lägerteknik för vintertur

Och komprimerar man den, och sen lägger fram den igen (jag tror Polarnatt missade den biten) och låter den "suga i sig" kall torr uteluft blir den antagligen lite torrare än om man bara hade packat ner den direkt.

Aha, nu fattar jag, man ska alltså låta den packa upp den direkt igen. Dock undrar jag inte om mitt föregående inlägg äger viss giltighet.

En annan effekt av att snabbt packa ihop en sovsäck direkt på morgonen bör väl bli att den kondensmättade fyllningen pressas ihop och t.o.m. fryser ihop en aning, dvs. loftet försämras. Dock spekulerar jag bara, då jag aldrig testat denna metod själv :)

Mvh /Joel

En annan effekt av att snabbt packa ihop en sovsäck direkt på morgonen bör väl bli att den kondensmättade fyllningen pressas ihop och t.o.m. fryser ihop en aning, dvs. loftet försämras. Dock spekulerar jag bara, då jag aldrig testat denna metod själv :)

Mvh /Joel

Jo,det var ett stort problem under Hedenhös-eran.När människan sen började klura på riktigt så silikon-behandlade man dunet,det och att dun har en naturlig impregnering gör att den tål rätt mycket,och syntet är syntetisk.Ingen tål att dränkas,men lite fuktinutsi...bah...pfft.Kondensmättad fyllning kan iofs hända om man har en vaddfylld ultralågpris-sovsäcksliknande sak.

peter

Apropå mitt vintertält. Om man tycker det är alltför radikalt med ventilerande tak kan man istället pröva att göra enbart gaveln och ingångstunneln i ventilerande väv. Konstruktionen kan f.ö. förenklas genom att göra gaveln V-formad i stället för rektangulär samt genom att helt avstå från gavel vid fotändan. Ett vindsäckstält med sådan form har en gång patenterats här men patenttiden har gått ut.

Apropå mitt vintertält. Om man tycker det är alltför radikalt med ventilerande tak kan man istället pröva att göra enbart gaveln och ingångstunneln i ventilerande väv. Konstruktionen kan f.ö. förenklas genom att göra gaveln V-formad i stället för rektangulär samt genom att helt avstå från gavel vid fotändan. Ett vindsäckstält med sådan form har en gång patenterats här men patenttiden har gått ut.

Det jag inte begriper är hur man gör om det trillar ner en halvmeter med snö under natten. Ja förutom att springa ut och skotta då förståss ;) Sådär platt tak förefaller mig obegripligt...

Jag känner mig tvungen att försvara mitt handlande :). Lite Googlande ger följande: 38-gradig luft har 10 ggr högre kapacitet att ta upp vatten jämfört med 0-gradig. Mättad luft vid ca 40 grader innehåller ca 50 gram vatten per kubikmeter. Så min tanke var som nermander skriver:

Om man istället direkt komprimerar sovsäcken så klämmer man ur fuktig luft och sen släpper ut den igen och släpper in torr kall uft. Det borde torka säcken lite grann i alla fall.

Med siffrorna ovan blir det kanske något eller några gram som man slipper ha som is i sovsäcken. Kanske.

Nils

Senast ändrad:
Det jag inte begriper är hur man gör om det trillar ner en halvmeter med snö under natten. Ja förutom att springa ut och skotta då förståss ...

Är man i den lyckliga situationen att man fått en halvmeter nysnö stiger man upp och skottar - en stor snöhög som man gröper ur och flyttar in i. :) Alternativt kan man inifrån "boxa" bort snön från det platta taket för att så småningom bestämma sig för att i det minskade utrymmet är det inte längre tältning utan bivackering - och lugnt somna om. Skotta kan man få göra även med vanliga tält, också om det som i bilden endast är drevsnö.

3056398772_a004e630d3.jpg

(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3164/3056398772_a004e630d3_b.jpg

Fast det är inte så dumt som det verkar. Med rektangulär ingångsgavel och platt tak får man det rymligt vid huvudänden. På 60-talet fanns det brittiska tält med den här konstruktionen. Expeditionstältet "Whillans-box" (70-talet) hade dessutom sitt platta tak helt horisontellt.

Utan fuktspärr i Arktis

Jo,det var ett stort problem under Hedenhös-eran.När människan sen började klura på riktigt så silikon-behandlade man dunet,det och att dun har en naturlig impregnering gör att den tål rätt mycket,och syntet är syntetisk.Ingen tål att dränkas,men lite fuktinutsi...bah...pfft.Kondensmättad fyllning kan iofs hända om man har en vaddfylld ultralågpris-sovsäcksliknande sak.

peter

Ursäkat uttrycket, men att dun skulle vara i nätheten av syntet när det gäller att värma vid hög fuktihet är ren dynga. Själv har jag bara dunsäckar (utom slit och släng-påsen för lägerelds-turer) och dom funkar jättebra. Så länge man bara är ute en vecka. En komis hade sin helt nya Mountain Equipment Everest med på en fuktig Svalbard-tur. Bara skitväder i tre veckor, visserligen minusgrader, men ändå fuktigt. Säcken var helt platt och riktigt kall mot slutet. Själv hade jag en 4-kilos synetkoloss från Agjungilak. Den var varm hela turen, trots att det is-knastrade rejält när man öppnade den för att krypa ner.

Trots allt, för den normale Svenske fjällturisten med tjock plånbok rekommenderar jag inget annat än dun. Men att tro att den tål fukt som en bra syntetsäck är bara fånigt.

Ursäkat uttrycket, men att dun skulle vara i nätheten av syntet när det gäller att värma vid hög fuktihet är ren dynga. Själv har jag bara dunsäckar (utom slit och släng-påsen för lägerelds-turer) och dom funkar jättebra. Så länge man bara är ute en vecka. En komis hade sin helt nya Mountain Equipment Everest med på en fuktig Svalbard-tur. Bara skitväder i tre veckor, visserligen minusgrader, men ändå fuktigt. Säcken var helt platt och riktigt kall mot slutet. Själv hade jag en 4-kilos synetkoloss från Agjungilak. Den var varm hela turen, trots att det is-knastrade rejält när man öppnade den för att krypa ner.

Trots allt, för den normale Svenske fjällturisten med tjock plånbok rekommenderar jag inget annat än dun. Men att tro att den tål fukt som en bra syntetsäck är bara fånigt.

Läs om-läs rätt.

Jag skrev att dun klarar "rätt mycket", men inget om att "syntet är syntetisk" skulle vara sämre eller lika bra. Måste man påpeka självklarheter?. Jag har i flera trådar själv förespråkat syntetsäckar för fuktigt klimat (Svalbard är väl en ö/ö-grupp).

Jag tänker inte skriva långa manifest om vad jag skrivit tidigare innan varje nytt inlägg.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg