Varsin absid är praktisk och ger mer utrymme för att få hantera sina egna saker så som det passar en bäst vid dåligt väder är en större gemensam absid mer utrymmeseffektiv och framförallt socialare.
Jag hade valt två absider och saknat större gemensam absid ibland hellre än tvärt om, men så gillar jag att få "va lite ifred" också och tältar med kompisar.
Tycker du ska kolla in Helsport. Betydligt billigare än hilleberg, väl beprövat, speciellt i vårt grannland. För låg vikt och hyfsad vindstabilitet samtidigt. Bra service!
Din plan med att kombinera olika tält på detta vis låter bra tycker jag.
Har kikat lite på Helsports kupoltält nu, klistrar in en bild från XXL.
Det är intressant att dom har olika priser på Superlight-varianten. Inte kan det väl vara färgen som skiljer sig enbart. Är den blå en gammal variant, någon som vet?
Skillnad på Superlight och Pro (kikat på Helsports egna hemsida):
Pro har bredd 180 cm, Superlight 160 cm
Pro har höjd invändigt 120 cm, Superlight har 105 cm (det är nog en rejäl skillnad i känsla, speciellt för mig som är 185 cm)
Pro väger ca 4,2 kg, Superlight väger ca 2,5 kg, så det är ju skillnad.
Pro har 3k/5k VP, Superlight har 2k/3k.
Ovanstående siffror enligt Helsport som sagt.
XXL har lite andra siffor, och en del andra färgsättningar, tex ljus grön på Pro medan på Helsports sida är den mörkgrön. Så det kanske är en äldre modell på XXL, vad vet jag.
Sen har jag överlagt märkt att olika sidor kan ha olika siffror på tex temperaturer på sovsäckar, mmVP på tält, osv. Så man får hålla koll på vilken årsmodell det är osv..