Kvalite Point 65

Point 65 är ej en svensk produkt längre!

Point 65 har förlorat det goda kvalite den var känd för förut som en svensktillverkad kajak. Det är allmänt känt att förra året lämnades många nyköpta kajaker tillbaka på grund av bristfälliga egenskaper, fel i materialet osv.

Faktum är att till och med många som säljer kajak i Sverige har slutat sälja Point 65 på grund av att de inte kan garantera ett bra kvalite; ett ex är horisontkajak. Point 65 ska sluta och ljuga om att det är en svensk produkt.

Point 65 är ej en svensk produkt längre!

Point 65 har förlorat det goda kvalite den var känd för förut som en svensktillverkad kajak. Det är allmänt känt att förra året lämnades många nyköpta kajaker tillbaka på grund av bristfälliga egenskaper, fel i materialet osv.

Läckande luckor,ojämn kvalite på skrov, dålig hållbarhet på färg, fotstöd som lossnar "kluckande" skeddor och halvbra innerfinish är tydligen saker som folk har haft "problem" med..

Faktum är att till och med många som säljer kajak i Sverige har slutat sälja Point 65 på grund av att de inte kan garantera ett bra kvalite; ett ex är horisontkajak. Point 65 ska sluta och ljuga om att det är en svensk produkt.

Jag har ingen anledning att försvara målen för ditt missnöje, men om du vill att ett så offensivt inlägg ska få åtminstone någon trovärdighet är det nog läge att fylla i din profil.

Efter mitt besök hos P65 igår där jag klämt och känt på prylarna, så får jag desto mer en uppfattning att P65 är kajakernas "Jens of Sweden". För de som inte vet, så var det en MP3-spelare från Korea som blev svensk genom att sätta ett varumärke på.

Point 65 har förlorat det goda kvalite den var känd för förut som en svensktillverkad kajak. Det är allmänt känt att förra året lämnades många nyköpta kajaker tillbaka på grund av bristfälliga egenskaper, fel i materialet osv. Faktum är att till och med många som säljer kajak i Sverige har slutat sälja Point 65 på grund av att de inte kan garantera ett bra kvalite; ett ex är horisontkajak. Point 65 ska sluta och ljuga om att det är en svensk produkt.

Jag har befunnits ha synpunkter i denna tråd. Som smått partisk vill jag framhäva att mina synpunkter som refererats till är gamla och inte helt speglar min uppfattning idag. Då uttalde jag mig privat.

Point är ett företag som förtjänar respekt för sin framåtanda och kompetens och är på många sätt en måttstock för hela branschen.

Mvh, Mats

Återigen så får jag väl påpeka att jag inte försvarar Points kajaker egentligen (jag har haft en XP för några år sen och den hade inga kvalitetsbrister), men det är väl ändå så att det saknar allt tänkbart nyhetsvärde att deras kajaker inte är svensktillverkade - det har de aldrig varit*. Det är nog också nånting som en stor andel av kunderna är medvetna om sedan länge.

Det är ju gott om svenska och engelska märken som har tillverkningen i andra länder än sitt eget.

*undantaget nån plastmodell som åtminstone under en tid faktiskt var svensktillverkad

En annan värld

Point har tagit steget fullt ut till big buissness sättet att göra affärer (tillverkning i kina, en uppsjö modeller och hög profil på marknadsföringen) på gott och ont allt handlar om att maximera volymerna och minimera tillverkningskostnaderna att med en sådan profil missköta sina reklammationer känns konstigt. Vad gäller kvalitet är det ingen större ide att diskutera den efterssom de flyttat runt tillverkningen en massa från år till år så det borde skilja en del från år till år och modell till modell.

jag har inga andra erfarenheter av point än att vi har några roto kajaker i klubben som jag har uppfattningen om att de funkar bra hurvida de är bättre äller sämre än sina konkurrenter är osagt.

Jag tror att point är bra på det dom gör men det är fel att hjämföra päron med äpplen att hjämföra point med skim är som att hjämföra en volvo med småskalig nishtillverkare

Kommentarer på lite olika i den här tråden:

Jag har en XP 2003:a som är alldeles utmärkt byggd. Vit och välbehållen trots rätt flitigt nyttjande. Problemen med den var de värdelösa keepers på glidskena som satt orginalmonterade, men det är ju inte Point direkt ensamma om. Nu sitter det Smarttrack pedaler inmonterade. Point stod för halva kostnaden vid bytet efter 2 år. Rodret är inte heller perfekt, Navigator, men inte heller det Point unikt. Dom har ju åtminstone pekat på en lösning för att inte rodret skall glida upp vid lite bättre fart.

Svensktillverkade: Aldrig glasfibermodellerna. Crunch, tror jag det var, tillvera(de)s i Uppland.

Svensktillverkat med bra kvalitet: Min Reval Extreme matchar väl VKV i byggkvalitet. Inredningen är mycket frän dessutom. Byggda i Göteborg enligt Revalgänget själva.

Svensktillverkat?

Trodde Reval Extreme var tillverkad i Estland? Men nog har den väldigt hög kvalitet.

Viktigaste för mig är att det är hög kvalitet oavsett ursprung.

Extreme Type-R tillverkas i Pärnu i Estland.

De första tillverkades inte på riktigt samma ställe, men det var ändå i Estland och i en fabrik där inga andra kajakmärken tillverkades.

Mycket av utvecklingen och utvärdering sker i Göteborg och Sverige, men Boris Jakovlev (Estland) står för en mycket viktig del avseende hydrodynamik och tillverkningsteknik. Det har varit så från början med Reval Kayaks egna modeller, och det är även den info som hela tiden gått ut.

Det är förstås inte lätt att hålla reda på allt om alla märken, men när det gäller Reval Kayaks Extreme, Commander och Cruiser så har det varit samma lösning från början.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg