Usch och fy farao. Om jackorna håller hälften så länge och vi blir dubbelt så många konsumenter i världen, så går det åt fyra gånger så många jackor. Hoppas de görs av returpapper.
Mycket viktig synpunkt. Jag är själv bekymrad över de argument som jag själv ibland använder för lättprylar av typen: De håller i fem år jämfört med tyngprylarna som håller 10-20 år, men 5 år räcker.
Detta kan ju lätt tolkas som slit-och-släng argument. Något som jag av såväl miljöskäl som andra orsaker inte vill bidra till att torgföra.
Nu är ju saker och ting alltid komplicerade, vilket ogillas av många eftersom det försvårar möjligheterna till enkla lösningar och slagord. Till exempel är det ju så när det gäller friluftsprylar såväl som med de flesta andra prylar vi köper i vårt konsumtionssamhälle; de har en betydligt längre teknisk livslängd än vad vi skulle önska. Vi köper nytt därför att det nya är ballare eller mer politiskt korrekt eller därför att det ger oss ett kort endorfinrus att köpa.
Kanske är det så att lättare grejor i förhållande till de resurser tillverkningen och transporterna av dem tar i anspråk ändå är resurssnålare/miljövänligare än motsvarande tyngre grejor?
Kanske är det miljövänligare att köpa merionotröjor än att köpa syntettröjor med nanopartiklar av silver som sprids i ekosystemen och är okända för allt de träffar på? Eller så är det mindre miljövänligt därför att ullproduktionen inte alls är så miljövänlig bara för att man upplever den som en "naturprodukt"? Paralleller till bomull ligger nära till hands. Eller så är det mindre miljövänligt därför att merinotröjan går sönder efter 18 månader, medan min gamla Crafttröja (utan nano) fortfarande är tjänlig (men inte direkt använd) efter drygt 25 år?
Jag vet inte och jag tror inte någon annan heller vet, men förhoppningsvis finns det något doktorandämne som kan ta upp den här brandfacklan
Oavsett vilket så tror jag att om Fjällräven även kan väva in den här typen av aspekter (på det sätt som Patagonia återanvänder PET-flaskor i sina fleecetröjor) i sitt nya lättsortiment så skulle det ge dem ett added value som heter duga.
Jörgen