Lättviktsplaner för sommaren 2009?

Tips!

Jag har inga konkreta köpplaner men är lite sugen på en lätt dunjacka eller dunväst, typ flash jacket eller väst.

Jag skulle även vilja köpa ett nytt liggunderlag och jag följer neoair-tråden noga men det kan nog även bli ett downmat 7. Det blir dock en viktökning från mitt ridgerest men jag vill ha lite bättre komfort.

Kamerastativ i kolfiber står fortfarande högt uppe på listan.

Dessutom ska jag nog köpa ett halvrep för att använda på glaciär och därmed spara rätt mycket vikt.

Det vore nog läge för nya damasker också..

Jag rekomenderar Western Mountaineering deras lättaste väger bara 175gr. Så den är mera som en tunn näsduk, men med andra kläder gör det susen, för lätt packaren.

Jag tror mera på Downmat 7, då den är varmare och inte så mycket tyngre, vadhänder med Neoair om det råkar bli 5 minusgrader under fjällturen? Jo det blir helvetes kallt från marken.

Det bidde ett nytt tält, lunar duo. Det bidde en quilt från Nunatak och det planeras för ett neoair large. Nu ska det banne mig bli komfort vid sommartältande och det till en vikt som ligger milsvitt under mitt gamla låga tält som jag fick kravla in och ut i, mitt gamla thermarest som jag inte kunde sova på för jag fick ont i höfter, axlar och revben och utan min sovsäck som var för sval att ha som täcke och för tight för att kunna sova bra i när den var stängd.

Bara tältet som är prövat än så länge och de uppfyllde definitivt komfortkraven, vilken skillnad 20cm extra takhöjd och utgång på sidan gör!

Har du testet nya tältet på fjället? eller kommer du bara andvända det runt stan?. Jag är otroligt skeptisk till lätta tält under 1.5kg, om jag skall upp i fjällvärlden, länge leve Hilleberg, tills någon överbevisar mig.

Mina planer för i år är att fortsätta använda de lätta prylarna jag har köpt de senaste två åren. Ekonomiavdelningen har infört köpstopp. Alltid tråkigt för en inköpschef :-(

Två inköp är i o f s redan gjorda i år:
Regnjacka Packaway från ITAB, 266 g
Ryggsäck McKinley Discovery, ca 900 g

Det lättar min basvikt med ca 1 kg.

/OJ

Har du testet nya tältet på fjället? eller kommer du bara andvända det runt stan?. Jag är otroligt skeptisk till lätta tält under 1.5kg, om jag skall upp i fjällvärlden, länge leve Hilleberg, tills någon överbevisar mig.

Inte testat på fjället än. Bara myscamping vid olika klätterklippor, det är ju så bekvämt och "roomy". Det riktiga eldprovet kommer nog först nästa sommar om semestern tillåter.

Många har testat

Det finns ju faktiskt många som testat dessa typer av tält i fjällen. Jörgen till exempel lär ju ha övernattat minst en månad totalt i sina tält. Däribland ett 500g The One. Det är klart att ett Hilleberg är stabilare, men i uppskattningsvis 99% av fallen på sommaren tror jag det fungerar bra. Skulle man råka ut för riktig vrålstorm så skulle jag flytta tältet till ett mindre utsatt ställe.
Under TGO Challenge nyligen var det många som använda lättare tält i Skottland. De råkade också ut för riktigt ruskväder i år.
http://www.andyhowell.info/trek-blog/2009/06/06/the-state-of-lightweight-backpacking-in-the-uk/

Vet inte riktigt hur jag kan förklara tydligt...

Verkar som om titanet efter uppvärmning fick mer friktion, det blev iaf mycket trögare att fälla tillbaka "vingarna", som kärlet står på, till transportläge... när "vingarna" når utfällt läge så klickar dom fast i ett maxläge, det läget är svårt att komma i och ur... känns helt enkelt lite kärvare.

... eller så var det insmort innan... Det var iaf stor skillnad i före och efter.

//Thomas

Har samma problem med mitt tilite, vingarna började gå trögt efter första koket och vikten ligger på 220 gr för kök, kärl och lock.

Andreas

Sist hade jag en Everestryggsäck med runt 2,1kg i vikt, en på tok för varm syntetsovsäck på 1,8kg, för mkt kläder som jag aldrig använde (~ 2kg), ett par ruskigt tjocka regnbyxor (~ 800g) mm.

I sommar blir det vandring med Lundhags Ultra 45 (1,5 kg), WM Highlite (455g), en lättare regnbyxa (212g) och mkt mindre förstärkningsplagg o byteskläder. Det kommer bli en viktsänkning på minst 4kg, vilket gör att om jag vill så kan jag ta med mig 4 liter whisky extra 8)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 2008 års lättviktsplaner Lättpackning 74
splashmore Golite Jam 2009/10 Lättpackning 3
Ulvskog Eureka Spitfire SUL 2009 Lättpackning 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg