Lättviktsmat?

Det känns som att diskussionen har drivit iväg lite. (Jag påstår inte att det inte är varken lärorikt eller intressant!) Men för att sammanfatta vad som framkommit ur de senaste dagarnas diskussioner är att ingen har några konkreta data?

Självklart är jag själv läskunnig och kan se att mina solrosfrön i skåpet innehåller 600kcal/100g men jag hade hoppats att någon möjligtvis hade jämfört energivärden i olika märken av frystorkat eller vad dom får ut i energivärde när dom torkar mat själva. Och ja, jag förstår att jag inte bara kan gå på energiinnehållet men det är det jag är intresserad av för tillfället.

Hur vida jag kan ta upp all energi ur viss eller annan mat är ju väldigt svårt för mig att mäta så jag får helt enkelt anta att jag lyckas ta upp större delen av energin i vad jag nu kommer stoppa i mig.

För er som kör på pemmican, är ni vana vid att äta LCHF eller ändrar ni era matrutiner ett tag innan? Eller kompletterar ni med kolhydrater under tiden?

Insekter kanske?

http://www.fof.se/tidning/2012/2/insekter-till-middag

"Totalt utnyttjas minst 1 400 arter till föda. Och det är inte att undra på; insekter är ju så rika på näringsämnen. Om man torkar dem kan proteininnehållet uppgå till 60 procent av totalvikten. Det kan jämföras med en vanlig biff som har ett proteininnehåll på ungefär 22 procent. Även insektsägg och puppor innehåller stora mängder lättsmält protein."

" Fetthalten – och därmed kalorihalten – varierar mellan olika typer av insekter. Fjärilslarver och termiter är några av de kaloririkare sorterna. Insekter innehåller dessutom höga halter av mineraler och viktiga spårämnen."

På tundran vintertid är insekters proteininnehåll görviktigt.:)
Angående upptag och mättnad, känner du att du blir stärkt av mat och får värme samt välbefinnade nyttjar du den, blir du hungrig igen på 1/2 normaltiden nyttjar du sannorlikt inte allt i påsen. Eller oxså är den sortens påse för liten för det arbete du utför.
Mina tunga hemmalagade portioner passar mig och jag tillåter mig dygnspåsar på 1,3-2x normaldygnsbehov.

Alla mätningar vid jakt har visat på ett netto minus. Bra att komma ihåg. Rötter, bär och nötter var grunden vid jägarfolksdieter, fisket var avgörande.

Vi som går hinner inte med de där delarna som är ett projekt i sig. Ryska soldater har en liten tygväska innaför skjortan och lär sig samla frön och bär i den så fort de ser några ätbara. Det är de små skillnaderna som höjer kvaliteten hela tiden.

Efter många långa svältkurser har ego lärt sig att mat är livet. God mat är en moralhöjare och tillräckligt med god mat gör människan go och glad.

När det gäller energiinnehållet i hemtorkad mat så tror jag det är få som eldar upp den den och mäter avgiven värme. Som du vet är linfrön jättebra men okrossade åker de bara igenom precis som det som kroppen för tillfället ratar, sen må det vara glass i lass eller 3e biten gräddtårta.

Det intressanta som framkommit på senare tid är ju jur mycket mer vi nyttjar med mixad mat i soppform, trist bara att det är utseendet och den taktila upplevelsen som får stryka på foten för det,
Efter några dagar på energisoppa så längtar man efter morot och kycklingben. Bara en torkad äpplering kan bli till en dagens höjdare.

Så att minska på matpåsarna är att bita sig själv i knäet från början.

Men härner är minsta matpåsen ett plastkort.

go tur

Säker på att 500g Pemmican per dag skulle vara för lite energi? Jag är inte så säker, om man tänker på råvarorna det motsvarar. Pemmican görs av 50 viktprocent torkat kött och resterande 50 viktprocent är rent fett (Talg som är renat från vatten mm. är vanligast och bland det bästa vad jag har läst). 500g innehåller alltså 250g torkat kött. När jag torkar kött brukar slutresultatet bli ca en tredjedel av ursprungsvikten. 250g torkat motsvarar då ca 750g otorkat kött. 250g rent fett skulle motsvara ca 312g vanligt smör, eftersom smör innehåller runt 80% fett och resten vatten och protein.

Kort sagt, 500g Pemmican=750g kött + 312g smör. Det tror jag räcker för mitt dagsbehov, även under en vandring. Jag är ca 185cm och 85kg. Men jag skulle nog komplettera med lite nötter och något lite torkad frukt och bär, mest för att det är gott, inte för att det behövs :)

stämmer ungefär med detta från "the pemmican manual":

How Much Do I Need?
One half ( ½ ) pound of pemmican per day is about the minimum required for a sedentary
adult and provides about 1,500 calories. Someone doing light activities might find ¾ pound
more appropriate to their needs and this would provide about 2,200 calories. Twice this
amount (or more) could easily be necessary when doing hard physical labor (think digging
ditches or mountain climbing).
Pemmican is the perfect food for backpacking and hiking. Ten pounds of pemmican will
easily sustain a backpacker for a full week providing 1 ½ pounds of pemmican per day which
would supply 4,400 calories – enough to support strenuous climbing at high altitude and in
cold weather. The same 10 pounds of pemmican would supply food for two full weeks of
leisure camping activities at ¾ pound per day providing 2,200 calories.

Aleec;582605 För er som kör på pemmican sa:
Man bör vara van vid att äta färre kolhydrater annars blir det väldigt tungt de första dagarna/veckorna. De tester som gjordes i armen utfördes på folk som var ovana. Pemmican förkastades på grund av detta förfarande. Många tror fortfarande att det är sanningen.

Vill man inte gå fullt ut på pemmican så kan man tillsätta torkad frukt eller rent socker om man bara är ute efter vikt/energi förhållande. Om du vill testa pemmican så upprepar jag gärna, använd skirat smör/ghee istället för talg. Våra smaklökar är mer vanda vid smör än talg som har en ganska mustig buljongsmak, om jag ska uttrycka mig positivt. Dessutom kan du salta och använda andra kryddor, chili, svartpeppar, osv. Mmmm nu börjar jag bli sugen på pemmicansoppa igen :) Något som är riktigt gott är torkat kött i bitar som ju är grunden till pemmican. Ta med lite sådant och en soppbas av ghee, buljong och kryddor så får du variation men samma näringsvärde. (Viktigt att tänka på är att det finns låtsasghee som är gjord av margarin, får du tag i sådan så är det bästa du kan göra att elda upp den)

Det är intressant att viss mat är svårsmält, där kroppen inte kan ta upp all näring eller måste spendera en hel del energi för att omvandla och ta upp näringen samt göra sig av med oönskade ämnen. Det leder till "spillenergi". Mer spillenergi = man måste äta mer för att kompensera = mer att bära på.

Således borde man väl satsa på mat som är lättsmält, näringsrik och kanske innehåller enzymer så att kroppen slipper ödsla kraft på att skapa egna enzymer. Kort och gott mat vars näring kroppen kan använda med minsta möjliga ansträngning.

Vissa råvaror har t.ex. en aminosyreprofil som liknar den människokroppen tar upp. Kroppen behöver då arbeta mindre med att omvandla aminosyrorna till de proportioner som kroppen behöver. För andra råvaror måste kroppen spendera en hel del energi på att omvandla aminosyrorna till rätt proportioner och sorter, vilket innebär en större energiförlust.

Är detta feltänkt eller något på spåret?
Det kanske kan vara en av många faktorer man bör tänka på?
Eller är det försumbart?

Ja, det der har jeg også funderat på.
Selv har jeg gått på såkalt lavkarbo diett en stund (<15g karbo pr dag), og jeg mener å erfare at kjøtt/fett, altså f.ex pemmican gir en annen type energi enn karbo gjør. Den type diett gir mer varme i kroppen enn det en diett med mer karbo gjør.
Og det er vel kanskje derfor inuitter spiser pemmican? For å holde varmen, de vandrer jo ikke så mye..
Men skal man på en hikingtur er det vel den type energi som gir myror i kroppen som teller.
Jeg skal selv på en ti dagers lett vandringstur til sommeren i fjella, og dette er det jeg har med meg:

Frokost: Nøttebrød m/ kaviar -------Alternativ --------->- Havregryn m. tørrmelk
Lunch: Pemmican/nøtte og korn kjeks -----Alternativ ------------> Morrpølse og energibar
Middag: Real turmat
Kvelds: Ladoos m/ingefær eller Til Chikki m/sesam

Begge disse menyene gir 2200 kcal og tilsammen veier det 4580g. Det er både fett, karbo og protein. Og ganske gjennomtenkt, mener jeg selv.
Jeg kommer ikke lavere i vekt , så om noen har noen gode tips kom gjerne med de!!

Senast ändrad:
Jag har ju tydligt märkt att jag blir jämnare mätt, orkar mer och slipper hamna i "paltcoma" genom att minska andelen (snabba) kolhydrater, fr a mjölmat. Men nu när du skriver att du håller värmen bättre, så slår det mig att det nog kan stämma på mig också. Kanske inte bättre, utan just jämnare. Fryspaniken så fort jag stannar blir inte lika stor ;).

Jag brukar få ihop dagsransoner på ca 2400 kcal med vikten kring 400g, dvs i snitt 600 kcal/100 g, men då är nog fettandelen redigt högre än i din meny, av vad jag kan se. Färdig frystorkad mat brukar, även bortsett från förpackningsvikten, hamna en bra bit under detta snitt.

Jag har ju tydligt märkt att jag blir jämnare mätt, orkar mer och slipper hamna i "paltcoma" genom att minska andelen (snabba) kolhydrater, fr a mjölmat. Men nu när du skriver att du håller värmen bättre, så slår det mig att det nog kan stämma på mig också. Kanske inte bättre, utan just jämnare. Fryspaniken så fort jag stannar blir inte lika stor ;).

Jag brukar få ihop dagsransoner på ca 2400 kcal med vikten kring 400g, dvs i snitt 600 kcal/100 g, men då är nog fettandelen redigt högre än i din meny. Färdig frystorkad mat brukar, även bortsett från förpackningsvikten, hamna rejält lägre än detta snitt.

Ikke varm mat? Blir ikke det kjedelig?
Det er jo der jeg mister kcal. Resten har rundt 600kcal/100g.
Men 400g pr. dag og 2400kcal er en veldig bra vekt/kcal ratio da!! Jeg mistenker at jeg har litt mer magevolum å fylle...
Det med varmen merker jeg veldig godt når jeg er i såkalt ketose, jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det er mange som påpeker det. Og det må jo koste kroppen energi? Og det vil vi helst ikke når vi er på tur. Ved slanking ja, men ikke hiking..

Ikke varm mat? Blir ikke det kjedelig?
Det er jo der jeg mister kcal. Resten har rundt 600kcal/100g.
Men 400g pr. dag og 2400kcal er en veldig bra vekt/kcal ratio da!! Jeg mistenker at jeg har litt mer magevolum å fylle...
Det med varmen merker jeg veldig godt når jeg er i såkalt ketose, jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det er mange som påpeker det. Og det må jo koste kroppen energi? Og det vil vi helst ikke når vi er på tur. Ved slanking ja, men ikke hiking..
Klart jag äter varm mat! Bara inte färdigköpt frystorkad... ;)
Håller jag mig varm, mätt, stark och välmående, så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om detta "kostar kroppen energi" - vad skall vi annars med våra fettdepåer till ;),

Klart jag äter varm mat! Bara inte färdigköpt frystorkad... ;)
Håller jag mig varm, mätt, stark och välmående, så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om detta "kostar kroppen energi" - vad skall vi annars med våra fettdepåer till ;),

Aha!! Jeg begynte å lure på om det var en svenske som ikke spiste varm mat. :) Det er jo vi nordmenn som bare spiser brødskive med brunost!

Jeg har brukt påsken til å fylle opp mine fettdepåer :)

Tråden handlar ju om lättviktsmat. "Kostar mer energi" = mer vikt att bära på, eftersom man måste äta mer för att få i sig samma näring.

Men visst, om man vill få värme av maten så är det ju inte längre spillenergi, eftersom den då fyller en funktion. Fyller den en funktion är den ju inte till spillo :)

Jag tänker t.ex. på nötter. Blötlägg nötterna över natten så blir de mer lättsmälta när du ska äta dem följande morgon. Då kan kroppen ta upp större % av nötternas energi-/näringsinnehåll. Du borde då bli lika mätt och stark på färre gram nötter. Fast kanske inte lika varm :)

Tråden handlar ju om lättviktsmat. "Kostar mer energi" = mer vikt att bära på, eftersom man måste äta mer för att få i sig samma näring.

Men visst, om man vill få värme av maten så är det ju inte längre spillenergi, eftersom den då fyller en funktion. Fyller den en funktion är den ju inte till spillo :)

Jag tänker t.ex. på nötter. Blötlägg nötterna över natten så blir de mer lättsmälta när du ska äta dem följande morgon. Då kan kroppen ta upp större % av nötternas energi-/näringsinnehåll. Du borde då bli lika mätt och stark på färre gram nötter. Fast kanske inte lika varm :)

Sånne tips som t.ex bløtlegge nøtter er veldig nyttige. For som du nesten skriver, maten må også være gjennomtenkt og ha en funksjon.
Det er derfor jeg pleier å Ladoos m/ingefær og sesam til kvelds; ingefær(ginger) og sesam er kjent for å øke kroppstemeraturen din. Høyere kroppstemeratur=tynnere sovepose=mindre vekt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg