Lättpackningens företrädare vs kritiker

Syftet är att få folk att fatta att de som packar lätt [...] vill slippa få idiotiska påhopp i "sina" trådar
Om det är sant förstår jag inte riktigt formuleringarna i trådstarten. Trots att jag definitivt inte är emot lättpackning, så känns det oerhört frestande att skriva just ett idiotiskt påhopp. Du inbjuder ju till det... Men jag ska låta bli. :)

HåkanF

Du inbjuder ju till det... Men jag ska låta bli. :) HåkanF

Kom igen nu, sprätt iväg en esbit-tablett in i brasan! :) Jag bjuder på en mac-flurry-sked! :)

Lättpackare är ett känsligt släkte. Livrädda att hamna i såväl UL-facket som blypackar-facket.

Man är ju lite tomte ändå om man behöver gram-våg & excel för att planera fjällpromenader.

Men det är en fast som går över. Sen fokuserar man på att ha kul igen. Eller?

(Hämtar mina popcorn)

Du ar ingen aning om varför olika grupper gör olika val.

Dito. Så varför racka ner på de som väljer att bära lätt?

Diskussioner kommer i nästan samtliga fall att kretsa runt "vad man BEHÖVER". Jag vet hur jag har kommit fram till vad jag behöver och inte: Jag har provat mig fram.

Hur har du kommit fram till vad du behöver och inte?

Tungpackare är ju en fånig kategori, kanske bättre att tala om "traditionell packning" eller så, dvs tvåväggstält, ryggsäck med rejält bärsystem, kängor, evt ett Trangiakök eller multifuel, lite fler ombyten. Mer än så brukar det väl inte vara som skiljer. Inget att gå upp i varv för.

En skillnad är väl den att de flesta som diskuterar lättpackning har erfarenhet av att gå med mer traditionell packning. Argumentet "men har du prövat själv då" kommer då ofta (och med viss rätt) fram, och kanske kan det upplevas som provocerande och onödigt. (Kanske ska det skramlas till en "låna och prova på"-utrustning på Fjäderlätt :)?)

Min egen första fjälltur så vägde min ryggsäck in på en bit över 20 kilo. Det var för en veckas stugtur. Efter det insåg jag att badlakan och jeansshorts var två av de många prylar jag med viss fördel kunde klara mig utan ;) Sedan har jag packat mindre idiotiskt men fortfarande traditionellt (och det var länge låglandsturer), det är de senaste två åren jag mer aktivt försökt att verkligen pressa vikten (samt laborera med mindre traditionella bärsystem), detta på grund av att jag har ett knä som annars gör tillvaron plågsam efter en tre-fyra dagar på fjället.

En intressant fråga är ju om det finns någon som gått från lättpackning tillbaka till mer traditionella alternativ: bärsystemet dög inte, kondensen blev för jobbig att hantera, köket bara välte hela tiden, etc. Jag känner i alla fall en som har svårt att förlikas med toppmonterade gaskök... Det måste finnas fler.

Lättpackningsförespråkarna har, och detta inkluderar undertecknad, ofta en lätt missionerande ton och jag tror det kan bli provocerande. Men givet att det nu finns ett dedikerat lättpackningsforum så kanske man kan utgår från att det som diskuteras i just det forumet diskuteras med packvikten i fokus. (Hm, känns som om jag skrev det nyss annorstädes... Det kan väl inte finnas fler "vs"-trådar väl ;) )

//alven (som fortfarande inte upplevt kvantsprånget eftersom han packar lätt för att kunna bära all mat till två pers plus all gemensam utrustning och är glad när han hamnar runt 18 kilo för en vecka... men i sommar så...)

Syftet är att få folk att fatta att de som packar lätt gör ett aktivt val och vill slippa få idiotiska påhopp i "sina" trådar och ett annat syfte är att få bort de stämplar som lättpackningen har fått som troligen baseras på någon "ultralätt-packning"..

// Jocke

Och vad är det för fel på "ultralätt-packning"?...nu känner jag mig nästan påhoppad. ;)

Den typen av argument mot som du beskriver i ditt första inlägg, har jag inte sett på flera år här på utsidan.

Tungpackare är ju en fånig kategori

(---)

Lättpackningsförespråkarna har, och detta inkluderar undertecknad, ofta en lätt missionerande ton och jag tror det kan bli provocerande.

Snarare än att polimisera med UL-idéen i sig sâsom idiotisk etc, vilket trâdskaparen anser vara de icke frälstas metoder , sà är det nog snarare - och som sagt - argumenteringens former (och alla dessa etiketeringar) som kan irritera och vid tillfállen skapa en debatt.

tredje sidan fâr man vál även ge Jamo rätt när han i outgrundlig självvisdom utropar:

Man är ju lite tomte ändå om man behöver gram-våg & excel för att planera fjällpromenader.

;)

Tungpackare är ju en fånig kategori, kanske bättre att tala om "traditionell packning" eller så, dvs tvåväggstält, ryggsäck med rejält bärsystem, kängor, evt ett Trangiakök eller multifuel, lite fler ombyten. Mer än så brukar det väl inte vara som skiljer. Inget att gå upp i varv för.
Jodå, det skiljer med. Jämför jag med vad jag packade förr så är det stora skillnader även när det gäller matsaker (tallrik och bestick), hygiensaker (tanborste, tandkräm etc), sjukvårdssaker och även "verktyg", ficklampa och såna saker.

Mitt lättpackande började ju inte alls med "de tre stora" utan med att ha med mindre saker och välja lättare alternativ.

En intressant fråga är ju om det finns någon som gått från lättpackning tillbaka till mer traditionella alternativ: bärsystemet dög inte, kondensen blev för jobbig att hantera, köket bara välte hela tiden, etc. Jag känner i alla fall en som har svårt att förlikas med toppmonterade gaskök... Det måste finnas fler.

Visst finns det saker som inte fungerar. Men bara för att en lätt lösning inte fungerar så behvöer man ju inte gå tillbaka till en traditionell. Det finns andra lätta lösningar som kan fungera.

Min första hajk med lättpackning så hade jag t.ex. tagit min gamla Skarja och plockat bort ramen på, och hade liggunderlaget som ett "rör" i säcken som "ram". Men det funkade inte alls... Men det innebar ju inte att jag gick tillbaka till min Alaska, jag letade efter nåt som i alla fall var lättare än Alaskan. Men går man in i en genomsnittlig friluftsbutik och känner på ryggsäckarna så väger t.o.m. en stor del av 40-literssäckarna 3-4 kg.

Däremot så har jag inga som helst problem med att använda mina Lätta-askar som tallrikar även när jag skulle kunna ha tyngre packning (t.ex. på läger). Likaså fungerar de lätta kläder jag har så pass bra att jag tar dem även om jag skulle kunna ta tyngre kläder. Framförallt vår och höst (när temperaturen klockan 6 på morgonen kan skilja sig rejält från temperaturen klockan 4 på eftermiddan) så är det smidigt att ha till/från jobbet eftersom det lätt går ner i den lilla "vardagsryggan" och inte är tungt att släpa på.

Vi åkte en kryssning med Birka i helgen, självklart tar jag min "ultralätta" necessär till såna saker. Jag hade min 30-liters vardagsrygga och den var bara halvfull (fick ner två flaskor vin och några påsar godis på hemvägen).

Det råder en nästan fientlig stämning mellan de som företräder lättpackning vs de som företräder att bära på tyngre prylar.

Angreppssätten är många:

Emot:

1. Lättpackning är för att man är svag, träna mera
2. Lättpackning ger sämre komfort och säkerhet
3. Lättpackning kostar bara pengar
4. Lättpackare har sämre hållbarhet på sina prylar
5. Mfl

För:

1. Lättpackning ökar rörelsefriheten och ger mer kraft att använda för att vandra
2. Man kan gå längre sträckor
3. Säkerheten ökar, risken för att snubbla minskar då man inte blir lika trött
4. Mfl

Jag vill diskutera några av de grundläggande faktorerna varför jag packar lätt och försöker optimera min packning inför varje resa (gör ju listor så att jag exakt vet vikten).

Bland annat det här med komfort. Jag anser att mitt Akto och min Marmot Atom samt min snart 67-procentiga Therm-a-rest Ridgerest liggunderlag ger mig ett extremt trevligt och lätt boende. Jag vill höra sakliga argument om varför detta inte skulle ge bra komfort, om det nu finns några argument emot.

Sen det här med att vi som packar lätt är otränade... vet inte vart det har kommit ifrån? Anledningen till att jag lättpackar är att jag:

1. Kan gå längre och tyngre sträckor/stigningar
2. Kan packa mer och godare mat
3. Höjer säkerheten, jag blir inte lika trött som att bära säg 10-15 kg mer bara för "att" eller för att jag inte investerat i lätt packning.

Det negativa med lättpackning är tyvärr:

1. Det har kostat hyffsat mycket pengar, men det är väl investerade pengar

// Jocke

Det här är ju en rätt rejäl "braständare" om vi nu skall se det på det sättet.....
Jag valde medvetet att inte ta det på det sättet som uppenbart många här gjort och som kanhända Jocke var ute på att göra.
En nessesär kan vara allt mellan en utvikbar historia med speglar, flaskor och 5011 fack för allt nödvändigt.
Eller oxså kan det vara en plastpåse med en liten tvål, tandborste, en liten tub tandkräm och en nagelborste i miniatyr.
Själv behöver jag ett par privata saker oxså, dessutom tycker jag att en tvättlapp bör ingå, men valet är alltid den resandes...Halsduken duger länge som handuk bl a.
Den som vet med sig att kamraterna är tungpackare och vill påverka dem kan väl ta med dem på en tur och istället för arr vänta in dem på sista etappen för dagen gå före och överaska med rest bivack och muntert sparakande brasa samt en varm soppa och en färdig macka....det brukar få dem att tänka till om det verkligen behövs 20 kg för två dagar i närskogen...
Men att vårda och försvara sin gamla packning är givetvis förståligt, att erkänna dåliga beslut och beslut på felaktiga underlag kan svida rejält....
Jag tycker inte om onödiga stridigheter och ser inte orsaker till att bidra till att dylika flammar upp för mitt nöjes skull. Måhända har Jocke gått en smula långt, men oftast är det de med Jumbopackningarna som ifrågasätter och orerar mest, trots att det dyra lätta inte drabbar eller kostar dem, eller är det just därför? Trötta och griniga?
//J

Framkant? Materialutveckling??

Jag tror inte nåt i min lätta utrustning är särskilt moderna material (framförallt eftersom en stor del av grejerna är sånt jag hittat hemma i gömmorna, som min fiberpälströja som troligen har 20 år på nacken (köpt på OBS!). Det tält jag kör med är i sitt grundutförande inte särskilt lätt, på grund av stålstänger och tältpinnar i stål. Med teleskopstav i framkant (och lina till träd i bakkant) och aluminiumtältpinnar blir det dock betydligt lättare.

Det fanns gott om lätta material för 25 år sen och det finns gott om lätta material idag.

Lättpackning handlar om vad man väljer.

Som lättpackare så väljer jag det lättaste alternativet som fungerar. Många andra väljer "lite rejälare grejer för säkerhets skull". Men det finns också en grupp människor som väljer lite rejälare grejer "för det måste man ha". Det är den sistnämnda gruppen som i alla fall jag vill öppna ögonen på (eftersom de två första grupperna har gjort aktiva val, men det har inte den sistnämnda gruppen).

Problemet är väl många i den andra gruppen (som valt lite rejälare grejer för säkerhets skull) fått för sig att vi menar att de har valt fel. Ja, som lättpackare är det klart att man anser att det är fel, men de anser ju i sin sida att vi lättpackare har valt fel. Så det står liksom 1-1 där.

Jo,du har varit en föregångare,kanske är än.Men dagens 'lättpackare' är där lättpackarna var för 10 år sedan.De är standard idag,lättpackare flyttar gränserna ytterligare.Fixar en tarp av de allra lättaste vävarna,tar bort dunet på ryggsidan osv...

peter

Dito. Så varför racka ner på de som väljer att bära lätt?

Diskussioner kommer i nästan samtliga fall att kretsa runt "vad man BEHÖVER". Jag vet hur jag har kommit fram till vad jag behöver och inte: Jag har provat mig fram.

Hur har du kommit fram till vad du behöver och inte?

Hmm, tror inte jag rackat ner på folk som bär lätt. Har dock ett flertal gånger hävdat min rätt att bära vad jag vill (och det brukar inte vara självklart att jag har den rättten).

Med friluftsvana sen jag jag inte ens gick själv så tror jag att jag har ganska god koll på ganska mycket, och har under provat en hel del olika lösningar. Men det är ju knappast det som den här tråden handlar om (nån som ännu fattat vad den handlar om?)

Jag TROR att budskapet i den här tråden var att en lättpackare känner sig förföljd och inte vill vara det. Men det är bara att hälsa honom välkommen i gänget. Detta är internet och tyvärr är nivån då ganska låg ibland.

Det råder en nästan fientlig stämning mellan de som företräder lättpackning vs de som företräder att bära på tyngre prylar.

Angreppssätten är många:

Emot:

1. Lättpackning är för att man är svag, träna mera
2. Lättpackning ger sämre komfort och säkerhet
3. Lättpackning kostar bara pengar
4. Lättpackare har sämre hållbarhet på sina prylar
5. Mfl
.....

// Jocke
Kanske lättpackare är lite lättstötta?;-)

Punkten 1 ovan förekommer väl bara någon gång då och då här på ett forum med över 50000 medlemmar. Inte så farligt tycker jag. Enda punkt jag kan se att det luktar lite fientlighet. Kan ju vara ren okunskap också. Ovanligt dock. Går att bara låta rinna av.

Punkten 2, visst kan det vara så. Det beror på vad som minskas på, hur långt viktminskandet drivs för olika utrustningsdetaljer och situationer. Det kan väl inte kallas fientligt om någon kommer med som den tycker helt befogad kritik, eller ger uttryck för ett alternativ denne inte tycker kan kallas tungt bara för att det föreslagna var lite lättare?

Punkten 3. Så kan det vara, inte “kostar bara”, men kosta kan det. Jag lider för närvarande stora kval inför en titankamin. Lätt, svindyr, men håller väl i motsats till mina andra lättgrejer (allt är relativt;-) ) hela livet. Blir dock troligen ingen, om inte gubben går med på prutmån. Men det är väl heller inte fientligt, att tycka att önskade lättpackningsgrejer är dyra. Tycker inte ens det kan kallas "fientligt" om någon generaliserar till att "lättpackning är dyrt". Missuppfattning eller fokus på viss grej bara.

4. Inte jag om det blir en titankamin;-) Men i fallet med andra lätta saker, som jackor, så visst är det så att lättare grejer ofta håller sämre än tyngre. 0,5 mm tjockt Taslantyg är inte lika starkt som 1 mm tjockt Taslantyg. Så är det bara, tyvärr. En lätt tarp från Kathmandu är inte lika tålig mot glödflagor som en grövre mer klassisk bashatyp, som är tyngre. Inget konstigt med det tycker jag. Inte "fientligt" att tycka så heller.

Vi vill väl inte ha det så att det under forum "Lättpackning- allt om att packa lätt", även ska stå "-men här får bara skrivas snälla saker om lätta saker"?;-) Det polemiseras från de som tycker att de sett ljuset i lättpackning, från de som verkligen sett ljuset i kåtan och från alla som inte sett något ljus alls;) Det är något jag tycker man får stå ut med, även om inte jag heller alltid gillar terminologin i argumenten och också beklagar mig ibland.

Raskesven

Jag har överhuvudtaget svårt att förstå polariseringen. Jag packar gärna så lätt jag kan och har under en tid bytt ut en del utrustning och har nu kommit under 20 kg för två veckors hösttur inklusive kamerautrustning. Ibland packar jag dock tyngre och det beror på att jag vissa gånger gör andra prioriteringar; allt friluftsliv handlar inte om att ta sig mellan punkt A och punkt B utan ibland kanske man vill hålla ett lägre tempo utan långa dagsetapper, kanske koncentrera sig på fiske, foto eller något annat och gör andra prioriteringar än att gå lätt. Förra året var jag på två fjällturer; en vecka på finnmarksvidda i augusti då jag bar närmare 30 kg och två veckor i Sarek i september då jag bar ca 20 kg initialt. Två turer med två olika sätt att prioritera. Jag vill därför inte placera mig i ett fack som jag sedan försöker försvara med näbbar och klor. Det är inte det som är det viktiga utan att man faktiskt kommer ut och njuter. Ibland kan jag dock uppfatta tonen från "lättpackare" som något docerande även om det kanske inte är medvetet. Jag föredrar t ex att gå med kängor före lågskor av olika anledningar. Det är min prioritering och mitt val som jag trivs med. Jag föredrar också tält och sovsäck före tarp och quilt även om jag under vissa omständigheter använder tarp. Det handlar inte om att jag saknar erfarenhet av dessa saker utan helt enkelt att jag gör andra prioriteringar än att sänka vikten till varje pris. I detta att minska vikt tror jag även många uppfattar det som att vikten ska minskas till varje pris så att det nästan blir en tävling i sig. Och lättpackning är väl också till viss del ett intresse i sig. Personligen ser jag det dock mer som en metod än religion och det är väl just de missionerande delarna av det hela som en del stör sig på, därav kanske en del onödiga påhopp.

/D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lättpackningens historia Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackningens historia? Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg