Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tack för bra kommentarer, får kanske skaffa en mindre nålfil. Den enda jag har är för stor... Även om man har rejält med epoxi känns det bra att ta bort så mycket gammalt lim som möjligt tänker jag.
Hur viskös är epoxi förresten? Har genomgående tånge, så om det rinner för lätt kanske det bara rinner igenom..?
Tack för bra kommentarer, får kanske skaffa en mindre nålfil. Den enda jag har är för stor... Även om man har rejält med epoxi känns det bra att ta bort så mycket gammalt lim som möjligt tänker jag.
Hur viskös är epoxi förresten? Har genomgående tånge, så om det rinner för lätt kanske det bara rinner igenom..?
Har du tillgång till en slipmakin kan du slipa ner ett bågfilblad till en spetsig såg för att riva ut tågens plats i skaftet.
Du kan färga epoxin med filspån.
Okej, gick fint att limma. Det rann inte alls igenom. Men jag har lite problem att montera knappen bak över tången. Vet inte om jag helt enkelt inte slår tillräckligt hårt på tången, eller om jag låtit för mycket sticka ut...
Sedan funderar jag på ytbehandlingen, hade tänkt vaxa den men vilket vax ska man ha? Finns ganska mycket att välja på...
Om du har en nit tånge behöver du fästa knivbladet, med skydd, i ett skruvstycke och ha en ganska tung hammare för att kunna kallnita ner tången över brickan. Men om tången sticker upp över millimetern bör du fila ner den eller såga av den med en bågfil.
2/3 av nitens diameter ska sticka upp ovanför materialet. Använd en kraftig kulhammare. Det sitter ofta bättre om du lägger en koppar- eller mässingsbricka emellan. Du måste självfallet ha ett stöd för bladet. Se till att runda av nitskallen med kulhammaren eller använd ett dorn.