Lättviktsplaner för sommaren 2009?

Sneglar lite på de ryska skate-kolfiberstavarna i förrådet. Kanske man skulle sätta sågen i dom och göra tältstänger av dom till Rajden :)

Ja... man MÅSTE ju inte köpa nytt... det är ju lika trevligt, om inte trevligare, att modifiera något befintligt...
Själv så tänker jag försöka att göra min LIM jacka tyngre :-/, genom att sätta i dragkedjor under ärmarna. Viktökning men mer komfort.

Men... det innebär givetvis ett inköp. Dragkedjor... lätta och tåliga skall dom vara, och gärna vattentäta (fast det är inget krav). Får googla lite på det....

Jag har inga direkta planer mer än möjligen ryggsäcksmekande (på grund av att mina gamla Rusta-säck börjar gå upp i några sömmar). Annars letar jag hela tiden efter "småfynd".

Det bidde ett nytt tält, lunar duo. Det bidde en quilt från Nunatak och det planeras för ett neoair large. Nu ska det banne mig bli komfort vid sommartältande och det till en vikt som ligger milsvitt under mitt gamla låga tält som jag fick kravla in och ut i, mitt gamla thermarest som jag inte kunde sova på för jag fick ont i höfter, axlar och revben och utan min sovsäck som var för sval att ha som täcke och för tight för att kunna sova bra i när den var stängd.

Bara tältet som är prövat än så länge och de uppfyllde definitivt komfortkraven, vilken skillnad 20cm extra takhöjd och utgång på sidan gör!

Om man undantar "uppblåsbara" och de tunnast jyskversionerna...

-> Finns det något tips på ett hållbart och stabilt men ändå förhållandevis lätt liggunderlag??
(Som jag sedan kapar till önskvärd längd.)

http://getout.se/item.asp?katid=584&item=14267
2 kvadratmeter liggunderlag, som väger 400 g. Själv har jag klippt isär mitt och använde på senaste turen en bit som är på 1/2 kvadrat, den väger under 100 g.

Nackdelen är naturligtvis tjockleken (4 mm). Värmemässigt räcker det så här års, men på vissa underlag kan det naturligtvis bli lite hårt...

Hållbarheten verkar helt ok (klart bättre än Jysk-underlagen).

/OJ

Senast ändrad:
Planen blir väl att åtminstone komma ut nån natt och lätt-tälta med alla dyra små inköp jag gjort under året och tidigare.
Blir det nån riktig fjälltur lämnas knappast downmat hemma till förmån för neoair;men nån mild försommarnatt kan ju bli av.
Då ska det bäras,bos,sovas och lagas mat lätt:med Golite Ion,The One antingen med stänger eller stavar,neoair,nunatac edge,MSr titan kettle+ Primus titankök,flash jacket som värmeförstärkning.

Hade tänkt skaffa ett lättare skalställ än mitt dryga 2 kilos recon/forrest (klå det om ni kan! :)), men nu lutar det åt en Sarektur i andra halvan av september, då vill jag nog ha det gamla trots allt.

Ny ryggsäck kanske, men det tar oxå emot lite. Kör en Haglöfs climber 60 (eller är det 80, minns inte...) från 1992 som börjar falla i bitar, men den är jäkligt go på ryggen. Visst är det kul med nya prylar, men det är jäkligt trivsamt med de gamla som man vet exakt hur de funkar o beter sig oxå. Man vet vad man har, lixom..

Jo förrästen - en ny ylllekofta behöves! Tips mottages tacksamt - lätt o smidig såklrt, hellång dragkedja, rejäl krage och gärna muddar med tumgrepp. Ullfrotte går bort den här gången eftersom min kropp har för långa armar för attt trivas i dom..

Per

Hade tänkt skaffa ett lättare skalställ än mitt dryga 2 kilos recon/forrest (klå det om ni kan! :)), men nu lutar det åt en Sarektur i andra halvan av september, då vill jag nog ha det gamla trots allt.

Ny ryggsäck kanske, men det tar oxå emot lite. Kör en Haglöfs climber 60 (eller är det 80, minns inte...) från 1992 som börjar falla i bitar, men den är jäkligt go på ryggen. Visst är det kul med nya prylar, men det är jäkligt trivsamt med de gamla som man vet exakt hur de funkar o beter sig oxå. Man vet vad man har, lixom..

Jo förrästen - en ny ylllekofta behöves! Tips mottages tacksamt - lätt o smidig såklrt, hellång dragkedja, rejäl krage och gärna muddar med tumgrepp. Ullfrotte går bort den här gången eftersom min kropp har för långa armar för attt trivas i dom..

Per

Jag trodde att det skulle pratas lättviktsplaner :)
//Peter

Det blir inga inga inköp av rang för min del. I år får jag njuta av tidigare investeringar och jag behöver bara göra någon liten komplettering samt modifiering av nuvarande utrustning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 2008 års lättviktsplaner Lättpackning 74
splashmore Golite Jam 2009/10 Lättpackning 3
Ulvskog Eureka Spitfire SUL 2009 Lättpackning 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg