Lättviktsmat?

Jag som skapade den här tråden i hopp om att någon redan hade gjort detta men det verkar ju inte bättre än att jag får göra en mindre vetenskaplig studie själv..
Om jag gör något seriöst ska jag publicera det här!

Orkar du inte "räkna för hand" med SLV:s Livsmedelsdatabas till grund så kan jag bistå med näringsberäkningar. Jag har tillgång till lämplig mjukvara för sådana ändamål och har också ett antal år på universitet bakom mig som förhoppningsvis kan hjälpa analysen på ett positivt sätt...

Ange alla ingredienser i gram.
Torkar du egen mat så väg både före och efter torkning.

Du skulle ha nytta att läsa delar av denna tråd.
Tror inte du är så ensam om att fundera över "effektiv" vandringsmat, och där dryftades frågan i en lätt extrem variant.

Nej, du kan inte helt hoppa över fibrer, inte heller t ex essentiella fettsyror, och en del annat smått och gott - inte om du skall vara ute länge i alla fall (vitaminer och spårämnen likaså, men de är försumbara ur viktsynvinkeln). Annars vore det ju enkelt: något kvarts kilo rent fett per dag klarar normalförbrukningen rent energimässigt.
Men, så enkelt är det som sagt inte, för du skulle varken må så bra eller ens kunna tillgodogöra dig en sådan "matsedel" med någon framgång. Det är naturligtvis effektivt med hög andel fett, men vi behöver en acceptabel tillblandning av fiber och på sikt även proteiner (för att nu bara ta sånt som påverkar vikten). Rena kolhydrater råder det däremot delade meningar om ;)

Det är nog inte så dumt med lite stenålderstänk. Som lat och bekväm ensamvandrare upptäcker jag, att större och större andel av min vandrarmeny består av diverse nötter och frön. Mest för att jag tycker att det är så himla gott, både att äta direkt och i all matlagning. Men det är också lätthanterligt, hållbart, praktiskt taget vattenfritt och kräver ingen kokning = bränslevikt. Samt ger just en sådan optimal mix - ca hälften fett (mest fleomättat, däribland essentiellt), 20 upp till 30% protein, resten mest fiberrika och sammansatta (= långsamma) kolhydrater. Snittvärde ca 600 kcal/100g.

Jag fyller på med skirat (= vattenfritt) smör, kokosmjölkpulver, små snabbkokta linser, sojamjöl, hummous (sesamfröpasta med kikärtor), och bulgur (de två senare kräver inte heller någon kokning, bara svällning i hetvatten), samt kompletterar med torkad frukt (för c-vitaminets och smakens skull) och mörk choklad (bara för smakens ;)). Är man inte vegetarian kan man självklart också ta med torkat kött. Är man gottegris och hör till dem som inte kan avvara sockerkicken vid vissa tillfällen, kan man ta med halva, lurigt fet och fiberrik den också ;)

Med dessa grundplåtar (dock utom kött och halva ;)) håller jag mig mer än mätt på mindre än 400 g mat per dag, men det kanske skulle ligga i underkant för en storväxt kille. Jag prioriterar vikten, men tycker inte att jag äter vare sig tråkigt eller extremt. Torkad svamp, torkade grillade grönsaker, vitlök (faktiskt tar jag med färsk) och kryddor väger inte så mycket :)
Hoppas detta var till någon nytta i dina funderingar.

Du var sannerligen billig i drift! Jag skulle oroa mig att få för lite energi på 500g högoktanig pemmican om dagen (har dock ingen lust att testa så stor proportion.). Men då är jag 193cm lång och smal.

Halva ska jag lägga på minnet. Fint till kaffet. Finns det hommouspulver? Det lät intressant också. Färsk borde bli tungt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Med vår normala lever lär det mesta fettet och proteinerna bara åka ut som fesus. Dumt att bära och äta det man inte kan tillgodogöra sig. Bevisligen fungerar nötter och torkad frukt för de flesta. Choklad och Wirre eller Conjak är bra för humöret och fet ost är prima påfyllning i små mängder.
Soppor mättar längre än helbitsmat men saknar oftast texturen.

Du var sannerligen billig i drift! Jag skulle oroa mig att få för lite energi på 500g högoktanig pemmican om dagen (har dock ingen lust att testa så stor proportion.). Men då är jag 193cm lång och smal.

Halva ska jag lägga på minnet. Fint till kaffet. Finns det hommouspulver? Det lät intressant också. Färsk borde bli tungt.

Jag är ju mycket kortare, men inte direkt spinkig ;). Beräknar de knappa 400 g mat per dag jag har som standardkit till ca 2400 kcal. Mer hade jag ändå inte orkat äta, och jag kommer inte hem spinkigare ;).

Pemmican håller, av vad jag kunnat läsa mig till, ungefär samma andel fett (50%) och samma energiinnnehåll (600 kcal/100 g), som min genomsnittliga föda, så 500 g/dag hade teoretiskt gett 3000 kcal. Men jag hade inte heller velat ha den som huvudföda under längre tid - det blir ännu högre andel "tungprocessat" protein, fel sorts fett och inga fibrer, och helt ovetenskapligt men erfarenhetsmässigt vet jag, att min mage inte mår lika bra av den konstellationen.

Hummous finns i pulver i invandraraffärer, främst då sådana som har mat från Mellanöstern förstås. Helt ok i smaken, men inte lika gott som den man gör själv - vilket är busenkelt om man bara har matberedare eller mixer. Dessutom kan man i det fallet öka andelen tahina i förhållande till kikärtor, vilket både blir godare och höjer energiinnehållet (jag kryddar dessutom med MYCKET citron, inkl skal). Å andra sidan är det rätt mycket pill med att torka den egna, fettet från sesamfröna gör att det snarast blir en seg kaka, inte ett pulver.
Bara kokta och mixade kikärtor går utmärkt och lätt att torka till ett fint pulver, man kan ta med tahinan separat i en liten tub och blanda vid "tillagningen" (som ju består i at att hälla på kallt vatten, röra om och låta alltihop svälla medan man gör annat ;)).

Erkänner gärna att ego inte äter pemican dagligen, skulle vilja se 10 fysiska individer som gör det i Sverige.
Den pemican som har erbjudits mig var inte av typen görgått käk, snarare i andra änden av smakskalan. De tillfällena fick mig att börja fundera på vad vi bär, äter och varför.
Har Tornado långvarig erfarenhet av att leva på pemican, eller är det läsfotöljserfarenheter?

En idé

Det är intressant att viss mat är svårsmält, där kroppen inte kan ta upp all näring eller måste spendera en hel del energi för att omvandla och ta upp näringen samt göra sig av med oönskade ämnen. Det leder till "spillenergi". Mer spillenergi = man måste äta mer för att kompensera = mer att bära på.

Således borde man väl satsa på mat som är lättsmält, näringsrik och kanske innehåller enzymer så att kroppen slipper ödsla kraft på att skapa egna enzymer. Kort och gott mat vars näring kroppen kan använda med minsta möjliga ansträngning.

Vissa råvaror har t.ex. en aminosyreprofil som liknar den människokroppen tar upp. Kroppen behöver då arbeta mindre med att omvandla aminosyrorna till de proportioner som kroppen behöver. För andra råvaror måste kroppen spendera en hel del energi på att omvandla aminosyrorna till rätt proportioner och sorter, vilket innebär en större energiförlust.

Är detta feltänkt eller något på spåret?
Det kanske kan vara en av många faktorer man bör tänka på?
Eller är det försumbart?

Erkänner gärna att ego inte äter pemican dagligen, skulle vilja se 10 fysiska individer som gör det i Sverige.
Den pemican som har erbjudits mig var inte av typen görgått käk, snarare i andra änden av smakskalan. De tillfällena fick mig att börja fundera på vad vi bär, äter och varför.
Har Tornado långvarig erfarenhet av att leva på pemican, eller är det läsfotöljserfarenheter?

Jag äter inte heller pemmican dagligen, varför skulle jag göra det när jag har tillgång till färska råvaror? Jag har däremot testat det och annan mat med extremt låg kolhydratnivå. Jag äter inte heller frystorkat eller hemmatorkad mat varje dag så jag förstår inte relevansen i kommentaren?
Smaken är en annan sak, det är inte det godaste man kan äta men fullt i klass med många sämre frystorkatfabrikat, speciellt om man gör den på skirat smör istället för talg. Man kan också krydda den som man vill, löser du den sen i varmt vatten så har du din soppa/buljong som du lägger fram som den fördelaktigaste formen. Mmm jag blev riktigt sugen på en portion nu :)

Hade du läst på om ketogen kost så hade du skrivit att man kissar ut energin (istället för i fekalierna som du påstår) eftersom man vid övergång till ketogen kost kissar ut en förhöjd halt av ketogenkroppar. När kroppen har ställt om sig till detta utmärkta bränsle så sjunker halten i urinen.

Jag har läst de kanadensiska testerna under WW2 där man testade pemmican. De var skrattretande, hoppas armen är mer seriös i andra tester! Soldaterna fick i fält ställa om till ketogen kost under övning, dvs de skulle göra förändringen under hård belastning, tacka f_n för att de blev sega under de 3-4 dagar som testet pågick.

Karpaternas tänk är intressant men jag har ingen kunskap på området, Seaobserver har säkert koll däremot.

Som försökskaniner åt vi vad som anbefallts och agerade nåldynor när så krävdes. Mindre komfortabelt m a o.
Givetvis har Tornade rätt i att mycket av näringen åkte ut urea vägen.

Men att tro att vi snabbt kan ställa om oss har visat sig vara fel med vår fysionomi.
Illasmakande idustrifrystorkad billigmat kommer ego aldrig mera att öppna. Hundar är för trevliga för att bjudar på dylikt skräp.

När tornade jämför pemicansmaken med ovanstående anser ego att Tornado är partiskt positiv till pemican. De som ego fått för förtäring var av de deltagande uppäten under tystnad och frågetecken.

För att friluftslivet skall vara trivsamt och lockande måste nog hörnstenen mat vara av det positiva slaget.

Collin Fletcher berättade en anekdot om näringsexperten som skrev ett dataprogram för att finna optimal mat, det blev rätt många gallon vinäger. Lika olämpligt för konsumtion som enformig och trist pemican.

När NASA började med längre rymdfärder ville de mata austronaterna med energipiller med vitaminer i. Austronaterna krävde riktig mat och så kom microvågsugnen med på skutten. Vid fortsatta försök på marken med energikakor visade det sig att en stor del av försökspersonerna inte tog upp näring och vitaminer från den. Dvs att en eventuell vinst missade målet. Nästa generation MRE från det stora PXet blev därför riktig industrimat med olika smaker och texturer.
(Gula lådorna).

Även färsk levande mat kan vara och bli enformig. Även om näringen finns där så är det där med vitaminer och spårämnen rätt viktigt. Vid en månads överlevande på får och ris jämte kamel och ris, till alla 3 måltiderna, började gommens slemhinnor gå sönder, tänderna hängde löst och vi var allmänt olustiga.
Några dygn med sallad och frukt samt normal mat fick snabbt fart på livsandarna igen.

Mat är inte bara näring i tabeller, dels ska den tas upp, dels helst ge olika taktila och kullinariska upplevelser.
Mat som inte uppfyller kraven kan bli barlast istället för näring.

Det kanske är lite vågat att slänga in kosttillskott i diskussionen eftersom vi friluftsmänniskor ibland är som vi är men personligen tar jag alltid med vitaminer i tablettform just eftersom jag vet att jag får i mig dåligt av detta när jag är ute och vandra/paddlar osv.
Någon nämnde att det hade varit smidigt att äta mat med enzymer i för att kroppen inte skulle behöva bryta ner lika stor andel av proteinet. Kan man inte ta och äta kosttillskott i form av aminosyror istället i så fall?

Orkar du inte "räkna för hand" med SLV:s Livsmedelsdatabas till grund så kan jag bistå med näringsberäkningar. Jag har tillgång till lämplig mjukvara för sådana ändamål och har också ett antal år på universitet bakom mig som förhoppningsvis kan hjälpa analysen på ett positivt sätt...

Ange alla ingredienser i gram.
Torkar du egen mat så väg både före och efter torkning.

Tack! Jag återkommer om jag börjat torka lite saker, kommer dock inte ske innan mitten av april eftersom jag ska resa iväg en sväng snart.

Alla verkar inte kunna bruka kosttillskott eller koncentrerade vitaminer. Enbart individuell erfarenhet kan ge svaret på det. Dumt att bära på och betala dyrt för om det bara slussas ut.

Säker på att 500g Pemmican per dag skulle vara för lite energi? Jag är inte så säker, om man tänker på råvarorna det motsvarar. Pemmican görs av 50 viktprocent torkat kött och resterande 50 viktprocent är rent fett (Talg som är renat från vatten mm. är vanligast och bland det bästa vad jag har läst). 500g innehåller alltså 250g torkat kött. När jag torkar kött brukar slutresultatet bli ca en tredjedel av ursprungsvikten. 250g torkat motsvarar då ca 750g otorkat kött. 250g rent fett skulle motsvara ca 312g vanligt smör, eftersom smör innehåller runt 80% fett och resten vatten och protein.

Kort sagt, 500g Pemmican=750g kött + 312g smör. Det tror jag räcker för mitt dagsbehov, även under en vandring. Jag är ca 185cm och 85kg. Men jag skulle nog komplettera med lite nötter och något lite torkad frukt och bär, mest för att det är gott, inte för att det behövs :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg