Lättpackningens företrädare vs kritiker

Det blir som man säger.
Säger du att det finns en fientlig stämning så fungerar det som en självuppfyllande profetia. Onödigt.

jag tycker problemet är delvis val av ord, lätt vs tungt. allt är relativa begrepp.

Jag håller med i ovanstående. Och jag förstår både de som blivit "frälsta" av resonemang och erfarenheter kring lättare packning. Men också de som av allsköns olika skäl menar att kejsaren är naken, eller de som ser annorlunda på saken av ytterligare andra skäl.
Framför allt: det finns nog mer som förenar än särsklijer. Längtan efter naturupplevelser!

I avslut:
På ett förträffliigt sätt har herrarna Fjäderlätt et al satt ett "nytt" finger på en spännande fråga; hur vill jag njuta av min fritid? Och hursomhelst, detta är ju i högsta individuellt... :)

Vad är det med "lättpackarna"?

Försöker de köpa sig en plats i framkant eller?

Material-utvecklingen går framåt och vad är 'nytt' med det,om 5 år kommer det nya att vara gammal skåpmat.Så har det alltid varit.Ny utrustning för varje tur.Prylhysteri...

Framkant? Materialutveckling??

Jag tror inte nåt i min lätta utrustning är särskilt moderna material (framförallt eftersom en stor del av grejerna är sånt jag hittat hemma i gömmorna, som min fiberpälströja som troligen har 20 år på nacken (köpt på OBS!). Det tält jag kör med är i sitt grundutförande inte särskilt lätt, på grund av stålstänger och tältpinnar i stål. Med teleskopstav i framkant (och lina till träd i bakkant) och aluminiumtältpinnar blir det dock betydligt lättare.

Det fanns gott om lätta material för 25 år sen och det finns gott om lätta material idag.

Lättpackning handlar om vad man väljer.

Som lättpackare så väljer jag det lättaste alternativet som fungerar. Många andra väljer "lite rejälare grejer för säkerhets skull". Men det finns också en grupp människor som väljer lite rejälare grejer "för det måste man ha". Det är den sistnämnda gruppen som i alla fall jag vill öppna ögonen på (eftersom de två första grupperna har gjort aktiva val, men det har inte den sistnämnda gruppen).

Problemet är väl många i den andra gruppen (som valt lite rejälare grejer för säkerhets skull) fått för sig att vi menar att de har valt fel. Ja, som lättpackare är det klart att man anser att det är fel, men de anser ju i sin sida att vi lättpackare har valt fel. Så det står liksom 1-1 där.

Var och en salig på sin tro, eller...

Jag tror att det är ganska viktigt att inte skriva folk på näsan, utan respektera andra människors val oavsett vad det gäller. Visserligen är jag själv "frälst" och har sett ljuset, ;) men vägen dit har varit lång och snårig.

För en hel massa år sedan blev jag utdragen på Upplandsleden av min mamma för att det skulle vara så "mysigt". Hade som 10-åring svårt att se charmen med att släpa på 10 kg för 2 nätter!

När jag som vuxen återhämtat mig från chocken i barndomen och faktiskt på eget bevåg gett mig av till Jämtland för att gå den berömda triangeln var jag på tåget upp "nöjd" med packningen som vägde 17kg! Detta var för en tre dagarstur med boende på fjällstationerna. Kan avslöja att jag inte var lika nöjd när jag släpade runt på eländet. Redan på plats började utvärderingen: Vad kan jag lämna hemma nästa gång? Vad kan göras lättare?
Denna utvärdering fortsätter än idag.

I somras gjorde jag en lyxvandring Abisko-Nikkaluokta. Hade med mig all mat, (eftersom jag torkar själv), men jag bodde i STFs stugor. Packningen vägde drygt 8 kg. Stötte på en pappa och hans tonåriga son. De var förstagångs vandrare och gjorde samma tur som jag men bar 20 kg mer (var). När vi på kvällarna satt i stugorna och pratade om dagens vandring hade de svårt att tro att vi hade gått samma väg, för våra upplevelser var så olika.

Efter ett par dagar hörde jag pappan muttra till sonen: "Kanske ska vi ta mindre handdukar nästa år?" ."Det går ju faktiskt att tvätta på vägen". "Vet du hur tung den här konservburken är? Den äter vi i kväll, för jag tänker inte släpa på den en enda dag till." :)

Klart det finns alla varianter, och självklart generaliseras det mycket på internetforum. Men jag fattar fortfarande inte syftet med denna tråd? Den börjar med att ta upp stämningen , och sen drar du ett antal åsikter. Ja men vad vill du med tråden? Var det att dra igång en VS-debatt till?

Själv bryr jag mig mindre om vem som bär vad. Läser och är intresserad av både tung och lätt packning, och förutsätter att jag sen får välja sjläv avd jag vil ha med mig.

Klart det finns alla varianter, och självklart generaliseras det mycket på internetforum. Men jag fattar fortfarande inte syftet med denna tråd? Den börjar med att ta upp stämningen , och sen drar du ett antal åsikter. Ja men vad vill du med tråden? Var det att dra igång en VS-debatt till?

Själv bryr jag mig mindre om vem som bär vad. Läser och är intresserad av både tung och lätt packning, och förutsätter att jag sen får välja sjläv avd jag vil ha med mig.

Precis, det är det vi förutsätter att vi får. Men när det diskuteras lätta prylar (vilket görs rätt intensivt) så kommer det titt som tätt in ngn som ska kommentera lättpackningens negativa sidor enligt specifikation i mitt inledningsinlägg..

Men kan alla hålla sig till sitt så blir alla glada! Med detta menas: sluta dumförklara lättpackare så får ni mer än gärna bära era tunga säckar, för det skiter vi fullständigt i :)

// Jocke

Jeg tilhører selv de som på de fleste turer pakker "lett", og sjekker alltid vekten på nye produkter før jeg kjøper dem. Likevel synes jeg lettvektshysteriet har gått for langt. Det største problemet med at det har blitt så moderne er at for mange utstyrsprodusenter i for stor grad tenker vekt, og for lite på funksjon. Arcteryx tilbyr ingen goretexjakker med stormklaff over glidelåsen. Hva gjør du om glidelåsen ryker? Jeg er ikke spesielt høy (187cm), men sliter likevel med å finne et vintertelt som er høyt nok (oppe på en Exped Downmat, som jeg trenger for ryggen). Få teltprodusenter leverer telt med stormmatter. Er det meget sterk vind (og lite eller ingen snø) trengs de. Jeg kunne kommet med mange andre eksempler.

Mycket är nog missförstånd

Jag undrar varför "lättpackare" (när är man en sådan förresten?) ständigt känner sig påhoppade?

Kan det vara så att man blandar ihop kritik mot en utrustningsdetalj (tarplösning på kalfjälet, gympaskor på glaciärer, ramlösa 50l silnylonpåsar för 3 veckorsturer *lol* ) med kritik mot att överhuvudtaget försöka få en lätt /lättare packning?

Och precis som du skrev att du inte kände dig säker på att de lättare tältalternativen var lika bra som ditt Akto får du nog förstå/acceptera att andra kan känna motsvarande osäkerhet kring annan materiel.

Mina 50 öre...
Uffe

Som lättpackare så väljer jag det lättaste alternativet som fungerar. Många andra väljer "lite rejälare grejer för säkerhets skull". Men det finns också en grupp människor som väljer lite rejälare grejer "för det måste man ha". Det är den sistnämnda gruppen som i alla fall jag vill öppna ögonen på (eftersom de två första grupperna har gjort aktiva val, men det har inte den sistnämnda gruppen).

Det är ju din åsikt. Du har ingen aning om vad de vet eller inte. Du ar ingen aning om varför olika grupper gör olika val. Men när en grupp anser att just deras val är så jätterätt att de de som tyckr annorlunda antingen tycker fel eller inte förstår vad de tycker då blir det ju ingen konstruktuv debatt.

Ta debatten med din andragrupp istället. Enligt dina kriterier är det ju där du kan få en konstruktiv debatt, för den gruppen har ju läst på, men sen gjort ett annat val.

Stötte på en pappa och hans tonåriga son. De var förstagångs vandrare och gjorde samma tur som jag men bar 20 kg mer (var). När vi på kvällarna satt i stugorna och pratade om dagens vandring hade de svårt att tro att vi hade gått samma väg, för våra upplevelser var så olika.

ha! den pappan o sonen kunde vart jag o min far, förutom att vi inte var i Lapplandsfjällen i somras, men ändå...

fast man lär ju sig! det är ju svårt att börja som lättpackare, man vill ju gärna vara "redo" (speciellt vi scouter :) för allt...

Jag undrar varför "lättpackare" (när är man en sådan förresten?) ständigt känner sig påhoppade?

Kan det vara så att man blandar ihop kritik mot en utrustningsdetalj (tarplösning på kalfjälet, gympaskor på glaciärer, ramlösa 50l silnylonpåsar för 3 veckorsturer *lol* ) med kritik mot att överhuvudtaget försöka få en lätt /lättare packning?

Och precis som du skrev att du inte kände dig säker på att de lättare tältalternativen var lika bra som ditt Akto får du nog förstå/acceptera att andra kan känna motsvarande osäkerhet kring annan materiel.

Mina 50 öre...
Uffe

Jag accepterar helt och hållet kritik mot lösningar som troligen inte fungerar. Det jag vänder mig mot är alla dumma kommentarer om varför folk packar lätt och att det inte är tillräckligt säkert mm. Lättare packning gör att man inte blir lika trött, man behöver inte sänka komfortnivån med lätta prylar mm.

Sen om folk vill gå på glaciärer med gympaskor, det är något som var och en får diskutera för-och nackdelar med.

jag förstår inte den här tråden, vad är syftet... att argumentera för att argumentera?

Syftet är att få folk att fatta att de som packar lätt gör ett aktivt val och vill slippa få idiotiska påhopp i "sina" trådar och ett annat syfte är att få bort de stämplar som lättpackningen har fått som troligen baseras på någon "ultralätt-packning"..

// Jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lättpackningens historia Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackningens historia? Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg