Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är trött på att kånka runt på mitt rättså tunga 60-metersrep för att leda på låga inomhusväggar.. också jädra trött på att coila härket..
Tips på lätta, sköna och billiga 40-metesrep?
Hur högt är det inomhus? Om säkringsmannen står ganska lång bak så finns det risk att tappa klättraren i backen. Tunnt rep är lättare att bära på och - kapa av ett rep är något du absolut bör fundera på. (Eftersom ändarna på rep brukar bli fula så kapar många av dom när det ser slitet ut)
15 meter som högst skulle jag säga, finns väl några få undantag här i Sverige. Annars är väggarna lägre i regel skulle jag säga.. Men sen med överhäng så blir det lite till. Sen ner igen och då är man någonstans på 30+ meter
Jag hör ofta påståendet att klätterchalmers är 17 meter högt, fast 25 meter klättring (eftersom det är överhäng tio meter). Då är han uppe i 42 meter. Plus 1 meter för inknytning + x antal meter andremannen backar. Jag hade inte klättrat upp där med ett fyrtiometersrep i alla fall.
Kollade nu på deras hemsida (klätterlabbet) och ja det stämmer 17m hög som du säger dock blir klättringen 22m allt som allt med överhäng. Då om jag nu tänker rätt så blir det ändå bara 17+22+några meter. När han ska ner så tar han sig rakt ner och inte ner i någon båge eller så. Men visst 50m vill man iaf ha där.
Då är frågan om det var så stor idé att kapa 60m repet för att få ner det 10m och tjäna lite vikt.
Kanske är onödigt att kapa repet då, speciellt eftersom många utomhusleder kräver 60 meters rep (och det är gött att fira på 60 meter). Men om han äger en sådan här kanske han ändå borde kapa sitt rep?
Mjo alltså, har ju redan ett 60-metersrep.. tanken är att köpa ett enkelt billigt rep och kapa till 40 meter om jag inte får tag i något som redan är så kort.. inbillar mig att det gör stor skillnad i ryggsäcken. Aja.. hm.
Repen ligger någonstans mellan 50 och 75g per meter. Så på 10m blir det 500-750g i viktbesparning. Inte så jättemycket skulle jag säga så att det är värt att köpa ett extra rep för ändamålet.