Lågintensivt, dvs promenader och liknande är bra för hela kroppen. Det skull kunna vara det man gör på olika sätt i vardagen utan att bli svettig.
Om man vill träna för någonting specifikt, som en fjällvandring, så anser jag att man ska träna med ryggsäck. Personligen tycker jag att min ”uppladdning” fungerar bra inför vandringar.
Jag laddar ryggsäcken med petflaskor fyllda med vatten och går en sväng.
Jag börjar denna träning med ca 10 kg på ryggen. Distans är ca 10 km
Sedan ökar jag vikten och efter 2 månader är jag uppe i 23 kg, samma distans.
Men…jag börjar inte från noll, utan tränar löpning och cykling samt promenerar en del. Jag är alltså van att röra på mig.
En annan typ av träning jag gör är att gå upp och ned i backar. Utan ryggsäck till att börja med. Har inte mer än kanske 2 kg totalt sätt att bära på ryggen, men efter ett par gånger så har jag övergått till att gå upp och springa utför.
Den här träningen syftar till att höja pulsen och träna hjärtat, förutom benen (och resten av kroppen).
Jag har ett roligt mål om ett par år, där jag ska springa i bergen i England. Långt, höjdmeter, ca 28 h? Jag skyndar långsamt.
Förra året blev det tre skidområden i landet med som längst 35 km och 2500 höjdmeter. Det tog en dag per område. Det är inget man bara gör, utan är en del av min plan. Gör inte som jag😀
Sammanfattningsvis: träna lugnt till att börja med och med vikt. Öka vikt med tiden och kör kuperat.
Ett backpass i veckan är bra till att börja med. Ta det lugnt i backen. Med tiden blir man stark och uthållig.