Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
har du gjort nåt själv för att försöka stoppa det?

Jag sprider fakta här inne och överallt där jag kommer åt, till uppenbarligen väldigt okunniga människor.

Annars är jag med i rovdjursföreningar och bidrar med pengar till överklaganden och ger våra rovdjur en röst. Jag sprider ut faktan om den naturvidriga rennäringen runt om i världen.
Jag gör helt enkelt min röst hörd och vill ha en levande natur i den svenska fjällvärlden.

Vilket alltså inte innefattar en biologisk öken bestående av tamboskap samt att nu även människor ska bort därifrån pga detta vansinne.

Vad gör du?

Jag sprider fakta här inne och överallt där jag kommer åt, till uppenbarligen väldigt okunniga människor.

Annars är jag med i rovdjursföreningar och bidrar med pengar till överklaganden och ger våra rovdjur en röst. Jag sprider ut faktan om den naturvidriga rennäringen runt om i världen.
Jag gör helt enkelt min röst hörd och vill ha en levande natur i den svenska fjällvärlden.

Vilket alltså inte innefattar en biologisk öken bestående av tamboskap samt att nu även människor ska bort därifrån pga detta vansinne.

Vad gör du?
Ingenting, känner inte att det är en sådan stor fråga för mig. Är inte speciellt engagerad. Gillar rovdjur, men förstår samtidigt att fårägare här i sjundareviret där jag bor, inte vill ha vargen här, så helt ok om de skjuts av.

Är djuren lösa som renarna, får man väl liksom skylla sig själva. I frihet råder djurens lag. Gillar man inte det så borde man skydda dem i lador och hagar. Fårägarna fick ju bygga dyra vargsäkra stängsel.

Vargoroblemet grundar sig mycket i att vi håller stort sett hela Vargstammen i "Vargbältet"

Problemen skulle lindras lokalt om vi kunde hålla motsvsrande antal över hela Sveriges yta, men det är inte möjligt som det ser ut nu.

"Det finns två yrken man måste födas till – monark och renskötare" är rubrik på en artikel av Hannes Kjöller på ledarsidorna i DN 19 oktober. Jag rekommenderar till läsning av den.

"Det finns två yrken man måste födas till – monark och renskötare" är rubrik på en artikel av Hannes Kjöller på ledarsidorna i DN 19 oktober. Jag rekommenderar till läsning av den.
Vad är det som hindrar en vanlig bonde från att från att föda upp renar? De borde man väl kunna ha istället för kor varsomhelst i landet, men i hagar och lador.

Där jag bor finns de som har alpackor i hagar.

Senast ändrad:
Vad är det som hindrar en vanlig bonde från att från att föda upp renar? De borde man väl kunna ha istället för kor varsomhelst i landet, men i hagar och lador.

Där jag bor finns de som har alpackor i hagar.
Visst kan man ha inhägnade renar som tamdjur. Det faller under samma regelverk som andra hjortdjur. Men tveksamt att det skulle vara någon succé. Renar är ju anpassade till tämligen magert bete och skulle nog inte må särskilt bra av proteinrikt åkerbete.
Men det Hanne Kjöller skriver om handlar mer om att renmärket - som ger rätt att bedriva renskötsel på statens och andras mark - i princip bara kan ärvas. Och att några få renägande samer kapitaliserar på "konflikten" mellan samer och det moderna samhället.

Klart man ska Älta vargar, renar, STFstugor, turister, cyklister i fjällen, jobbiga & gnälliga Samer, gruvor, hållbarhet, hemska bilister, försenade tåg ---
Älta Älta Älta !!

Undrar når det kommer ut information om att man måste stänga de två stf stugorna i södra Härjedalen?

(Det är ju bara min gissning av vad som kommer ske då jag inte tror att samerna där kommer gå med på något som helst.)

Angående vargar så är det renskötseln som gör att det inte finns några vargar i nord Sverige och att det inte kommer in nytt blod från andra vargstammar.

lipfip

Forumvärd
Den här tråden visar väl att "forumets syfte och signum" är mer än att diskutera friluftsprylar.

Framför allt i början har det varit en bra och viktig diskussion omkring kärnfrågorna:
  1. Vad är STFs syfte? Vilken funktion ska fjällstationer och -stugor ha? Har utvecklingen under de senaste åren varit hållbar (mer sängplatser, ökat restaurangverksamhet, fler erbjudanden för mindre fjällvana vandrare, barnfamiljer etc.)?
  2. Påverkar den ökande turism i Jämtlandsfjällen och kanske på andra ställen 1) naturen och 2) rennäringen? Vad ska man göra åt det? Vilket ansvar har STF? Och vilka förväntningar av t.ex. samebyar att begränsa fjällturismen är rimliga?
  3. Är det då en bra kompromiss att 1) reducera verksamheten (förändra matutbudet, minska antalet bäddar, ändra öppettiderna) på fjällstationerna och 2) stänga STF Gåsen (separat tråd här) och skriva över stugan på Handölsdalens sameby? Eller vad skulle ha varit en bättre lösning?
Tycker att tråden borde handla om dessa frågor och att det vore kul att komma tillbaka till en saklig diskussion om ämnet.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg