Som väl framgår av artikeln ser också vi med spänning fram emot den här utvecklingen. Fjällräven är ju det största svenska outdoorföretaget och när de börjar anamma lättpackning på allvar så lär det hända saker. Att svenska företag kan göra riktigt lätta prylar vet vi ju, Haglöfs Oz pullover är så vitt jag vet fortfarande den lättaste Goretex-jackan i världen. Och en av de absolut lättaste regnjackorna överhuvudtaget. Den väckte en hel del kli i fingrarna hos produkttestarna på Backpacking Light när jag hade den på Trekker III-kursen i Montana i höstas.
Att Fjällräven och andra ser en marknad för lätta produkter tar vi som ett av många tecken på att lättpackning håller på att flytta från att vara en nisch för nördar till att bli mer mainstream. I all blygsamhet (?) tror jag att vår webbsidan, diskussionsforumet här på Utsidan och min bok bidragit ganska mycket till detta. Om en sådan bok säljer 2000 ex på ett halvår inom en sådan smal nisch som friluftsliv är i Sverige, så leder det till reaktioner i hela kedjan. Kunder börja ställa andra typer av frågor i butikerna, butikspersonalen undrar och börjar ställa frågor till leverantörerna och så vidare. Hype kan man ju kalla det om man vill, men det är ju så de flesta förändringar startar.
Vi räknar med att återkomma med prylintryck efter att ha använt Fjällrävens nya produkter framåt våren eller så.
Jörgen