Jag har vandrat kungsleden med min 2kg stora chihuahua. Blev en 8h rask vandring per dag och lite avstickare på toppturer. Han bar dock ingen klövjeväska, vikten han kan bära är ändå försumbar.
Örnar är inga problem eftersom HUNDEN ALLTID SKA VARA KOPPLAD
Mitt bästa tips är att ha sele på hunden och sedan ha ett flexi som hakas fast i magbanet på ryggsäcken. Man får händerna fria och kopplet fastnar och trasslar inte som med en lina.
Vi bodde i tält.
Örnar är inga problem eftersom HUNDEN ALLTID SKA VARA KOPPLAD
Mitt bästa tips är att ha sele på hunden och sedan ha ett flexi som hakas fast i magbanet på ryggsäcken. Man får händerna fria och kopplet fastnar och trasslar inte som med en lina.
Vi bodde i tält.
Hejsan.
Någon som har erfarenhet att vandra Kungsleden med en liten hund? Jag har en cavalier (mankhöjd ca 30cm). Hon fyller 1 år i januari och jag har börjat med längre dagsturer utan packning (ca 3-4 timmar) vilket hon klarar alldeles utmärkt.
Jag undrar ändå om små hundar klarar av att vandra 5 dagar i sträck, upp mot Kebnekaise och ev. bära sin egen packning i klövjeväska.
Har dessutom hört att små hundar är i fara att bli tagna av tex örnar?
Hur fungerar övernattning i stugorna? Har läst att det inte går att förboka. Finns det risk för att man inte får plats? Bör man ta med tält i fall?
Annan erfarenhet med hund i fjällen? (Vi ska vandra i september.)
Nettan