Bensintändaren där fyller mig med intresse...jag såg en sådan på tradera för en tid sedan och jag och farsan hade en lång diskuss om hur den faktiskt var konstruerad, där jag trodde den var mer avancerad än han trodde.
Tyvärr sumpade vi att ropa hem den och undersöka frågan så du får gärna upplysa oss om hur den fungerar.
Er detta förövrigt kanske samma tändare?
Jo det är en sådan, jag såg den med på Tradera, den jag såg där kostade några hundra, jag köpte min på 80 talet, ska försöka förklara hur den är gjord.
Gjord i mässing, igen...
, i änden med fästringen som man skruvar loss så fyller man på bensin, den rymmer mycket vilket är bra, lock som man skjuter bort genom att dra ytterhöljet uppåt, bra då locket håller veken fuktig av bensin, på sidan en gnist-tändare som rymmer flera stift på rad, bra för lång störningsfri tändning utan byte av stift så ofta, "gnisthjulet, rejält tilltaget, ordentligt fastsatt o stor diameter på, bra för att lätt kunna snurra fram ordentliga gnistor lätt, andra tändare brukar ha små hjul som kärvar, fastnar.
Den är exakt 80 mm lång, 20 mm tjock inräknat stifthållaren utmed sidan, utan 18 mm, stifthållaren här även en liten finess : ett litet "fönster" en liten öppning där stiften sitter, där kan man se om stiften håller på att ta slut långt innan de gör det, rätt fiffigt tänkt då de flesta tändare inte har det.
Vikt 40 gram, tom.
Det följde med ett gulligt mjukt fodral, men jag sydde ihop ett i läder i stället.
Jag hade den länge liggande som prydnadsföremål, men numera så är den med i skogen då den är förträfflig att tända med, ett plus är ju bensindoften som doftar förbi nosen...mmmm påminner om något "pojkstreck" man gjorde förr i tiden...så den öppnar även "minnesdörrar", tändarskrället, minns nu när jag luktar på tändaren att vi tömde lite bensin i ett cykelstänkskydd på en gammal tågvall o fjuttade, det va torrt gräs överallt runtom...hmmmm, det brann, brann utahelvete....vi, jag sprang.................men "återvände till brottsplatsen" med en förställd förvånad min såklart när ditkallade brandmän frågade om jag visste nåt om gräsbranden....näääee sa jag......... (de skulle luktat på mina små fingrar istället.....