Kupoltält

Mezzner; sa:
-Patric-; sa:
det e klart att det måste finnas lite saklig hilleberg-reklam i varenda tälttråd..

Hmm... är det inte just såna där kommentarer som får "alla" tälttrådar att utarta. Fler förslag på andra fabrikat på kupoltält med absid vore i det här fallet medicinen mot ensidigt märkestjat.

frågeställaren frågar om funktion inte om märke.. Men som ett brev på posten så måste någon tala om att Hilleberg finns.. Varför?

Frågan var om funktionen i ett kupoltält. Och att problemet med dessa var att de saknar absid. När det då finns kupoltält med absid är väl detta i högsta grad relevant, även om det finns de som har problem med att märket existerar (?!).

Det nämndes exempel på några andra tältmärken i ursprungsinlägget. Var inte det jobbigt?

Tyvärr har jag inte varit forummedlem så länge, så jag har fattat mekaniken bakom dessa varumärkesinflammationer.

Orka.....

Jag skulle dock gissa på att grunden till att namnet H*******g dök upp, var för att trådskaparen i sin text ställde frågan;

Finns det något av dessa tält som har tillräckligt stor absid med myggnät så man kan göra det? Jag tycker det är skönt att kunna minimera myggantalen när jag äter.

Förmodar att killen som svarade, är ägare av ovanstående märke men inte något av de andra, vilket resulterar i att han därför endast valde att utgå ifrån sin referensram, gällande erfarenheten av att äta i absiden och slippa mygg.

Det är ju trist att han inte var tillräckligt bevandrad i tält-djungeln och svarade Vaude, RP, Helsport, Fjällräven eller något annat tält som är mycket billigare, finare och eventuellt bättre.....

Man har väl fått lite Hilleberg-allergi eftersom det alltid dyker upp i alla trådar om tält som någon form av universallösning på alla tältproblem..

avslutad210712

Gäst
När det gäller friluftsdiskussioner så är det uppenbarligen så att man aldrig någonsin får nämna det tältmärke vars namn börjar på H eller de kängor vars namn börjar på L.

Tycker att det är lite synd att så är fallet men inser nu att om det kan röra upp känslorna så starkt så förstår jag att det pågår krig angående religion runt om i världen.

Är trots allt en jäkla tur att microsoft inte tillverkar tält för då skulle Ni få se på debatter för inom IT-världen är man (kanske...) värre än inom friluftssektorn.

Så bra, då vet vi återigen att det finns såväl sym- som antipatier i relation till Hilleberg.

Men, mer produktivt kanske, vi vet också att det finns i alla fall två modeller av kupoltält med myggnätsförsedda absidöppningar där mat kan intas. Vilket ju är bra att veta om nu det är viktigt. Sedan kanske det finns fler tält som har det? Eller som har större absider utan myggnät? Eller så... och då kan vi ju diskutera den saken istället för vilken tillverkare det råkar vara.

[Edit: stavfel]
[Ändrat av johal 2004-03-22 kl 17:35]

Hm, jag fortsätter som om det regnar...

Det finns ett till H-berg kupoltält med absider: Staika. Dock tror jag att samma sak gäller för alla tre kupolmodeller med absider: Absiderna saknar i praktiken myggnät och kanske dessutom är för låga för matlagning.

Dock funkar de för regnskyddad förvaring av packning.

Om vi släpper modell/märkesdiskussionen kanske det är så att kupoltält ofrånkomligen har låga absider p g a formen. Vidare är det väl ovanligt med myggnät i absiderna. För mig är det lite så att det som skiljer absiden från innertältet är just det att den ligger "i yttertälte men inte i innertältet". Vidare undras om man inte lika gärna kan laga mat inne i tältet om man nu kan det inne i absiden? Jag skulle se fördelarna med absidmatlagning som att det är mer ventilerat och kanske rentav lite halvöppet. Lite negativt annars är det väl att elda inom alltför mycket tygväggar, ur brandskydssynpunkt typ?

Mezzner; sa:
Vidare undras om man inte lika gärna kan laga mat inne i tältet om man nu kan det inne i absiden? Jag skulle se fördelarna med absidmatlagning som att det är mer ventilerat och kanske rentav lite halvöppet. Lite negativt annars är det väl att elda inom alltför mycket tygväggar, ur brandskydssynpunkt typ?

En fördel med att hålla sig i absiden är evt bränsleläckage (om man kör på flytande) eller matläckage (om man är drällig av sig). Men om det inte är nödvändigt föredrar jag att hålla mig utomhus, även om jag är i ett tunneltält med GT-absid.

avslutad210712

Gäst
eyck; sa:
Håkan K; sa:
... och TNF VE25 (men det är för tungt och för dyrt, det kostar ju som ett Hilleberg).

/Håkan

Dyrt?

Drygt 5700 inkl. moms, + frakt: http://www.gear-zone.co.uk/eshop/The-North-Face-VE-25-Silicone-Flysheet.html

Drygt 4500 kr inkl. frakt, + moms & tull: http://www.altrec.com/shop/detail/17093/?nextp

Dessa priser ligger väl en bra bit från Hillebergs? Går säkert att hitta än billigare om man letar runt ett tag.

/Mats

Beror kanske på vilket Hillebergs tält du menar men själv betalade jag 5632:- för ett Staika för en månad sedan.

Re: Orka.....

Öhrn; sa:
Det är ju trist att han inte var tillräckligt bevandrad i tält-djungeln och svarade Vaude, RP, Helsport, Fjällräven eller något annat tält som är mycket billigare, finare och eventuellt bättre.....

Allvarligt talat, måste man vara tältexpert och känna till alla för- och nackdelar för att få uttala sig i det här forumet utan att det blir personlig kritik istället för att föra en diskussion om tält???

För mig duger det gott att någon bara känner till ett eller ett par tältmärken och berättar om deras för- och nackdelar. Sen får andra bidra med sina kunskaper och tillsammans kan vi ge en ganska heltäckande bild. MEN det är bara min åsikt.

Jag ser hellre att du och andra berättar om vad ni har för erfarenheter av olika tält.

Bra pris!

avslutad210712; sa:
eyck; sa:
Håkan K; sa:
... och TNF VE25 (men det är för tungt och för dyrt, det kostar ju som ett Hilleberg).

/Håkan

Dyrt?

Drygt 5700 inkl. moms, + frakt: http://www.gear-zone.co.uk/eshop/The-North-Face-VE-25-Silicone-Flysheet.html

Drygt 4500 kr inkl. frakt, + moms & tull: http://www.altrec.com/shop/detail/17093/?nextp

Dessa priser ligger väl en bra bit från Hillebergs? Går säkert att hitta än billigare om man letar runt ett tag.

/Mats

Beror kanske på vilket Hillebergs tält du menar men själv betalade jag 5632:- för ett Staika för en månad sedan.

Mr avslutad210712, det var minsann ett bra pris. Handlade du i USA eller på Hillebergs outlet eller var?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg