Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Märklig diskussion.

Är det de yngre generationerna som nödvändigtvis måste ha action och våld för att läsa eller se på nåt överhuvudtaget? ;) Själv tycker jag Bibeln är en utmärkt litteratur att ha med sig på vandringar. Finns som bekant i små varianter med endast Nya Testamentet (man hinner ju ändå inte läsa hela Bibeln på en enda vandring).

Och i denna tid när så mycket ytligt sägs och visas i media och överallt så är många av Bibelns tankar en välbehövlig motvikt. Man får helt andra perspektiv än de vanliga. Tycker undertecknad.

/Hans
 
Märklig diskussion.

Är det de yngre generationerna som nödvändigtvis måste ha action och våld för att läsa eller se på nåt överhuvudtaget? ;) Själv tycker jag Bibeln är en utmärkt litteratur att ha med sig på vandringar. Finns som bekant i små varianter med endast Nya Testamentet (man hinner ju ändå inte läsa hela Bibeln på en enda vandring).

Och i denna tid när så mycket ytligt sägs och visas i media och överallt så är många av Bibelns tankar en välbehövlig motvikt. Man får helt andra perspektiv än de vanliga. Tycker undertecknad.

/Hans

Action och våld är väl i princip två av tre hörnstenar i GT. Sex är den tredje.
 
Kan inte friluftstipsarna få ha sin tråd i fred? Sök er till Fritt forum. Snälla?!

HåkanF

Gud är överallt. Det vet du väl... :)

Nä, du har såklart rätt. Så jag tipsar om Bertrand Russels gamla "Filosofi för lekmän" (Unpopular essays, tror jag den heter på originalspråk). Den är, till skillnad från en del andra böcker, rolig, tankeväckande och intelligent.

Sen vidhåller jag att ziploc (mina tror jag var av Hefty-fabrikat) är skitbra. Till nästan allt. Funderar på att ha en i modell större som akvarium.
 
Då vill jag, helt seriöst, ge tips om att ha med sig en TAROT kortlek på vandringen. Där finns mängder av djup information att 'läsa' och begrunda. Den tar liten plats och finns i många utföranden för att passa enskilda smaker. Man kan dessutom använda den som spel-kortlek om man har medvandrare, även om det strider lite emot traditionerna, eller underhållning om man lärt sig att tyda alla figurer. Begriper man fortfarande ingenting av den i slutet av vandringen, trots instruktionsbok och meditativ stillhet runt sig, är det okej att använda den vid eldningen.
 
Kan inte friluftstipsarna få ha sin tråd i fred? Sök er till Fritt forum. Snälla?!

HåkanF

Ett tips on topic (om du inte går solo) är att någon läser högt ur en bok istället för att flera läser var sin.
Det gör packningen lättare (eftersom boken räcker längre), är trevligt och är en intressant övning för den som läser.
 
Ett tips on topic (om du inte går solo) är att någon läser högt ur en bok istället för att flera läser var sin.
Det gör packningen lättare (eftersom boken räcker längre), är trevligt och är en intressant övning för den som läser.
Å, det är trevligt med högläsning på kvällen! Bra påminnelse. :)
 
Ett tips on topic (om du inte går solo) är att någon läser högt ur en bok istället för att flera läser var sin.
Det gör packningen lättare (eftersom boken räcker längre), är trevligt och är en intressant övning för den som läser.

I somras gjorde vi som så att alla skulle ta med sej något litet stycke att läsa, ungefärlig lästid 30 min. Var och en fick alltså välja fritt, så mitt val blev Winston Churchills beskrivning av Afganernas glädje över gevärets ankomst. Någon läste ur Liftarens guide till galaxen, en annan läste ur Tre män i en båt och den sista körde med en Peter Englund historia om människans syn på naturen. Fram för mer högläsning!
Pär
 
Det saknas fortfarande några hundra tips

Målet var väl 1001 tips, så vi kan väl skaka liv i den här tråden. Den måste vara Utsidans bästa genom tiderna.

Fast jag kommer inte på något att tipsa om just nu.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg