Kupoltält

Re: Re: Orka.....

Läraren; sa:
Öhrn; sa:
Det är ju trist att han inte var tillräckligt bevandrad i tält-djungeln och svarade Vaude, RP, Helsport, Fjällräven eller något annat tält som är mycket billigare, finare och eventuellt bättre.....

Allvarligt talat, måste man vara tältexpert och känna till alla för- och nackdelar för att få uttala sig i det här forumet utan att det blir personlig kritik istället för att föra en diskussion om tält???

För mig duger det gott att någon bara känner till ett eller ett par tältmärken och berättar om deras för- och nackdelar. Sen får andra bidra med sina kunskaper och tillsammans kan vi ge en ganska heltäckande bild. MEN det är bara min åsikt.

Jag ser hellre att du och andra berättar om vad ni har för erfarenheter av olika tält.

Om du nu missade det så var mitt inlägg ironiskt och inte riktat till skaparen av tråden, utan snarare den som dök på Hilleberg (oops, där kom den förhatliga produktens namn igen...) som märke samt individen i fråga som nämnde namnet. Vet dock att den äldre generationen kan ha problem med begreppet ironi och hur man använder sig utav det....

Förövrigt kan jag säga att mina erfareheter av kupoltält och myggnät i absiden är begränsade likaså vad gäller tunneltält. Det går nog säkert att be Hilleberg (jag vet, där kom det igen..) sy in ett myggnät i absiden på ett tunneltält för en smärre summa. Det är ju som sagt bara att ringa och kolla blir ju lite mer komplicerat med andra märken så som de tidigare nämnda, i och med att många av dem saknar den servicen. (ja, jag äger ett Hillebergtält, vilket inte betyder att nästa tält kommer att vara av samma märke)

Läraren (Christer Lundqvist), om det nu är som så att du vill ha konstruktiva inlägg i fortsättningen, kanske det är dags att fundera på vad man själv presterar, eller är jag helt vilse nu?

En fundering

Öhrn; sa:
Det är ju trist att han inte var tillräckligt bevandrad i tält-djungeln och svarade Vaude, RP, Helsport, Fjällräven eller något annat tält som är mycket billigare, finare och eventuellt bättre.....

[en liten fundering]
Har inte folk gnällt så länge på Hilleberg att de inte har märkt att konkurrenterna (samma storlek, samma vikt) idag kostar ungefär lika mycket?
Hilleberg Nallo 2: 4890
Fjällräven Skule 2: 4299
Macpac Minaret: 4490
Helsport Börgefjell 2 Light: 4700
(Haglöfs Genius 2 kostar 5400, men det är en annan tälttyp. Billigt är det i alla fall inte)

Men det kanske är äpplen och päron..?

[/en liten fundering]

Matlagning i en Tarra absid

Mezzner; sa:
Det finns ett till H-berg kupoltält med absider: Staika. Dock tror jag att samma sak gäller för alla tre kupolmodeller med absider: Absiderna saknar i praktiken myggnät och kanske dessutom är för låga för matlagning.

Dock funkar de för regnskyddad förvaring av packning.

Nej nu måste jag allt säga ifrån! Det går utmärkt att laga mat i en absid till Tarra (samtidit som två 110 liters ryggor + 2 klövjeväskor ligger i den andra som även funkar som ingång till tältet), det vet jag av egen erfarenhet. Antagligen så funkar det även i Saivo, Staika däremot har för ett kupoltält "normala" (läs pyttesmå;)) absider. Visst det är inga GT-absider vi snackar om, men dom är fullt likvärdiga med tunneltältens vanliga absider så det är inga problem att koka frukostgröten eller steka på lite bacon till nattmackan eller vad annat fuffens man tänkt sig... Kanske inget flamberande dock? Själv är jag alldeles för feg för att testa det i absiden.

Jesper
Som tycker det är alldeles über roligt att diskutera de olika Hillebergtältens för- och nackdelar med tyskar man träffar i fjällen, och alla andra dyra friluftsprylar med för den delen...

avslutad210712

Gäst
Re: Bra pris!

Läraren; sa:
avslutad210712; sa:
eyck; sa:
Håkan K; sa:
... och TNF VE25 (men det är för tungt och för dyrt, det kostar ju som ett Hilleberg).

/Håkan

Dyrt?

Drygt 5700 inkl. moms, + frakt: http://www.gear-zone.co.uk/eshop/The-North-Face-VE-25-Silicone-Flysheet.html

Drygt 4500 kr inkl. frakt, + moms & tull: http://www.altrec.com/shop/detail/17093/?nextp

Dessa priser ligger väl en bra bit från Hillebergs? Går säkert att hitta än billigare om man letar runt ett tag.

/Mats

Beror kanske på vilket Hillebergs tält du menar men själv betalade jag 5632:- för ett Staika för en månad sedan.

Mr avslutad210712, det var minsann ett bra pris. Handlade du i USA eller på Hillebergs outlet eller var?

Nej jag handlade på den lokala butiken i luleå men fick samma pris på båda affärerna där jag kollade. Kanske för att det är "bra" (dvs möjlighet att pruta) säsong för att handla tält och dessutom hade affärerna inte höjt priset till årets så med lite prutning på fjolårets så kom jag ner till ett som jag tycker bra pris. Årets pris är väl 6690:- och det vet jag inte om jag hade betalat.

avslutad210712

Gäst
Re: Matlagning i en Tarra absid

polarhund; sa:
Staika däremot har för ett kupoltält "normala" (läs pyttesmå;)) absider.

Anledningen till att jag länge tvekade att köpa ett staika (förutom priset) var just de små absiderna. Fast har man tidigare haft ett pyramidtält där det inte ens finns absider så är det ett ordentligt kliv framåt i storlek *L*.

Själv är jag alldeles för feg för att laga mat i absiden oavsett storlek så det spelar mindre roll. Bara ryggorna ryms där så räcker det för min del.

Re: Re: Bra pris!

avslutad210712; sa:
Nej jag handlade på den lokala butiken i luleå men fick samma pris på båda affärerna där jag kollade. Kanske för att det är "bra" (dvs möjlighet att pruta) säsong för att handla tält och dessutom hade affärerna inte höjt priset till årets så med lite prutning på fjolårets så kom jag ner till ett som jag tycker bra pris. Årets pris är väl 6690:- och det vet jag inte om jag hade betalat.

Från vilken affär köpte du det?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Bra pris!

migael; sa:
avslutad210712; sa:

Från vilken affär köpte du det?

Finns två affärer som säljer Hilleberg (vad jag vet) i Luleå och jag fick samma pris på båda och så länge de har kvar fjolårets tält så går det nog att pruta på dem men inte om de måste ta hem nya

Är trots allt en jäkla tur att microsoft inte tillverkar tält för då skulle Ni få se på debatter för inom IT-världen är man (kanske...) värre än inom friluftssektorn.

Har en sovsäck som heter Microsoft, dock tillverkad av Fjällräven nån gång på 80-talet.

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
Är trots allt en jäkla tur att microsoft inte tillverkar tält för då skulle Ni få se på debatter för inom IT-världen är man (kanske...) värre än inom friluftssektorn.

Har en sovsäck som heter Microsoft, dock tillverkad av Fjällräven nån gång på 80-talet.

Gissar att du får krypa ur den varje natt, rulla ihop den och sen rulla ut den för att den skall behålla värmen *L*

Re: Re: Matlagning i en Tarra absid

avslutad210712; sa:
polarhund; sa:
Staika däremot har för ett kupoltält "normala" (läs pyttesmå;)) absider.

Anledningen till att jag länge tvekade att köpa ett staika (förutom priset) var just de små absiderna. Fast har man tidigare haft ett pyramidtält där det inte ens finns absider så är det ett ordentligt kliv framåt i storlek *L*.

Själv är jag alldeles för feg för att laga mat i absiden oavsett storlek så det spelar mindre roll. Bara ryggorna ryms där så räcker det för min del.

Jag har varit inne på att handla en Staika (vågar inte säga namnet. Då får jag verbalt stryk av de som sätter en ära i att hitta något annat tältmärke, eller blir nöja av att gå i kronans gamla bomullskallingar för att de tjänar 200 kr på det och vill behålla all sin svett i den regionen...)

Du får ett supertält, men det är lite tungt, jämfört med ett tunneltält med samma inneryta. Mailade lite med H-berg och de kommer att presentera en ny modell 2005 som ännu inte är namngiven. Men som är självstadgande trestångskonstruktion och lättare. Så nu har jag något att drömma om...

Christer

Efter att ha läst Corax recension av Niak i en tidigare tälttråd här på utsidan så inser man att inte ens "vår" nationalklenod vad gäller tält är ofelbar.
Vad gäller kupoltält generellt, så trivs jag med modellen och upplever inte de eventuella nackdelarna som särskilt besvärande. Däremot har jag vid flera tillfällen prisat att tältet är självstagande, men iofs har jag även nån gång saknat en stor absid dock mer av bekvämlighetsskäl. I de två absider jag har på mitt tält får jag ledigt plats med 2-3 personers packning.
Det amerikanska tält jag har ligger ca 2-3000 kronor under Hillebergs motsvarande modell, Tarra, och jag har ärligt försökt komma på hur jag rationellt utifrån kvalitet i design, väv och arbete skulle kunna förklara den stora prisskillnaden tälten emellan. Visst, Tarra är säkert ett kanontält, men vad gäller prisvärdheten på vissa av Hillebergs modeller så sätter jag stora frågetecken.

/D

Frågeställaren nämnde inte Hilleberg men trots detta så 90% av tråden handlat om Hilleberg.. Han ville veta hur man lagade mat utan mygg, skyddade utrustning under regn och fördelarna med den Amerikanska kupoltältsmodellen.. Som vi alla vet så är svaret på alla dessa frågor Hilleberg!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg