• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lågutbildade = lite halvkorkade !?

vad kan man dra för slutsatser genom att titta på en persons utbildningsnivå?

  • A:

    Röster: 13 32.5%
  • B:

    Röster: 3 7.5%
  • C:

    Röster: 22 55.0%
  • D:

    Röster: 2 5.0%

  • Totala väljare
    40
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag läste teknisk fysik och elektroteknik, civ ing, var det ingenjörsutbildningen med mest matte om man räknade bort teknisk matematik (lästa 2003-2008). Jag läste ca 40 av 180 poäng matematik (obligatoriska kurser), drygt 20% är ju ganka långt från 50%, jag har ganska svårt att tro att det verkligen varit 50% matte, någonsin. Men det kanske kändes så (det tyckte jag emellanåt), och allt bygger ju på matte så mycket matte blev det ju.
Exakt. Y är ju känt som ett teoretiskt tungt program i Linköping. På KTH för några år sen, så toppade Datateknik med 57p obligatorisk matte (har jag för mig) dvs, nästan en tredjedel. Men de flesta andra program läste långt mindre. Mao, civ.ing. läser inte så mycket matte som man tror. Men antagligen mer än andra program.


Tillbaka till topic. Jag blir förvånad när folk tror att bra minne innebär att man är intelligent. Om man är bra på Trivial Pursuit så är man intelligent?! Kom igen, snälla.
 
Då kan du ju förklara vad finansiell risk är för kebabberts systerdotter (?).

Jag gick aldrig den kursen.
Det var när jag insåg hur mycket matte och hur lite produktutveckling utbildningen handlade om som jag såg till att göra klokare och mer välunderbyggda val i mitt liv. :)

Tillbaka till topic. Jag blir förvånad när folk tror att bra minne innebär att man är intelligent. Om man är bra på Trivial Pursuit så är man intelligent?! Kom igen, snälla.

Som om lagrad kunskap bara handlade om minne. Kom igen, snälla. ;)
 
Ja, det finns ju kurser som av de flesta människor skulle kunna kallas matte utan att de för den skull hålls av institutionen för matematik. Inte minst för att man ju läser matten för att kunna kunna ta sig igenom dem. Mekanik, numerisk analys, hållfasthetslära till exempel.
Men såna kurser är ju inte mattekurser och ska inte räknas in i mattepoängen. Jag är intresserad av ren matematisk teori, intresserad av bevisen. Egentligen anser jag att man ska undvika att använda en sats som inte förstått beviset på. Det är ju teorin som är intressant. Att räkna på och använda satserna, överlåter man åt ingenjörerna.


När jag gick på KTH var den kurs som hade högst matematisk status en ekonomikurs (Stokastisk analys och kapitalmarknadsteori tror jag den hette) :)
Lustigt att en sån kurs kunde ha så hög status på ditt program. På mitt KTH program läste jag en ökänd mattespecialisering med riktigt svåra mattekurser. Jag och min kompis, är faktiskt de första någonsin på KTH, som klarat av såna mattekurser. Vi kunde vara 30 studenter på en sån kurs, och på slutet var det typ jag och min kompis, samt doktoranderna kvar. Det var alltid så. Jag och min kompis klarade oss med ett nödrop. Vi fuskade dock, hittade en del av svaren (bevisen) i forskningsartiklar i matematik, och i tunga matteböcker. Men det accepterade vår lärare.

En sån där tillämpad kurs i stokastisk analys hade inte vidare hög status på mitt program. Helst ska det vara ren matematik, inte tillämpad. Och, jag gillar inte såna kurser i stokastisk analys eftersom det är ju typiskt bara blaj. Ska du verkligen förstå vad som händer i den stokastiska analysen, så måste du läsa mycket matte såsom Lebesgue integraler och sånt. Och man skippar vanligtvis allt sån teori och bara handviftar och slätar över alla detaljer när man läser stokastisk analys ur ekonomiskt perspektiv. Egentligen ska de matematiska förkunskapskraven vara mycket höga, kräva D-nivå. Men typiskt, efter en sån finanskurs, så har man inte lärt sig något om bevisen eller teorin, man har bara applicerat satserna på finans. Mao, är det ingen tung mattekurs, utan snarare tillämpat flum.


Då kan du ju förklara vad finansiell risk är för kebabberts systerdotter (?).
Nja det behövs inte, min systerdotter har koll på sånt. Bl.a. tentade hon av mattekurser i universitetet när hon läste på gymnasiet och har läst matematisk statistik program på ett av de allra högst rankade univ i England, och även läst finanskurser på Harvard. Det var min flickvän som inte hade koll på risk, men flickvännen läser på Handelshögskolan så det är ju förståeligt. ;) Men jag har förklarat vad risk är så det är inget problem längre.
 
JagSom om lagrad kunskap bara handlade om minne. Kom igen, snälla. ;)
Hur menar du? Jag menar att intelligens inte har något med förmågan att rapa upp stora mängder fakta. Men visst behöver inte kunskap ha något att göra med att lagra fakta. T.ex. kan en gitarrist ha lärt sig att spela gitarr, och det betyder att gitarristen lagrat stora mängder faktakunskaper. Snarare har färdigheten lagrats i motoriken.



(Jisses. Jag börjar bli trött. Nu är kl 1:30. Ska upp kl 7 och jobba. Igår somnade jag 1. Natten innan det somnade jag kl 2. etc. Men det är kul att mitt sömnbehov minskar kraftigt nu :) )
 
Men såna kurser är ju inte mattekurser och ska inte räknas in i mattepoängen. Jag är intresserad av ren matematisk teori, intresserad av bevisen. Egentligen anser jag att man ska undvika att använda en sats som inte förstått beviset på. Det är ju teorin som är intressant. Att räkna på och använda satserna, överlåter man åt ingenjörerna.

Hmm, fast även numerisk analys kan man ju närma sig både teoretiskt och praktiskt.
Att tillämpa algoritmer är bara räkning, att bevisa deras giltighet och förstå deras begränsningar är matematik.

Samma sak i gränszonerna mellan matematik och statistik. Det är en väsentlig skillnad på att slå i en tabell över normalfördelningen och att verkligen förstå (och kunna bevisa) generella medelvärdessatsen.
 
Hmm, fast även numerisk analys kan man ju närma sig både teoretiskt och praktiskt.
Att tillämpa algoritmer är bara räkning, att bevisa deras giltighet och förstå deras begränsningar är matematik.

Samma sak i gränszonerna mellan matematik och statistik. Det är en väsentlig skillnad på att slå i en tabell över normalfördelningen och att verkligen förstå (och kunna bevisa) generella medelvärdessatsen.
Jag håller med dig helt om detta. T.ex. teoretisk fysik sorterar in rent formellt under fysik, medan t.ex. teoretisk datalogi sorterar rent formellt in under matematik. Vilket även numme och matematisk statistik gör. Men att tillämpa matte i t.ex. hållfastighetslära, det räknas inte som en mattekurs.
 
Det var min flickvän som inte hade koll på risk, men flickvännen läser på Handelshögskolan så det är ju förståeligt. ;) Men jag har förklarat vad risk är så det är inget problem längre.
Skönt att höra att du lyckats förklara något så oerhört svårbegripligt som begreppet risk för en handelsstudent!

När din flickvän har klarat en tenta (i någon avancerad doktorandkurs för den yppersta intelligenseliten i typ raketforskning på MIT eller så, som hon kör lite vid sidan av) och självklart med högsta betyg, är det då ni festar loss genom att äta hamburgare, gå på bio och äta och dricka stora mängder popcorn och läsk? Hänger din 50-åriga syster också med då?

Vilken koll du har på kurser som du inte har läst förresten! Du verkar ju veta typ allt om dem och lite till!

När vi ändå är ungefär så OT som man kan hamna...
 
Tack för länken som stödjer min tes. Den visar att chimpanser har bättre minne än oss i vissa aspekter, men ingen skulle väl hävda med stöd av den studien, att chimpanser är smartare än människor? Mao, minne har inte så mycket med ren intelligens att göra. Jag tycker länken är mycket intressant. Tack för den! :)


Skönt att höra att du lyckats förklara något så oerhört svårbegripligt som begreppet risk för en handelsstudent!
Hon hade inga problem att förstå det begreppet när jag förklarade. Problemet hon hade, var att hon inte hade brytt sig om att försöka förstå definitionen risk. Hon fokuserade alltså på fel saker. Det är ju en dödssynd inom matematiken, att inte förstå definitionerna man räknar på. Då får man ofelbart problem, vilket hon hade. Men så fort man förstår begreppen, så faller det mesta på plats.


När din flickvän har klarat en tenta (i någon avancerad doktorandkurs för den yppersta intelligenseliten i typ raketforskning på MIT eller så, som hon kör lite vid sidan av) och självklart med högsta betyg, är det då ni festar loss genom att äta hamburgare, gå på bio och äta och dricka stora mängder popcorn och läsk? Hänger din 50-åriga syster också med då?
Raketforskning? Nja, somliga anser att ren matematik är det svåraste och finaste man kan läsa. Men nej, min tjej är inte överdrivet smart faktiskt, dessutom läser hon inte matte på MIT, hon läser ekonomi i sthlm. Men ibland går vi ut och äter, ja. Och då svullar jag grymt. Min storasyster bor inte i Sverige, så hon följer inte med. Och om det glädjer dig, så fick varken jag eller min systerdotter högsta betyg. Jag hade faktiskt under 3.0 i betygssnitt när jag gick ut från gymnasiet, där 5.0 är max, dvs under medel. Höll på att få 2:a i matte i slutbetyg. Och, ja, jag hade stora problem med mina univ studier. Tog de första mattetentorna på 7e försöket. Bokstavligen. Men efter några år så lärde jag mig det matematiska tankesättet. Men det var svåra år, mycket svåra år, tycker jag.
 
Fortsätter här, eftersom jag inte kan citera fler än 3 ggr i ett inlägg, verkar det som:
----------------------------------

Vilken koll du har på kurser som du inte har läst förresten! Du verkar ju veta typ allt om dem och lite till!
Ja, eller hur? :)

Förresten, vilka kurser pratar du om? Om näringslära? :)


När vi ändå är ungefär så OT som man kan hamna...
Jo, lite OT är vi väl, i denna diskussion om utbildning, IQ och matematik. Så låt oss sluta diskutera matematik mera, och gå on topic istället. Precis som du påpekar.


Är inte det hela ideen med utsidan? själva saken att faktiskt gå ut har vi väl för länge sedan överlåtit åt andra
Vet inte vad som är ideen med "utsidan.se". Men jag är en nyfiken själ och vill ta reda på saker. Får jag inga resultat, så är förhärskande teori fel. Jag är tränad i att finna bevis och satser själv, att bygga teori. Även om jag blir idiotförklarad här i detta forum, så är det ändå tillfredsställande att själv upptäcka saker som funkar. :)
 
Den visar att chimpanser har bättre minne än oss i vissa aspekter, men ingen skulle väl hävda med stöd av den studien, att chimpanser är smartare än människor?

Svar NEJ ifrån mig, sedan kan man alltid spekulera och filosofera runt omkring detta, stimulerande. Och visst är det intressant att ta del av sådana studier.

Människans förmåga till symboliskt/abstrakt tänkande är överlägsen våra närmaste släktingar, helt klart. I Blombosgrottan i sydafrika har man hittat sten av ockra med geometriska mönster, cirka 70 000 år gammalt. Så detta med språk/symbolik/matematik har en lång och intressant historia.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg