Tungpackare är ju en fånig kategori, kanske bättre att tala om "traditionell packning" eller så, dvs tvåväggstält, ryggsäck med rejält bärsystem, kängor, evt ett Trangiakök eller multifuel, lite fler ombyten. Mer än så brukar det väl inte vara som skiljer. Inget att gå upp i varv för.
En skillnad är väl den att de flesta som diskuterar lättpackning har erfarenhet av att gå med mer traditionell packning. Argumentet "men har du prövat själv då" kommer då ofta (och med viss rätt) fram, och kanske kan det upplevas som provocerande och onödigt. (Kanske ska det skramlas till en "låna och prova på"-utrustning på Fjäderlätt
?)
Min egen första fjälltur så vägde min ryggsäck in på en bit över 20 kilo. Det var för en veckas stugtur. Efter det insåg jag att badlakan och jeansshorts var två av de många prylar jag med viss fördel kunde klara mig utan
Sedan har jag packat mindre idiotiskt men fortfarande traditionellt (och det var länge låglandsturer), det är de senaste två åren jag mer aktivt försökt att verkligen pressa vikten (samt laborera med mindre traditionella bärsystem), detta på grund av att jag har ett knä som annars gör tillvaron plågsam efter en tre-fyra dagar på fjället.
En intressant fråga är ju om det finns någon som gått från lättpackning tillbaka till mer traditionella alternativ: bärsystemet dög inte, kondensen blev för jobbig att hantera, köket bara välte hela tiden, etc. Jag känner i alla fall en som har svårt att förlikas med toppmonterade gaskök... Det måste finnas fler.
Lättpackningsförespråkarna har, och detta inkluderar undertecknad, ofta en lätt missionerande ton och jag tror det kan bli provocerande. Men givet att det nu finns ett dedikerat lättpackningsforum så kanske man kan utgår från att det som diskuteras i just det forumet diskuteras med packvikten i fokus. (Hm, känns som om jag skrev det nyss annorstädes... Det kan väl inte finnas fler "vs"-trådar väl
)
//alven (som fortfarande inte upplevt kvantsprånget eftersom han packar lätt för att kunna bära all mat till två pers plus all gemensam utrustning och är glad när han hamnar runt 18 kilo för en vecka... men i sommar så...)