Precis. Det är inte ofta jag finner en jacka jag tycker har rätt funktioner, rätt känsla i materialet och som jag gillar. När jag väl finner en sådan jacka vill jag att den ska hålla. Har noll lust att leta ny jacka efter 2 år. Utsiktslöst att hitta en lätt och i mitt tycke bra jacka så ofta;-) Min TNF Cloud-Peak, tvålagers i Taslantyg från slutet av 90-talet är den bästa jacka jag haft. 800 gram väger den. Inte en reva i den. För sommaren och fjället kan den dock vara overkill, så i somras testade jag en jacka från brittiska Arktis, 400 gram. Bra jacka, nu när jag låtit reparera den efter 5 veckors användning, förstärkt den nertill där midjesnodden går och vid fickorna. Ska skaffa lite mer starkt tyg och i förebyggande syfte förstärka axlarna också, så håller den förhoppningsvis flera år.Helt klart!
Egentligen kommer ju "köp lätt" ganska långt ned i prioriteringen.
"Köp inte" och "Köp funktionellt" är överordnade. Det är först när den biten är avklarad som man ska börja prioritera vilka stödfunktioner som är viktiga - tex låg vikt (eller liten miljöpåverkan, eller lågt pris).
Apropå Fjällräven och lätt, så beror ju lätt på hur den används. Med deras lite grövre G-1000 skjorta fås en skjorta som inte är så lätt för att vara skjorta, men för hösten behöver jag ingen vindtygsjacka med den skjortan, så då blir den lätt. Väl?;-)
Raskesven