Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det verkligen så sjukt mkt jobbigare att ta ett 60metersrep till innestället, än ett 40?
Om vi snackade 4 km anmarsch i pissig terräng fattar jag det, men när man parkerar bilen 2 meter från lokalen?
Tycker det vore synd att köpa ett rep för att kapa bort 20 meter (om man inte behöver nya tvättlinor eller göra firningsankare eller nåt).
Men eftersom tips efterfrågas, här är ett ganska billigt 60. Mkt billigt för två 30.
Ta ett gammalt slitet 60m rep och kapa bort det lurvigaste i ändarna. Jag fick ca 30m kvar, perfekt till K2´s leder i Sthlm, någon meter över när man kör taklederna. Ett annat alternativ är att kolla in tyska näthandlare, av någon anledning säljs det betydligt fler korta rep där än här. Fast när jag började klättra fanns det knappt några rep som var längre än 40m...
Det skiljer ju inte så mycket mellan 40 och 50, eller 60 för den delen heller.
Men onekligen är det rätt skönt med den skillnad som ändå är. Det är ju inte alls bara när man ska bära repet som man märker skillnad, utan även i själva rephanteringen.
Jag har ett rep som är typ 25 m, och det är oerhört smidigt att använda när det räcker, istället för de andra repen som är 60. Jag brukar t o m orka bära med mig både 60 och 25 om jag ska till ett ställe där det finns både längre och kortare leder.
Ta ett gammalt slitet 60m rep och kapa bort det lurvigaste i ändarna. Jag fick ca 30m kvar, perfekt till K2´s leder i Sthlm, någon meter över när man kör taklederna. Ett annat alternativ är att kolla in tyska näthandlare, av någon anledning säljs det betydligt fler korta rep där än här. Fast när jag började klättra fanns det knappt några rep som var längre än 40m...
Är man det minsta osäker kan ju båda knyta in sig. Fast lite jobbigt kan det ju vara om man står där och måste be nån gå och hämta en stege till den som hänger i ett rep som inte räcker ned till golvet!
Om knuten är där den ska så åker repet inte genom bromsen, men jag skulle kanske tycka att det tillför lite ytterligare marginal om man är inknuten. Det kan möjligen vara en smaksak, i det här fallet lär man inte heller behöva lösa problemet ensam.
Om knuten är där den ska så åker repet inte genom bromsen, men jag skulle kanske tycka att det tillför lite ytterligare marginal om man är inknuten. Det kan möjligen vara en smaksak, i det här fallet lär man inte heller behöva lösa problemet ensam.
Om man säger såhär... Det är betydligt lättare att kontrollera om du är inknuten än om det är en OK stoppknut i andra änden. Smaksak? kanske, men jag personligen skulle aldrig någonsin klättra en led där jag inte var 100% på att repet räckte till utan att säkringsmannen knöt in sig. No way.
Sluta coila härket då... Det var länge sen jag coilade ett rep överhuvudtaget. Till inomhus och sportklättring kör jag med en Ikea säck. Jag klyter fast en ända i handtaget med överhandsknop, matar hela repet ned i säcken och knyter fast andra ändan i handtaget med en åtta knut. Det trasslar inte, förflyttning mellan lederna är hur smidigt som helst och repen är redo för att ledas på direkt ur säcken.
Till halvrepen har jag två minde påsar och gör likadant. Påsarna går lätt ned i fickan, en kan rymma bägge repen (skönt för hängande stand) och jag behöver aldrig coila repen. Nedkörda i påsen tar de inte mer plats än ett coilat rep, man kan forma påsen med rep lite hur som haver i ryggsäcken vid packning och vid upppackning är de redo att ledas på direkt ur påsen.