Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Högläsningsböcker.

Mina förslag:

Liftarens guide till galaxen, Douglas Adams (som redan nämnts),
Röde Orm, Frans G. Bengtsson (flera delar: Sjöfarare i västerled + Hemma och i österled),
samt
En Kortfattad Historik Över Nästan Allting, Bill Bryson.

Samtliga böcker tål att läsas om och om igen!

/p-a
 
Orkar inte läsa om igen men Sea to Summits bladtvål tyckte jag var kanon. Liten smidig förpackning och den funkar så länge man inte råkar tappa den i vattnet. Då blir det förmodligen *en* liten tvål istället för många tvålblad.

Jag tycker också att vattenblåsa är rätt bra. Jag har en sexliters som jag brukar fylla och ha vid lägerplatsen. Finns träd tillgängligt så hänger man den i det och kan enkelt tvätta sig, diska, dricka vatten.
 
Liftarens guide försökte jag med men fick ge upp. Tycker nog att det var lite för mycket sci-fi och datanördhumor över den. Vill man ha lite böcker med Kiruna-anknytning så rekommenderar jag Åsa Larssons böcker. http://www.adlibris.com/se/searchre...larsson&title=%e5sa+larsson&fromproduct=False

Mina förslag:

Liftarens guide till galaxen, Douglas Adams (som redan nämnts),
Röde Orm, Frans G. Bengtsson (flera delar: Sjöfarare i västerled + Hemma och i österled),
samt
En Kortfattad Historik Över Nästan Allting, Bill Bryson.

Samtliga böcker tål att läsas om och om igen!

/p-a
 
Och om man bor på hotell ska man sno sådana där små flaskor med schampo. Brukar väl säljas på badhus också. En sådan med lite Yes funkar som diskmedel (förstås) och som tvål också. Schampoo bryr jag mig föga om eftersom mitt huvud är tämligen rakat.

Och Liftarens... är väl läsbar på originalspråk. Översättningen är sådär.
 
Två bra lätta plastbehållare, 10cl resp. 5cl:

Zeta har olivolja på 10cl platsflaskor med skruvkork. Riktigt lätta och ett bekvämt grepp genom infasning på två av sidorna. När man gjort slut på oljan i den kan man använda dem för andra flytande saker.

Om ni åker flygplan så glöm inte heller att få med er några stycken 5cl plastflaskor. Även de med skruvkork och mycket tåliga. I mitt minitrangia har jag två sådana med t-bränsle i som räcker utmärkt för en weekend.
 
handduk

En gammal tygblöja är den perfekta handduken! Efter användning tvättar man den och hänger den på en buske. Torkar snabbt och är fräsch till nästa gång!
Vet även de som köpt en meter nytt tyg, batikfärgat i olika mönster för herr och fru.
 
Dokumentera turen på ett enkelt sätt

1) Laddar upp bilderna på Flickr
2) Laddar in mitt GPS spår i everytrail.com
2a) har börjat köra Spot (findmespot.com) som skickar upp en punkt var 10:e minut via sattelit telefon ==> drar knappt några batterier och det går att följa online var jag är ==> att då jag kommer hem så tar jag bara ut GPX filen och laddar upp
3) Kopplar ihop spåret med bilderna från flickr
4) Skriver lite text om vad jag gjort och lite tips/tankar

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=742193
 
Infektioner och renlighet m.m.

Tips 1: Jag har alltid med mig en pytteliten burk honung (en matsked), att ha och kleta på om man får en infektion eller ett sår, som det är risk för blir infekterat. Honung är antibakteriellt och det lindrar också den molande värk, som blir av en infektion. (Sista vandringsdagen festar vi på honungen som är kvar.)

Tips 2: Propolistvål är likaså bakteriedödande. Då behövs ingen deodorant. Med bandsåg formar jag ett litet två och förvarar i en tom, rund snusdosa (som jag fått av min man).

Tips 3: Wettexduk i metervara, klipp till två lagom långa bitar, användes istället för handduk. Väger mindre, kostar nästan inget och kan kastas efter vandringen.

Tips 4: Som marmelad på knäckebröd använder vi hallonkräm i pulverform, som blandas med mindre mängd vatten än vad som står på påsen. (Man kan ju tröttna på mjukost i tub i längden och längta efter något sött.)
 
Microfiberdisktrasor i flerpack. Kostar nästan gratis och är bra som handdukar, näsdukar, våtservetter (fukta trasan och lägg i en fryspåse), kondenstorkartrasa och lite allt möjligt. På Clas i sjön har de handdukar för hund som är billiga och bra, om man vill ha en lite större. Kostar många pengar extra i friluftsbutiken, och då får man ändå inte det fina mönstret.
 
Packlistan med Knorr

Anknyter till Magnus tips för packning tidigare. Jag gör ingen packlista alls före turen utan i stället när jag kommit hem! (Ok, funkar kanske inte vid första turen). I samband med uppackningen skriver jag ner i minsta detalj vad som finns på kroppen, i säcken och vad som ätits/eldats upp. Sen drar jag streck och noterar a) vad som saknats och b) vad som känts onödigt. Efter 20 år blir packningen rätt ändamålsenlig. Vid sommarens ensamvandring i Sarek, 10 dar, vägde säcken 20 kg, vatten oräknat.

Efter tips på detta Forum provade jag i år två varianter av Knorrs Spagetteria och blev mycket nöjd. Enligt receptet ska man koka den några minuter. För att spara sprit på mitt Mini-Trangia kokade jag bara upp pastan och lät den svälla i kastrullen i 10 minuter. Jag tycker det blev lika bra som motsvarande frystorkat och minst 50 kr billigare per singelportion. En påse Spagetteria anses vara två portioner, men räcker förstås bara till en person på fjället.

Hälsn Pelle
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg