Kvalite Point 65

Svar kring Point 65

Hoppas det är ok för er på Utsidan att jag besvara de frågor kunderna ställer i denna tråd med lite fakta. Våra glasfiberkajaker har aldrig tillverkats i Sverige. Våra plastkajaker tillverkades tidigare i Sverige men nu ligger all tillverkning i Shanghai området där vi driver en egen fabrik under svensk ledning. Estländare, Svenskar eller Kineser är inte bättre/sämre hantverksmän. Det beror inte på ras. Däremot handlar kvalitet om produktionsledning och kompetens i tillverkningen. Vi är ett svenskt företag som liksom många andra Svenska företag (Eriksson, Volvo, Haglöfs, Peak Performance etc etc etc) tillverkar i andra länder. Vi har aldrig sagt något annat.

Under 2007 upplevde vi ett tufft år avseende främst kvalitet på de tidiga kompositkajakerna. Det var mitt fel som önsketänkte när det gällde de volymer vi behövde producera för att möta efterfrågan. Alla kunder som inte var nöjda med sin kajak fick erbjudande att använda den och sen få den utbytt mot en ny så snart vi producerat ersättningkajaker. Många nappade och fick slita på en kajak över sommaren/hösten för att till denna säsong få en splitterny och 100% bra båt. Andra valde att få en rabatt eller pengarna tillbaka. Om någon inte är nöjd med vår service i hantering av reklamation går det bra att ringa mig personligen på 070-7563326 eller maila på richard (snabel A)point65.se.

För att komma tillrätta med problemen i fjol minskade vi produktionsvolymen kraftigt redan senvåren 07 och jobbade med att förbättra de svaga punkterna. 2008 års Point 65 kajaker har börjat levereras nu och det är bara att gå och titta/provpaddla. Fast jag är klart jävig är jag väldigt nöjd med resultatet. Ta gärna en titt själva istället! Kajakerna har visats upp på både Göteborgs båtmässa, Allt för Sjön och Vildmarksmässan i Stockholm. Snart är det dags för Kajakdagarna 10-11 maj i Stockholm och Kajak & Outdoor i Malmö 17-18 maj. Våra kajaker finns också att provpaddla hos Sveriges 25 mest välsorterade kajakhandlare från Luleå i norr till Malmö i söder. Ett begränsat sortiment finns i ett 90 tal Stadium butiker. Simma lugnt! Richard

Senast ändrad:
Extreme Type-R tillverkas i Pärnu i Estland.

De första tillverkades inte på riktigt samma ställe, men det var ändå i Estland och i en fabrik där inga andra kajakmärken tillverkades.

Mycket av utvecklingen och utvärdering sker i Göteborg och Sverige, men Boris Jakovlev (Estland) står för en mycket viktig del avseende hydrodynamik och tillverkningsteknik. Det har varit så från början med Reval Kayaks egna modeller, och det är även den info som hela tiden gått ut.

Det är förstås inte lätt att hålla reda på allt om alla märken, men när det gäller Reval Kayaks Extreme, Commander och Cruiser så har det varit samma lösning från början.

Jag har nog blandat ihop utvecklingsläge och tillverkning, men anser inte att det spelar någon större roll. Plastex, Vajda, Zedtech, Nelo är alla välkända märken med hög tekniknivå, och ingen av dessa tillverkas i Sverige.
Kvaliteten är fortfarande imponerande på Revals egna serie, och inredningen innovativ och mycket högklassig.

Kina problem

Såg att Öhman från Point var med i DN bilagan(point reklam bilagan är ett rättare ord) och nämde de problem flytten till Kina medfört, återstår väl att se om de får ordning på tillverkningen där. Estland känns som ett säkrare kort och TAHE tar nog nya marknads andelar nu när de satsar hårt. Kanske de tar över lågpris segmentet nu när point`s priser stiger./BL

clindh

Forumvärd
(Jag har flyttat denna tråd till vårt forum "Butiker och leverantörer", där det är tillåtet för leverantörer etc att skriva inlägg och bemöta frågor/klagomål)

Tahe´s priser har i praktiken inte stigit. Inköpspriser är från och med 2008 förbehållna till fabriken anslutna återförsäljare vilket inte var fallet t.o.m. 2007.

Genom införande av diger kvalitetssäkrig, nya teknologier i tillverkningsprocesserna och uppgraderade råvaror för bättre hållbarhet är det tänkt att köparna ändå skall få god valuta för pengarna.

Mats Barrefors
Generalagent för Tahe Marine Sverige

Tahe´s priser har i praktiken inte stigit. Inköpspriser är från och med 2008 förbehållna till fabriken anslutna återförsäljare vilket inte var fallet t.o.m. 2007.

Genom införande av diger kvalitetssäkrig, nya teknologier i tillverkningsprocesserna och uppgraderade råvaror för bättre hållbarhet är det tänkt att köparna ändå skall få god valuta för pengarna.

Mats Barrefors

En standard Reval kostar enligt din hemsida idag 13700. Innan vi fick en svensk generalagent kunde man i Sverige köpa motsvarande kajak för 9-10kkr. Alltså en prisstegring på ca 40%. Kanske kan man motivera en del av prisökningen med bättre kvalité och bättre kundstöd, men att påstå att konsumentpriset inte har stigit är faktiskt lögn. (Eller syftade du på inköpspriset från fabrik?) Att fler mellanhänder och avsaknad av parallelimport ger högre priser för konsumenten är ingen hemlighet och inget som är unikt för kajakbranchen.

Mvh, Anders

En standard Reval kostar enligt din hemsida idag 13700. Innan vi fick en svensk generalagent kunde man i Sverige köpa motsvarande kajak för 9-10kkr. Alltså en prisstegring på ca 40%. Kanske kan man motivera en del av prisökningen med bättre kvalité och bättre kundstöd, men att påstå att konsumentpriset inte har stigit är faktiskt lögn. (Eller syftade du på inköpspriset från fabrik?) Att fler mellanhänder och avsaknad av parallelimport ger högre priser för konsumenten är ingen hemlighet och inget som är unikt för kajakbranchen.

Mvh, Anders

Kanske detta skall vara en ny tråd i ämnet Tahe Marine.

Jag ber om ursäkt för lögnen. Det var inte min avsikt att missleda någon. Priserna fram till 2007 var toklåga vilket betyder att de inte är tokhöga idag. Jämför bara med artiklar av motsvarande kvalitet idag. Tvärt om måste vi, trots hög kvalitet och många nyheter i produktionen, ligga lågt i förhållande till andra märken. Vi måste bevisa att våra kajaker ligger högt i kvalitet. Fram till 2007 hade vi ingen kvalitetssäkring i fabriken, men höll ändå garantiåanganden på mindre än 3%.

Det som kostar mer idag är som du säger kvalitet (nya modernare råvaror och kvalitetssäkring) och kundstöd. I kundstöd måste man räkna duktiga återförsäljare som tar hand om sina kunder och ger dom vägledning beträffande val av utrustning. Förr köpte man bara kajaker hos oss för att det var billigt. Inte nödvändigvis för att kajakerna var lämpade för kunden. Återförsäljarna i Sverge ville inte röra våra kajaker eftersom det inte fanns några marginaler.

Produktutveckling har också varit långsam hos oss tidigare. Det kostar naturligtvis en hel del och är nödvändigt. Det kommer in så många "billiga" kajaker på svenska marknaden idag vilket drar ner den allmäna kvaliteten. Den nya ledningen på Tahe Marine har valt att satsa hårt på kvalitet och produktutveckling för lägga sig på den högre delen av skalan. Vårt mål är att ligga högst upp i kvalitetsskalan. Vi har nu en "Research & Developement"-avdelning som jobbar långa dagar varje vecka och tar resurser i anspråk för att nå målen. Det är inte gratis. Inte ens för kunderna.

Nu har vi en servicenivå och prisnivå som ligger mer i linje med svenska normen. Jag är övertygad om att alla andra kajakmärken är ganska tacksamma att det slipper privatimporten från Estland och att vi bidrar till att höja kvalitetskraven hos allmänheten.

Mats Barrefors

Jag har just fått min nya Point 65 XP kajak. Den är inte inpaddlad, faktum är att jag är extremt nervös för att paddla in den vidare våldsamt men jag har i varje fall börjat (jag skulle vara nervös oavsett kajakmärke). När jag valde kajak gick jag in för att hela kajaken skulle kännas solid. Ingen del av den skulle kännas "flappig", den skulle vara så stabil som en havskajak nu kan vara. Såhär långt kan jag inte säga att något med den skiljer sig från mina tidigare, annat än att den är något snabbare, smalare och bekvämare.
Mina tidigare kajaker har varit Prion. Det kändes som om det var läge för ett byte av många olika anledningar.

Jag tycker f ö att det är jättebra av såväl tahe och point 65 att besvara kritiken här.

... Jag är övertygad om att alla andra kajakmärken är ganska tacksamma att det slipper privatimporten från Estland och att vi bidrar till att höja kvalitetskraven hos allmänheten.

Mats Barrefors

Klart att de är tacksamma för att slippa prispressen. Det måste vara lättare att få lönsamhet när konkurrensen minskar. Jag är dock inte lika övertygad om att konsumenten ser fördelen med minskad valfrihet och 40% prisökning.

Mvh, Anders

Klart att de är tacksamma för att slippa prispressen. Det måste vara lättare att få lönsamhet när konkurrensen minskar. Jag är dock inte lika övertygad om att konsumenten ser fördelen med minskad valfrihet och 40% prisökning.

Mvh, Anders

Konkurrensen minskar inte. Den byter bara skepnad. Konkurrens från oseriösa handlare vill vi inte bidra med att stödja och det är i det som våra konkurrenter troligen uppskattar att vi städat bort framför vår dörr.

Vi (Tahe Marine) ser det inte som vår uppgift att förse kunderna med billiga kajaker. Vi skall förse kunderna med bra kajaker. Då blir det dyrare. Valfriheten borde öka eftersom vi utökar vårt utbud.

Billigt kommer folk alltid att hitta någonstans och med en kvalitet därefter. Istället för att folk ifrågasätter att vi skapar en riktig säljorganisation och en rimlig prisbild skulle köparna kanske kräva att Point, som tråden egentligen handlar om, tar bort sitt återförsäljarled och börjar sälja till inköpspris till vem som helst.

Ha det gott! Mats

Mvh, Anders

Slippa prispressen? Jag vet inte riktigt om jag håller med där, vartefter sporten växer tycker i alla fall jag att det dyker upp fler och fler "billighetsalternativ". Samtidigt går andra vidare och bygger upp sitt eget varumärke, t.ex. Tahe. Och OM det nu stämmer att de satsar på egen R&D, bättre material, kvalitetskontroll har jag svårt att se något negativt i det, tvärtom.

Valfriheten har väl aldrig varit så stor som i dag både med avseende på pris, kajaktyper för olika nischer, storleksvarianter på olika modeller etc. En positiv utveckling tycker jag.

/Rickard

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg