Lågbudgetkärra?

Det

skiljer mycket i vikt och kvalitet mellan olika fabrikat och modeller.

Tyvärr vet jag inget annat om de kärror du länkar till än att de är uppseendeväckande billiga.

Vi har sedan snart 20 år tillbaka erfarenhet av både billiga modeller (cykelringen) som rostat sönder respektive där tyget blivit helt murket efter några år och av bra och lätta modeller från Burley.

Barnmodeller har större luftmotstånd men vikten skiljer mycket lite gentemot rena tvåhjuliga transportmodeller.

Thure

Jag valde mellan Biltemas och Julas modeller och köpte en från Biltema. De är nog i stort sett jämbördiga. Jag har den för att transportera saker till och från båten ca. 1 km för att slippa ta bilen varje gång. Det är kanske inte en kärra jag skulle ta på någon längre tur, men så länge man packar den lagom tungt och inte kör på allt för gropiga vägar, så går den riktigt bra. Jag har 26 tum och tycker väl i och för sig att den sluttar lite bakåt, så hur det gör sig med 28 tum är jag lite osäker på.

Cykelvagn..

Hej.. Köpte ifrån Tyskland en BOB Yak kopia,i tegelrött. Kommentarer: Väskan tämligen kass,ganska skört,plastigt material. Snabbkopplingen kass,den har för dålig excenterfunktion för att låsa fast bakhjulet. Jag har en cykel med 28" hjul. Muttrarna till navväxlade cyklar låste bakhjulet lika dåligt,pga kass gänga. Pga kladdiga svetsar så fick jag fila lite grann för att få i hjulet. Leden mellan upphängningen och själva kärran låstes med en mutter med arm på. Den gängade upp sig då och då,för att till sist tappas bort. Dit med en Nylock istället.
Eftersom jag fick 2 stycken för runt 1500kr,så är jag väl någorlunda belåten i alla fall. Lite fix å don,så är de helt OK. Har också en tvåhjuling,men den jag har rullar markant sämre än mina enhjulingar. mvh borano20

BOB Ibex är grejen, kvalitet som klarar en expedition, perfekt tillsammans med min fulldämpade MTB

Bilagor

• bild (3).jpg
    bild (3).jpg
    59 KB · Visningar: 1,662
Jag köpte en sån där billig enhjulig BOB-kopia för ett par veckor sedan. Jag har inte hunnit cykla någon längre tur med den men tycker nog att den är värd sitt pris.
Jag har 622-hjul, utanpåliggande växlar och stänkskärmar. Kärran passar.

Jag funderade länge på en billig 2-hjulig, typ Biltema för att en sådan är mer flexibel och går att lasta mer skrymmande saker i. Men sedan insåg jag att 1-hjulingen väger 10 kg mindre! (6,5 kg mot 16 kg) Detta plus att 1 hjul har mindre rullmotstånd än 2 och att även luftmotståndet blir mindre avgjorde saken. Det känns verkligen inte att man har något på släp när man cyklar...

Kvalitetsmässigt? Passformen är sisådär, jag fick böja till vissa delar med muskelkraft, och det robusta bakhjulet fick jag stoppa in en kula i navet (som var på väg ut), smörja det och justera konorna för att det överhuvudtaget skulle rulla utan motstånd. I övrigt verkar den hållbar och jag skulle inte tveka att lasta utlovade 35 kg.

Det följde med 2 snabbfästen vilket är bra om man har 2 cyklar och fästen för massiva axlar.
I morgon drar jag till affären och storhandlar. Till det och kortare turer tror jag att den kommer att fungera problemfritt i många år. Om jag ger mig ut i världen någon gång så köper jag nog originalet.

Nu när jag har varit och handlat kanske jag skulle komma med lite Mer input...
Jag tog med mig väskan och två cykelkorgar in på affären, "blippade" och packade dikt i dem. Det var tungt att lyfta i väskan i vagnen sedan (32 kg) Vagnen svajjade lite i sidled när jag cyklade. Jag tror inte det är något problem för materialet, men det gjorde själva cyklingen lite obehaglig... Trots vikten kändes det inte som något nämvärt motstånd i cyklingen. När jag nästan var hemma och stannade vid ett övergångsställe lossnade ena fästet vid navet, de går alltså inte riktigt att lita på
Och borde ses över.
Jag är jättenöjd men tror nog inte jag kommer att köra med över 30 kg i fortsättningen.

Tog ett par bilder också. Storhandlingen.
I går tog jag min Rörförstärkare (25 kg) till repan. Det funkade bra men till sådant här är egentligen en tvåhjulig kärra bättre. Eller varför inte en lite längre enhjulig kärra?

Bilagor

• 550366_10150846071670292_700275291_10236896_193983888_n.jpg
    550366_10150846071670292_700275291_10236896_193983888_n.jpg
    62.2 KB · Visningar: 1,231
  • 540529_10150850423080292_700275291_10253046_1435276357_n.jpg
    540529_10150850423080292_700275291_10253046_1435276357_n.jpg
    57.5 KB · Visningar: 1,234

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg