej ur egen erfarenhet dock - råkar äga en plåtmage).
 
Tips på täta burkar

För mediciner i rinnande form (en nödvändighet för oss att ta med på resor) har jag fått "kisserör" a 30 ml med gradering från vårdcentralen. Dokumenterat täta. Funkar även för t.ex. tändstickor nu när filmburkar är ovanliga. Någon som vet var man kan köpa dem så man slipper tigga sig till dem?
Jag brukar även spara medicinburkar i plast för förpackning av t.ex. socker. Jag är dock inte hundra på om dessa klarar rinnande innehåll, men torrvaror håller sig torra.
 
Haha, och jag som trott mig vara ensam om detta och smusslat lite skamset med mina torkande wettexdukar, när det dök upp anständigt folk på fjället! :)

A propos detta med desinfektion: jag har inte alltid tänkt så, men ett inflammerat småsår kan faktiskt, om inte annat, förstöra en hel tur. På spritkökets tid var ju problemet enkelt; nuförtiden tar jag med ett litet antal s.k. injektionstorkar. Alltså de små (5x5 cm) platta kuddarna med var sin mini-våtservett i, indränkt med ren sprit. Köps på apotek, kostar väldigt lite, håller tätt - jag fyller på reseapoteket från ett 200-pack som jag köpte för flera år sen, och de fungerar fortfarande.
Inget fipplande med små läckande flaskor, väger inget, lättanvänt om nu behovet uppstår.

Jag har köpt en liten flaska handdesinfektion och har den tillsammans med toalettpapper tändstickor och minispade, funkar både för att tvätta händer och att bättre på chanserna för att det ska brinna.. Men givetvis även för att tvätta sår vid behov. :)
 
Boktips.
Eld, flammor och glöd - Samisk eldkonst (Av Yngve Ryd).

Tusen sätt att elda med det som finns på fjället (och i skogen). Rolig och lärorik läsning, och bra tidsfördriv för den som har pyromantendenser (d.v.s. alla).
 
För mediciner i rinnande form (en nödvändighet för oss att ta med på resor) har jag fått "kisserör" a 30 ml med gradering från vårdcentralen. Dokumenterat täta. Funkar även för t.ex. tändstickor nu när filmburkar är ovanliga. Någon som vet var man kan köpa dem så man slipper tigga sig till dem?
Jag brukar även spara medicinburkar i plast för förpackning av t.ex. socker. Jag är dock inte hundra på om dessa klarar rinnande innehåll, men torrvaror håller sig torra.

Rör med torktopp (SilicaGel) som vitamineralbrus och huvudvärksbrus är lämpliga att ha torrkaffe,salt,mjölkpulver och socker.

Dom förstnämda är ju lite fuktsugande eller/och mögelutsatta

Xxxl har elektrolytablleter i lite bredare rör om designen passar bättre.
 
Rör med torktopp (SilicaGel) som vitamineralbrus och huvudvärksbrus är lämpliga att ha torrkaffe,salt,mjölkpulver och socker.

Dom förstnämda är ju lite fuktsugande eller/och mögelutsatta

Xxxl har elektrolytablleter i lite bredare rör om designen passar bättre.

Är de täta även för rinnande innehåll?
 
Man kan inte använda dom för grejer med fukt då det sitter en torkpatron i toppen som suger i sig all fukt hela tiden.

Hela grejen med dom - för det andra får du använda behålalr typen som du nämnde.
 
För mediciner i rinnande form (en nödvändighet för oss att ta med på resor) har jag fått "kisserör" a 30 ml med gradering från vårdcentralen. Dokumenterat täta. Funkar även för t.ex. tändstickor nu när filmburkar är ovanliga. Någon som vet var man kan köpa dem så man slipper tigga sig till dem?
Jag brukar även spara medicinburkar i plast för förpackning av t.ex. socker. Jag är dock inte hundra på om dessa klarar rinnande innehåll, men torrvaror håller sig torra.

De flesta medicinburkar tätas med en pappinsats, den håller tätt för piller 1a gången. Pilla ut pappersinsatsen och stansa med en vässad rörbit ut en lika stor gummilapp ur en cykelslang. Där har ni tätningen som tål sirap, olja och flytande honung.
 
Jag undrar om det inte var en Resorb där torkpatronen lätt kunde tas lös med handkraft och inte påverkar rörets täthet.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg