Lämmel-år igen?

Re: 100 mm ren???

tafone; sa:
Om de stackars lämmlarna däremot fått 1 m snö (=100 mm nederbörd) i skallen vid den tiden så har vi nog förklaringen till varför folk sett en massa tillplattade lämmellik ;-)

Tack Christian, även om det knappast var menat... :)

/mats

=O) bland det roligaste jag läst på länge, bilden av all snö som faller ned på de stackars lämlarna ... å de 100 mm stora renarna... visserligen är 100 mm bara 10 cm om man ska vara noga! men det lät roligare med 1 meter snö :eek:)

//Åse

Snö=10xvatten (Re: Re: 100 mm ren???)

aja87; sa:
=O) bland det roligaste jag läst på länge, bilden av all snö som faller ned på de stackars lämlarna ... å de 100 mm stora renarna... visserligen är 100 mm bara 10 cm om man ska vara noga! men det lät roligare med 1 meter snö :eek:)

//Åse

Roligt att du förstod hur jag menade, Pernillas tolkning med renar a 100 mm skulle nog oxå vara ganska roliga att se... *ler*

Men nederbördsmängden i mm *vatten* motsvaras ungefär av 10x angivet i *snö*mängd.! Så jag var faktiskt ganska noggrann.

Måste än en gång tacka Christian för att han helt oavsiktligt stått för dagens bidrag.

/mats

Re: Det var bättre förr (var:Re: Re: 100 mm ren???)

tafone; sa:
För att travestera en av våra (förment) stora författare "jag längtar midsommar då snön faller, där barn jag lekt" :)

/mats

Ps! Fö ansåg en av ovannämnda författares argaste kritiker att detta var det värsta dravel som någonsin skrivits, ifall någon anser det samma om min travesti tar jag det som en komplimang *LOL*

Jag minns en midsommar (måste varit omkring 1978-1982, var för liten att minns exakt) då det snöade under midsommarförmiddagen i Kiruna. Tog fram skidorna och åkte på det 2 cm tjocka blötsnölagret på gräsmattan. Ingen skidåkning att tala om, men farsan fick åtminstone en fin bild. :p

Re: Snö=10xvatten (Re: Re: 100 mm ren???)

tafone; sa:
Måste än en gång tacka Christian för att han helt oavsiktligt stått för dagens bidrag.

/mats

Alltid glad att kunna stå till tjänst:)

Har till och med fått en arbetskompis att hävda att han kan läsa flytande 'Christianska', en något snabbskriven svenska med omkastade bokstäver och ibland något för få bokstäver.

mvh Christian

Re: förbryllad

mördarsnigel; sa:
Jag hörde någonstans att det senaste lämmeltåget var 1961, och att det alltså är ganska sällsynt...?

Nja 82 eller 84 var det har jag för mig. Innan dess vardet ungefär var 4:e år, men jag har för mig att även dessa toppår kunde variera. Kanske vardet ett riktigt jättelämmelår 1961?

mvh Christian

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg