peter_v; sa:
Jobbig päls ??, nu är min schäfer ett långhår så i mitt fall krävs att jag håller efter håret under tassarna (vintertid) för att undvika att snön klimpar ihop sig under trampdynorna, men i övrigt krävs ju "ingenting", om du inte med jobbig menar när de löser hår för de gör de ju....men det gör väl (nästan) alla ?
och gnällig ? under skidturer, fjällvandringar, skogsturer och hemmavid har jag väl aldrig upplevt schäfern som gnällig
/partiske Peter
(kallar du den för "tysk bergsschäfer?")
Det beror på vilka städkrav man har hemma, schäfer pälsen är jobbig mot möbler, mattor och damsugare.. Jag menade inte att den kräver mer tvätt eller annan skötsel, det e bara det att den långa hårda pälsen nästlar sig in överallt och det är städmässigt jobbigt..
Sedan det här med gnällighet är ju "hundprat".. Vissa hundar tex. Rottis morrar oavsett om den är glad, ledsen eller arg och schäfern har en tendens att gnälla av olika anledningar tex. förväntan eller leda.. Sedan så är alla hundar individer men schäfer måste nog räknas till en gnällig ras.
Det är nog mycket därför rottisar anses att vara "farliga" hundar för att dom morrar mest hela tiden, tänk hur det var när dom kuperade dom och man inte kunde titta på svansen för att snabbt se läget..
.
[Ändrat av FJS90/91 2003-12-16 kl 11:06]