Du skulle ha nytta att läsa delar av
denna tråd.
Tror inte du är så ensam om att fundera över "effektiv" vandringsmat, och där dryftades frågan i en lätt extrem variant.
Nej, du kan inte helt hoppa över fibrer, inte heller t ex essentiella fettsyror, och en del annat smått och gott - inte om du skall vara ute länge i alla fall (vitaminer och spårämnen likaså, men de är försumbara ur viktsynvinkeln). Annars vore det ju enkelt: något kvarts kilo rent fett per dag klarar normalförbrukningen rent energimässigt.
Men, så enkelt är det som sagt inte, för du skulle varken må så bra eller ens kunna tillgodogöra dig en sådan "matsedel" med någon framgång. Det är naturligtvis effektivt med hög andel fett, men vi behöver en acceptabel tillblandning av fiber och på sikt även proteiner (för att nu bara ta sånt som påverkar vikten). Rena kolhydrater råder det däremot delade meningar om
Det är nog inte så dumt med lite stenålderstänk. Som lat och bekväm ensamvandrare upptäcker jag, att större och större andel av min vandrarmeny består av diverse nötter och frön. Mest för att jag tycker att det är så himla gott, både att äta direkt och i all matlagning. Men det är också lätthanterligt, hållbart, praktiskt taget vattenfritt och kräver ingen kokning = bränslevikt. Samt ger just en sådan optimal mix - ca hälften fett (mest fleomättat, däribland essentiellt), 20 upp till 30% protein, resten mest fiberrika och sammansatta (= långsamma) kolhydrater. Snittvärde ca 600 kcal/100g.
Jag fyller på med skirat (= vattenfritt) smör, kokosmjölkpulver, små snabbkokta linser, sojamjöl, hummous (sesamfröpasta med kikärtor), och bulgur (de två senare kräver inte heller någon kokning, bara svällning i hetvatten), samt kompletterar med torkad frukt (för c-vitaminets och smakens skull) och mörk choklad (bara för smakens
). Är man inte vegetarian kan man självklart också ta med torkat kött. Är man gottegris och hör till dem som inte kan avvara sockerkicken vid vissa tillfällen, kan man ta med halva, lurigt fet och fiberrik den också
Med dessa grundplåtar (dock utom kött och halva
) håller jag mig mer än mätt på mindre än 400 g mat per dag, men det kanske skulle ligga i underkant för en storväxt kille. Jag prioriterar vikten, men tycker inte att jag äter vare sig tråkigt eller extremt. Torkad svamp, torkade grillade grönsaker, vitlök (faktiskt tar jag med färsk) och kryddor väger inte så mycket
Hoppas detta var till någon nytta i dina funderingar.