Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

För att kunna kolla gasförbrukningen använder jag vandringsstaven som balansvåg:
Med gasflaskan hängande i ena änden av staven och i mitt fall kameran i andra änden söks jämvikten med pekfingret någonstans däremellan. Markera var jämvikten hittas när flaskan är full, tom och kanske 1/4 och 3/4. Observera att skalan tänjs ut, "halv" hamnar inte mitt emellan "full" och "tom".

/ David Olofsson

Tycker det var ett jävligt bra tips!
Dock vet jag inte om jag kommer att använda det eftersom jag väger mina gasburkar innan vandring och, i princip, vet vad alla mina uppkok kräver i gasförbrukning.
Men det är det ju inte alla som vet, så därför är det ett bra tips.

Detta tips går ju dessutom att använda till andra förbrukningsvaror också, om man orkar lägga ned tiden på vad det tar att mäta upp vandringsstaven.
Man kan ju faktiskt gradera den 100g, 200g... o.s.v, om man vill.

Vill man inte använda tipset så slipper man ;)

//Peter

Vandrar du alltid i trakterna av din mosters ostbutik? Jag förutsätter att detta är ett fjällvandringstips som kan brukas under fjällvandring - ett sätt att kolla läget i gastuben när man är i fält och inte har tillgång till sin vanliga våg. Tillämpningen kanske är främst för att ta reda på om man behöver fylla på gasförråden eller inte, eller vad säger Pappan? Själv utgår jag ganska strikt ifrån min normala förbrukning och sedan uppskattar jag gasmängden i tuben genom att skaka på den. Det är ganska ovetenskapligt, men å andra sidan brukar jag se till att ha marginalerna på min sida.

Ja, tanken var att kunna hålla koll på gasläget i fält.
Jag har precis gått över från trangia och tenol där tillgången på bränsle syns hela tiden, till toppmonterat gaskök med "osynligt" bränsle. Under sommarens veckotur hade jag alltså ingen som helst koll på hur stor min normala förbrukning är, och ville kunna kontrollera att gasförbrukningen inte skenade iväg.

/ David

Vandrar du alltid i trakterna av din mosters ostbutik?

Jag behagar skämta.
Rent principiellt fungerar metoden om man har ett objekt av lagom vikt som man alltid släpar med sig och som väger samma hela tiden. Det måste inte vara en kamera, tex.

och sedan uppskattar jag gasmängden i tuben genom att skaka på den. Det är ganska ovetenskapligt, men å andra sidan brukar jag se till att ha marginalerna på min sida.

Min erfarenhet av skakmetoden är inte bra. Jag gissade väldigt väldigt fel. Gasol i dess olika uppenbarelseformer har en förmåga att låta nästan tom hela tiden, när man skakar på den. Men det kanske bara är jag som är kass, har hänt förut.

Burkmätning i vattenbad?

Är det ingen som kollar gasnivån genom att lägga burken i en vattenfylld kastrull?
Borde ju gå att se på burkens djupgående hur mycket gas det är kvar. Har man väl markerat vattenlinjen på en burk för olika lägen som "full", "halvtom" och "tom" kan man sen märka upp varenda burk redan i hemmet. Skalan borde väl dessutom bli ganska linjär, så det kanske räcker med "tom" och "full"?

Som ni märker har jag inte testat, men teorin funkar väl?

Det inte bara funkar, det hade varit genialt om inte Arkimedes kommit på det först. Det här borde jag kommit på. För jag är så smart, enligt många (jag, mig och min låtsaskompis Molgam).

Burkmätning i vattenbad måste ju vara en suverän metod. Jag har redan märkt ut vattenlinjen för nuvarande gasnivå på min behållare. Tack Martin!

/ David

Arkimedes? Det tror jag knappast - nån med det namnet finns inte i forumet. ;)

Jag fick idén från en av sönernas astmainhalatortuber - de tipsar om vattenbadsmetoden för att kolla hur mycket som finns kvar. Jag kanske till och med får chansen att själv testa metoden i nån avlägsen framtid...

På IKEA finns storpack för en bilig penning med plastpåsar med "zip locks" som är enkla att återförsluta. Anändningsområdet för sådana i en ryggsäck är obegränsad. de är av rätt seg och stark plast så de håller längre än vanliga tex fryspåsar.

Jag har ingen erfarenhet av IKEAs, men i USA använde jag något annat märke. Grymma och finns i Staterna dessutom i en massa olika storlekar. Jag använde dem som necessär, packpåsar för såväl kläder som diverse småprylar, matförvaring - allt möjligt. De är hyggligt vattentäta, tämligen hållbara, väldigt billiga och går att diska. Makalös uppfinning.

Funkar som matlåda till jobbet också.

Jag kanske svär i kyrkan nu men senaste vandringen provade jag att i stället för en bok att läsa på kvällen så hade jag med mig en MP3-spelare med en CD-bok att lyssna på. Det var inte dumt alls att lägga sig att lyssna på när man krupit ner i sovsäcken. Visserligen kan det vara skönt att lyssna på ljuden runtomkring utanför tältet men när man ska sova kan det bli lite störande rent ut sagt upplever jag.

Då jag har radio på MP3 spelaren så har jag givetvis skippat min mini-radio.

För övrigt har jag också funderat på gideonitbibeln pga den låga vikten trots att jag är ateist. Man kanske skulle knäppa några evangelier nån fjällvandring, av rent allmänbildande syfte. Vet nån om Koranen finns i UL-variant?

För övrigt (2) brukar jag säga att om Gud finns vet jag vart han åker på semester, till fjällen!

Mvh
Peter P.

Problemet med BIbeln är ju att den är en i stort sett riktigt tråkig bok, kryddad med enstaka köttiga scener. Särskilt trist är nya testamentet. Gamla innehåller ju åtminstone en del underhållningsvåld. Stora mängder avskurna förhudar och sånt..

Problemet med BIbeln är ju att den är en i stort sett riktigt tråkig bok, kryddad med enstaka köttiga scener. Särskilt trist är nya testamentet. Gamla innehåller ju åtminstone en del underhållningsvåld. Stora mängder avskurna förhudar och sånt..
GT kom ju först och alla vet väl hur uppföljare brukar bli... Så trist med hela konceptet; "Han sa och han sa och han sa..."

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg