Lättviktsplaner för sommaren 2009?

I det stora hela har jag det jag behöver och det duger nog några år till. Blir fortsatt lättpackande för cykeltouring och kajakande, inga eller bara få fjällpromenader.. Iofs blir det en ny lätt, hopfällbar kajak förstås.. Provpaddlar en Big Kahuna nu i långhelgen.. 16 kilo plus roder.. NeoAir får vänta nåt år, prolite 4 & expedair duger som madrasser amt golite hex3 å ponchotarp å Firstlight räcker som skydd. Marmot för vinter å phd minim som sommarsäck.. F1 gaskök med lite titanium-tillbehör.. Köpte en Osprey-rygga med ram på kring 44 liter i vintras, den verkar bra å är lätt, än så länge knappt använd.. Fullgung-cykeln får väl nya däck å drivlina så småningom.. CX'n är färdigkittad med Jandd pakethållare och Ortlieb-väskor.. Några slingor å nya skor för klättringen.. En smidig GPS för friluftsbruk typ etrex HCX vore bra men det kan nog vänta..

Ja? det var väl inte ett skalställ tyngre än 2 kg jag suktade efter, nånstans går gränsen t.o.m. för mig! ;)

Och Haglöfssäcken var nog banne mig en av de lättare när det begav sig!

Per

När/om du pensionerar din climber-säck så får du gärna höra av dig. Jag misstänker att det är likadan som jag har ("Haglöfs climber sacks no3") men som har många mil kvar. Jag vill ha den för att kunna skapa mig ett mönster (och sprida detsamma)...DIY!!!

Jag skulle t ex behöva investera i följande:

- Nya stavar, mina förra, ett par Komperdell gick i graven förra året. Nu vill jag givetvis ha ett par lika bra, fast lättare.

- Ett lätt kamerastativ.

- Ett lättare kök, TiLite verkar intressant.

Kom på en sak till :)

En dunjacka typ flash hood, helst en variant utan hood... Kanske KM Liv?.... skulle sitta fint inför septembervandringen i Sarek.

När/om du pensionerar din climber-säck så får du gärna höra av dig. Jag misstänker att det är likadan som jag har ("Haglöfs climber sacks no3") men som har många mil kvar. Jag vill ha den för att kunna skapa mig ett mönster (och sprida detsamma)...DIY!!!

Du får ställa i dig i kön, jag har redan lovat bort den till en snubbe jag träffade i Keb 1996, som var på jakt efter precis en sådan - men när han är klar med den kanske.. :)

Per

Bilagor

• DSC_0273.jpg
    DSC_0273.jpg
    242.6 KB · Visningar: 668
Göra själv - Värmeväst, Byxor och regnhandskar

Det har blivit aningen för mycket prylar för mig det här året. En effekt av allt för lite vandring. Jag får faktiskt tänka till vad jag "behöver" härnäst. Det enda jag egentligen har behov av är något som liknar Jörgens Cocoon-pyjamasbyxor. Jag tycker de byxor som går att köpa är lite dyra här hemma så jag funderar på att sy själv. Jag fick blodad tand av mitt senaste lyckade projekt, en 250g, 28L silnylon ryggsäck åt min fru:
attachment.php

Är det någon som har ett bra mönster för termobyxor?

Jag funderar också på att sy den här västen:
http://thru-hiker.com/kits/minima_kit.php Det borde inte vara alltför svårt.

Jag ska också göra ett par regnhandskar i silnylon enligt detta mönster:
http://thru-hiker.com/projects/mitten_pattern.php

Uppdatering!

Tog i dag en skogstur för att testa några investeringar inför sommarens vandringar.

1. Granite Gear Vapor Trail
Angivna vikter. 900g av GG (står på etiketten), och 1070g av Get Out. Verklig vikt 1067g.

Packade ryggsäcken med rekommenderade maxvikten 14kg, samma vikt som jag kommer att ha som startvikt på min 14 dagars tur i Sarek i sommar. Den fungerade mycket bra och bär upp vikten utan problem.
Enda nackdelen var bröstspännet som jag tyckte satt lite för högt upp för min smak, det kommer jag att flytta ner. Dock synd att dom inte satt på ett demonterbart, nu måste jag klippa av och sy om :-(.

2. Exped Alpine Lite
Angiven vikt av Exped och Get Out 185g/stav. Verklig vikt 200g :-(

Nya stavar var ett måste inför årets tur eftersom in gamla ju gått sönder... Alpine Lite är Expeds lättaste och är tillverkade med aluminium stänger från DAC featherlite.

Stavarna känns lätta och sköna, bra grepp. Dom flexar dock lite, och initialt så var jag lite nojjig att dom inte skulle palla påfrestningarna, men dom fungerad mycket bra i brant terräng uppför när jag belastade fullt. Maxlängden är 125cm och det är precis så att det räcker till mig... är man längre än 186cm, som jag, då rekomenderar jag den något tyngre och längre Alpine staven. Låsningen av staven verkar riktigt bra.

3. Primus TiLite
Angiven vikt av Primus och Get Out 198g. Verklig vikt 217g (exkl fodral).

Köpte först ett på Naturkompaniet som vägde 229g, som jag lämnade tillbaka, dels pga besvikelsen att det vägde så fel mot utlovat, och dels för att jag tyckte att köket glappade lite.
Ångrade återköpet och köpte ett till... denna gång från Get Out, eftersom det var lite billigare och för att hon på NK inte kunde hantera min feedback vid återköpet. Sen så spekulerade jag lite i att ett kök från GO nog inte hade utsatts för så många spekulanter ;-).

Köket från GO var lättare och glappet var borta... dessutom 100kr billigare! Trippelvinst!

Testade koka upp 0,9l vatten (full kastrull) uppe på ett blåsigt berg vid Flemingsbergsviken, det tog 4:10 min, utan vindskydd, men med lä i form av mig själv och ryggsäcken.
Ska testa igen med vindskydd och se om utlovade 3 min håller.
Några reflektioner: Titan leder inte värme, dv s att man kan ta i kastrullen direkt efter man hällt ut skållhett vatten :). Kärlstöden kärvade en hel del efter första användningen, trögt att vika ihop... måste ha reagerat på värmen på något sätt... hoppas att detta blir bättre!

Thomas

Några reflektioner: Titan leder inte värme, dv s att man kan ta i kastrullen direkt efter man hällt ut skållhett vatten :). Kärlstöden kärvade en hel del efter första användningen, trögt att vika ihop... måste ha reagerat på värmen på något sätt... hoppas att detta blir bättre!

Thomas

Nja! Att titan inte leder värme det kan vi nog vara överens om att det gör. Annars skulle ju inte vattnet bli varmt! Men att det inte leder värme så bra det kan vi vara överens om.

Titan har en värmeledningsförmåga på: 21,9 W/(m·K)
medan aluminium har en på: 237 W/(m·K)

Det är lite skillnad!
/Peter

Nja!....
Titan har en värmeledningsförmåga på: 21,9 W/(m·K)
medan aluminium har en på: 237 W/(m·K)

Det är lite skillnad!
/Peter

Haha... fan... att det skulle dyka upp någon jävla besserwisser och klaga ;) ... men det är bara att erkänna att jag var lite väl hård i min bedömning att titan inte leder värme, alls.
Att det skulle vara så pass stor skillnad i värmeledningsförmåga trodde jag inte. Jag reagerade bara på att handtagen på kastrullen inte blev direkt varma, och att värmen från botten på kastrullen försvann väldigt fort.

Undrar ju då om en lika stor kastrull av alu skulle koka vattnet snabbare, och därmed förbruka mindre gas...?

Btw... har du, eller någon annan, en bra förklaring till kärvheten i titanet efter uppvärmningen?

//Thomas

Ska inte göra någonting förutom att beställa Terra Nova Laser Competition. Har tänkt göra två resor, en till Keb/Nordkalotten och en till Jotunheimen, men nu kommer det mörka moln om att folk inte kan åka... HJÄLP!!??

// Jocke, som måste upp till fjälls

Haha... fan... att det skulle dyka upp någon jävla besserwisser och klaga ;) ... men det är bara att erkänna att jag var lite väl hård i min bedömning att titan inte leder värme, alls.
//Thomas

Tja! Jag har ju ett titan kokkärl själv så jag har märkt det men ursprungligen kommer inte den infon från mig. Blev själv förvånad när jag hörde om det.

Btw... har du, eller någon annan, en bra förklaring till kärvheten i titanet efter uppvärmningen?

//Thomas

Kan du utveckla lite?

//Peter

Kan du utveckla lite?

//Peter

Vet inte riktigt hur jag kan förklara tydligt...

Verkar som om titanet efter uppvärmning fick mer friktion, det blev iaf mycket trögare att fälla tillbaka "vingarna", som kärlet står på, till transportläge... när "vingarna" når utfällt läge så klickar dom fast i ett maxläge, det läget är svårt att komma i och ur... känns helt enkelt lite kärvare.

... eller så var det insmort innan... Det var iaf stor skillnad i före och efter.

//Thomas

Vet inte riktigt hur jag kan förklara tydligt...

Verkar som om titanet efter uppvärmning fick mer friktion, det blev iaf mycket trögare att fälla tillbaka "vingarna", som kärlet står på, till transportläge... när "vingarna" når utfällt läge så klickar dom fast i ett maxläge, det läget är svårt att komma i och ur... känns helt enkelt lite kärvare.

... eller så var det insmort innan... Det var iaf stor skillnad i före och efter.

//Thomas

Aha du menar på själva brännaren!
Låter märkligt. Ingen aning vad som skulle ha kunnat påverka det om det inte var trögt från början.
Men det var kanske insmort :)
//Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 2008 års lättviktsplaner Lättpackning 74
splashmore Golite Jam 2009/10 Lättpackning 3
Ulvskog Eureka Spitfire SUL 2009 Lättpackning 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg