Lättpackningens företrädare vs kritiker

Känns som att merparten av trådarna på Lätt-forumet (och snart sagt hälften av inläggen på utsidan) handlar om konflikten mellan "lättpackare" och "tungpackare". Hur kommer det sig att man startar en tråd OM en konflikt som man säger sig betrakta som nåt negativt eller onödigt???

Om man inte vill elda på konflikten varför startar man sådana indignerade trådar? Jag vill helst slippa läsa dem, och borde ju förstås helt låta bli att skriva inlägg i dem... OK, jag ska göra det fr o m nu. Bättre sent än aldrig.

Känns som att merparten av trådarna på Lätt-forumet (och snart sagt hälften av inläggen på utsidan) handlar om konflikten mellan "lättpackare" och "tungpackare". Hur kommer det sig att man startar en tråd OM en konflikt som man säger sig betrakta som nåt negativt eller onödigt???

(.Men den här tråden är ju helt annorlunda. Att du inte förstår det.)

Christian

PS, för den som undrar över punkterna och parenteserna, googla lite på ordet ironiparenteser

Ibland packar jag dock tyngre och det beror på att jag vissa gånger gör andra prioriteringar; allt friluftsliv handlar inte om att ta sig mellan punkt A och punkt B utan ibland kanske man vill hålla ett lägre tempo utan långa dagsetapper, kanske koncentrera sig på fiske, foto eller något annat och gör andra prioriteringar än att gå lätt.

Jag undrar om inte det där är en del av problematiken. Väldigt många verkar ha hakat upp sig på det här med totalvikt på packningen. Men totalvikten har egentligen inget att göra med lättpackning. En packning på 40 kg kan vara lättpackning, om den t.ex. inkluderar mat för tre veckor, fotoutrustning och klätterutrustning.

Men jag tror inte att nån som av nån anledning vill ha med sig 15 kg klätterprylar tycker att det är värt vikten att även ha med sig ett komplett trangia-kök (inklusive kaffepanna) och en murikka.

Att jämföra totalvikten är ju främst intressant om man jämför med vad man hade innan, inför samma förutsättningar. (Och det har ju flera lättpackare gjort här i tråden, de har talat om hur mycket de bar förr och hur mycket de bär nu.)

Det är därför packlistor, med vikter på de enskilda prylarna, är så mycket mer intressant än totaltvikter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lättpackningens historia Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackningens historia? Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg