Laktosintolerans

Har tyvärr s.k laktosintolerans, vilket innebär att min mage inte klarar av att bryta ner laktosen i mjölken. Vilket innebär att jag måste tänka speciellt kring kosten när jag ska vandra i fjällen i augusti i år. Så nu undrar jag om det finns någon/några som "lider" av samma problem som jag och hur du/ni har löst det?! I övrigt får gärna vem som helst ge mig råd allmänt om mat. Jag är väldigt grön om det här med vandring.

laktosfritt

Köp Lactrase på Apoteket!
Om du fixar din egen mat är det ganska lätt att undvika mjölkprodukter och du är säker på vad maten innehåller.
Jag använder cocosmjölk istället vilket inte innehåller laktos och dessutom finns att köpa i pulverform i asiataffärer.
Till havregrynsgröten vill jag ha "vanlig" mjölk och använder därför torrmjölk + en lactrasetablett.

//Maria

Mjölk alternativ

Sojamjölk är ett bra alternativ. Traditionellt så görs den på sojabönor som man tagit bort fettet från. Men jag TROR att man kan göra av vanligt sojamjöl också, det kan man dessutom steka pankakor på (ersätter i det fallet ägg, vet inte om man kan skippa mjölken också). I endel affärer finns också kikärtsmjöl, det är bra att göra veg-biffar av, vet inte om man kan göra dryck av det också. Se upp med pulver/frystorkad mat, den kan innehålla mjölk. Men å andra sidan är ju inte laktosintolerans någon allergi sjukdom så det brukar inte vara så känsligt om man får i sig lite mjölk.

PS akta dig för det norrländska messmöret - en riktig laktosbomb!

Mjölkfri vandringsmat

Jag är vegan, dvs jag äter inga djurprodukter alls. Men detta är inga problem på en fjällvandring. Det går att torka din egen mat i förväg, vilket också är ett mycket billigt alternativ.
Laga en maträtt, vilken som helst, men det ska helst vara någon form av gryta. Bred ut den i en långpanna, ganska tunt lager. Sätt den i ugnen på 50 grader med ugnsluckan lite öppen. Låt stå så i ett dygn och förhoppningsvis kommer du ha perfekt torkad mat klar! Sen är det som sagt bara att tillföra vatten och maten blir klar!
Detta kn dock innebära ett trixande först innan du lär dig torkningsprocessen. Det finns dessutom t ex Blå Bands färssås som inte innehåller några mjölkprodukter. Kan vara ett bra alternativ, plus varma koppen-liknande saker. Jag har som sagt inga problem att vandra och få i mig mjölkfri mat!

MVH Lasse

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg