Kvalite Point 65

Slippa prispressen? Jag vet inte riktigt om jag håller med där, vartefter sporten växer tycker i alla fall jag att det dyker upp fler och fler "billighetsalternativ". Samtidigt går andra vidare och bygger upp sitt eget varumärke, t.ex. Tahe. Och OM det nu stämmer att de satsar på egen R&D, bättre material, kvalitetskontroll har jag svårt att se något negativt i det, tvärtom.

Valfriheten har väl aldrig varit så stor som i dag både med avseende på pris, kajaktyper för olika nischer, storleksvarianter på olika modeller etc. En positiv utveckling tycker jag.

/Rickard

Nu avsåg jag inte kajakmarknaden i stort. Där håller jag med om att valmöjligheterna ökar. Däremot har jag svårt att se nåt positivt i att Tahe med en svensk generalagent stänger för parallellimport. Att detta innebär minskad prispress och konkurrens behöver man inte vara raketforskare för att inse. Att Tahe väljer att förbättra sin produkt ser jag inget fel i, men detta kan de väl göra även utan svensk generalagent?

//Anders

Nu avsåg jag inte kajakmarknaden i stort. Där håller jag med om att valmöjligheterna ökar. Däremot har jag svårt att se nåt positivt i att Tahe med en svensk generalagent stänger för parallellimport. Att detta innebär minskad prispress och konkurrens behöver man inte vara raketforskare för att inse. Att Tahe väljer att förbättra sin produkt ser jag inget fel i, men detta kan de väl göra även utan svensk generalagent?

//Anders

Så jag personligen är problemet. Inte priserna?! :)

Det är nog inte ovanligt att produkter från andra länder har en agent i Sverige. Har svårt att erinra mig på rak arm någon produkt som saknar agent i Sverige, men det finns naturligtvis.

Tahe har haft en rent anarkistisk inofficiell representation i Sverige. Tahe är oroliga för att oseriösa handlare fortsätter att priskriga sinsemellan vilket varit fallet fram till förra året. Jag representerar handlarna i Sverige och ser till att de håller sig till de rekommenderade priserna. De rekomenderade priserna för varje land är satta av Tahe i Estland.

Förresten...ett tillägg från tidigare saker jag sagt. Börjar bli rörigt nu. Jag anser inte att jag ljugit för någon. Det borde vara citationstecken i min replik. Priset har i praktiken inte höjts eftersom vi inte haft svenska priser. Nu har vi svenska priser som är anpassede efter vår nuvarande produktkvalitet och marknadsmässighet(återförsäljarmarginaler).

Och...

I min senaste replik, när jag föreslog att kunderna kunde gå till Point och be dom ta bort återförsäljarledet, så har det inget att göra med att Point skulle vara dåligt. Vi har i hög grad Point att tacka för vår höga kvalitet. Jag kunde ha tagit vilket exempel som helst. H&M, Volvo eller varför inte Vin & Sprit?

Jag vill nog tro att de flesta seriösa kunderna på kajakmarknaden tittar, testar och köper grundat på artiklarna och inte vilken historik tillverkaren har.

Ha det gott!!

Mats

(Jo, och jag ser till att vi har en marknadsföring i Sverige också....kostar också pengar som hamnar på priset ut till kund tyvärr.)

Senast ändrad:
Tahe är oroliga för att oseriösa handlare fortsätter att priskriga sinsemellan vilket varit fallet fram till förra året. Jag representerar handlarna i Sverige och ser till att de håller sig till de rekommenderade priserna. De rekomenderade priserna för varje land är satta av Tahe i Estland.

Det är förstås det här som är "problemet". Möjilgen är du den personliga representanten för detta, men det är naturligtvis inte ett person-problem.
Självklart är detta ett hot mot fri konkurrens. Att Tahe som fabrik har en viss prispolitik, samt ställer vissa krav på en ÅF för att ett visst ÅF-pris ska gälla är inte kontroversiellt, men så som du uttrycker det är jag inte säker på att man ens får göra. Nån annan här kan dock säkert dessa regler bättre än jag.

Naturligtvis kostar inte marknadsföringen nånting, då borde ni genast sluta med den!
Ni har ju marknadsföring för att öka volymen och därmed kunna slå ut fasta kostnader på den nya stora volymen varvid priserna naturligtvis minskar om man inte väljer att behålla större vinst. :) Det är väl ändå elementärt.

Så jag personligen är problemet. Inte priserna?! :)

Det är nog inte ovanligt att produkter från andra länder har en agent i Sverige. Har svårt att erinra mig på rak arm någon produkt som saknar agent i Sverige, men det finns naturligtvis.

Tahe har haft en rent anarkistisk inofficiell representation i Sverige. Tahe är oroliga för att oseriösa handlare fortsätter att priskriga sinsemellan vilket varit fallet fram till förra året. Jag representerar handlarna i Sverige och ser till att de håller sig till de rekommenderade priserna. De rekomenderade priserna för varje land är satta av Tahe i Estland.

Förresten...ett tillägg från tidigare saker jag sagt. Börjar bli rörigt nu. Jag anser inte att jag ljugit för någon. Det borde vara citationstecken i min replik. Priset har i praktiken inte höjts eftersom vi inte haft svenska priser. Nu har vi svenska priser som är anpassede efter vår nuvarande produktkvalitet och marknadsmässighet(återförsäljarmarginaler).

Och...

I min senaste replik, när jag föreslog att kunderna kunde gå till Point och be dom ta bort återförsäljarledet, så har det inget att göra med att Point skulle vara dåligt. Vi har i hög grad Point att tacka för vår höga kvalitet. Jag kunde ha tagit vilket exempel som helst. H&M, Volvo eller varför inte Vin & Sprit?

Jag vill nog tro att de flesta seriösa kunderna på kajakmarknaden tittar, testar och köper grundat på artiklarna och inte vilken historik tillverkaren har.

Ha det gott!!

Mats

(Jo, och jag ser till att vi har en marknadsföring i Sverige också....kostar också pengar som hamnar på priset ut till kund tyvärr.)

Ursäkta om jag var otydlig. Givetvis är det prisökningen och den minskade konkurrensen som är intressant. Se det alltså inte som nån personlig kritik eller kritik mot tillverkarens historik (Har jag verkligen uttryckt mig så???).

Eftersom det inte har funnits nån generalagent för Tahe tidigare stämmer det teoretiskt att generalagenten inte har höjt sina priser. Tahes sverigepriser har alltså teoretiskt sett inte ökat (enligt dig) men konsumentpriset på en Tahekajak i Sverige har i praktiken ökat: Tex kunde man från seriösa återförsäljare som Vätternkajak tidigare köpa en reval för ca 9'500. Nu med central prissättning säljer de samma kajak för 13'700 vilket åtminstone jag uppfattar som en prisökning för konsumenten. Om jag uppfattar dig rätt beror denna prisökning på:
1) bättre kvalité (pga utveckling av produktionen i Estland)
2) ökad marknadsföring (pga generalagent)
3) central prissättning med större marginaler (pga generalagent).
De två senare posterna slipper jag gärna undan då de inte ger något mervärde för för mig. Ökad kvalité betalar jag gärna för, men inte var väl kvalitén så urusel innan att ev kvalitétsökning kan rättfärdiga en prisökning på 40%?

Mvh, Anders

Svar till Anders...

Seriösa handlare hade inte Tahe´s kajaker som lönsamma produkter. Det hade dom hemma för att ha ett jättebilligt alternativ att locka kunder med. Min teori i varje fall eftersom marginalerna var obefintliga och de troligen inte ville hålla på med välgörenhet.

Nåväl, det känns som tråden spårar ur lite. Jag kan fastställa att jag inte sitter i styrelsen hos Tahe och är inte med och beslutar rekommenderade priser i något land och jag beslutar heller inte hur stor budget man fastslår för marknadsföring, så "pga generalagent" kan vi stryka.

Historik:

Sep 2006 besökte jag fabriken och framförde lite idéer.

Nov 2006 hakade dom på mina idéer och vi träffades. Farfar Tuul (en av grundarna) stod fast att "vi skall bygga billiga kajaker", men höll med om att man måste fina till ryktet lite. Nästa dag gick han desvärre bort.

Hela 2007 jobbade jag som "representant" för Tahe i Sverige och hjälpte med eftersälj-service och sålde lite kajaker. Jag försökte ena de seriösa handlarna om en lagom prissättning och reklam som skulle göra att vi kunde bygga upp Tahe till ett respekterat företag. Inte bara bland folk som vill ha billiga kajaker utan hos branschkollegor också. P.g.a. dåliga marginaler och oseriösa handlare och fortsatt fabriksförsäljning (som man sagt att man skulle avveckla) kom vi inte så långt.

Under 2007 kom två nya ägare in i bilden. Marek och Janek som köpte upp Farfars andel i bolaget. Marek är en oerhört kunnig ingenjör inom compositmaterial m.m. och Janek driftig och duktig inom marknad. Eftersom jag lagt ner så mycket energi och pengar på att jobba med Tahe i Sverige blev jag per automatik agent i Sverige.

När jag frågade om vilken nivå de vill att Tahe skall lägga sig i marknaden, så blev svaret att vi skall göra "premium kayaks". Alltså är deras mål att ligga i toppen av näringskedjan. Inget som jag beslutat altså. En strategi som skall göra Tahe framgångsrikt får jag hoppas. Därav kostar våra kajaker mer idag. Dessutom utvecklar man andra förgreningar inom våra kompetensområden för att bredda sig och klara motgångar bättre antar jag.

Det är bara normalt att framgångsrika företag hittar nya vägar att utvecklas och Tahe är inget undantag. Från och med i år, kan jag tillägga, kommer vi att bygga och marknadsföra Bear & Water´s hela glasfiberserie också.

För de som saknar den gamla goda tiden finns många nya kajak-alternativ där man saknar generalagenter som trissar upp priser. ;)

Ha det gott!!

Mats

Såg att Öhman från Point var med i DN bilagan(point reklam bilagan är ett rättare ord) och nämde de problem flytten till Kina medfört./BL

Hej Bengt. Har lusläst DN bilagan men inte hittat något däri som stämmer med vad du säger att jag har sagt. Jag uttalar mig om det i senaste Paddling bla. Kanske där du läst det. Nåväl, som framgår av mitt inlägg i denna tråd, som du ju svarar på, är det ingen hemlighet att vi 2007 upplevde vissa kvalitetsproblem. Som jag skrev i denna tråd:

"Under 2007 upplevde vi ett tufft år avseende främst kvalitet på de tidiga kompositkajakerna."

och vidare

"2008 års Point 65 kajaker har börjat levereras nu och det är bara att gå och titta/provpaddla. Fast jag är klart jävig är jag väldigt nöjd med resultatet. Ta gärna en titt själva istället!"

På lördag och söndag 10 & 11 maj finns jag på kajakdagarna. Om du är där så kom och träffa mig och ta dig en titt själv. Därefter hoppas jag att du delar med dig av dina intryck på detta forum. För jag antar att du inte själv sett vare sig en 07:a eller en 08:a?
Annars får jag tacka för ditt 21:a inlägg i detta forum om Point 65 sedan 2001!!! Kul att du så lojalt förljer vår utveckling även om slagsidan mot det negativa är kraftig:)

ps. bara trevligt att att det funkar för Mats (Barret) från en "föredtetting" (Kvarnbacken) till en annan:). Vi ses i helgen.

Senast ändrad:
ps. bara trevligt att att det funkar för Mats (Barret) från en "föredtetting" (Kvarnbacken) till en annan:). Vi ses i helgen.

Jag har ägt både en Tahe-kajak (6700:- från Estland) och en Point 65 X-ray (Runt 11- 12000 om jag minns rätt) . Tahe-kajaken var helt perfekt när det gällde luckor, finish etc. X-rayen läckte dock från främre luckan, jag tätade själv och fick 2 st t-shirt som kompensation av Point 65.

Senast ändrad:
Paddling/ DN

Hej

Det är möjligt att blandade ihop de två artiklarna då jag läste de samtidigt, poängen var väl det att lägga tillverkningen på andra sidan jordklotet som jag funderade om det var en bra ide. Kina tillverkade saker har ibland dålig(ryckte) kvalite och det kan spilla över på era kajaker. Fanns det ingen tillverkare på lite närmare håll och med en mer inarbetad fabrik typ plastex? Måste bli långa resor för att hålla koll på tillverkningen där borta. DN bilagan var annars väldigt mycket point, antar att det handlar om pengar./BL

Hej Bengt. Har lusläst DN bilagan men inte hittat något däri som stämmer med vad du säger att jag har sagt. Jag uttalar mig om det i senaste Paddling bla. Kanske där du läst det. Nåväl, som framgår av mitt inlägg i denna tråd, som du ju svarar på, är det ingen hemlighet att vi 2007 upplevde vissa kvalitetsproblem.

Hej Bengt

Det var nog fler än du som höjde på ögobrynen över "Informationsbilagan från Svenska kanotförbundet" i DN bland annat det som betalat dyra annonspengar för att få vara med i "Informationsbilagan från Svenska kanotförbundet" Hade man vetat vad man betalade för, hade nog intresset varit betydligt ljummnare så här med facit i hand

Hur det egentligen gick till är änsålänge höljt i dunkel men man kan nog ana att Svenska Kanotförbundet kommer att få en hel del att reda ut. En händelse som ser ut som en tanke är att Svenska kanotförbundet ställt in mötet med den samlade svenska kanotbranchen på Kajakdagarna i helgen

Hans Friedel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg