Kungsleden med liten hund?

Med tanke på att det finns en hel del ripkycklingar och annat "småvilt" så är jag lite tveksam till lösa hundar. Med tanke på hur dålig koll folk i verkligheten har på sina hundar så tycker jag att man kan ha den kopplad. Tänk också på samernas rätt att freda sin egendom ifall din hund börjar driva renar.

Hur långt man kan gå med sin hund är rätt individuellt. Jag har inte gått längre än 27 dagar (närmare 40 mil) i sträck med hund så jag vet inte om hundar klarar av alltför långa vandringar. Dock måste man använda sitt förstånd och tänka på att värme är väldigt dåligt för hundar och i slutet av juli kan det vara riktigt varmt i fjällen.

Har inte sagt att hunden ska vara lös bara för att man sätter en klövjeväska på den. Kan ju vara ganska skönt om den inte drar i kopplet också..

Hur långt hunden kan gå är givetvis individuellt och som sagt beroende på om hunden har fått träna för turen.

Senast ändrad:
Husk hundeforbud

Hvis du har tenkt deg på tur i noen av nasjonalparkene i nordre Sverige, skal du bare legge om planene dine med en gang. Der er det nemlig hundeforbud unntatt på vinteren ifm trekkhund. Unntaket er at du får lov å gå med hunden langs Kungsleden men ikke noen steder ellers. Det hjelper ikke at hunden er pitte liten og i band, hund er hund.
http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm

Jeg er f.ø. enig i at din hund er kanskje for ung til å begynne med kløv. Her i Norge anbefales å vente til hunden er iallefall to år før den bærer kløv.

Nu ska ni ju vandra då det troligen, men inte säkert, inte finns snö, men jag har funderingar på ett DIY-projekt och sy en sån här Fjellduk för vår hund: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4438/ (verkar i princip vara ett ~50x50 cm liggunderlag som sitter i botten av en fleecefodrad påse)

Originalet kostar 1200 vilket känns lite styvt så än så länge blir det sovsäck alt. värmetäcke plus fleecefilt.

Jag har inte väska på min JRT, tycker att den inte avlastar min packning så mycket.
Tror inte att det är något problem för en normaltränad hund att gå med på fjällvandring, däremot en liten korvhund som bara går 5-minuterspromenader kan få det kämpigt.

Hundar får bo i STF-stugor, finns ett hundrum och hunden får inte sova i sängen. Visst kan det finnas risk att det är fullt i STF-stugorna, men bestämmer ni er för att sova i stuga ska ni inte släpa med tält för troligen kommer ni aldrig att använda det. När vi sover i tält har jag med handduk att torka henne med, ett sittunderlag att sova på och en liten fleecefilt (eller så får hon låna min fleecejacka).

Jag brukar torka kött som godis att ge då jag stannar och rastar (och äter mitt godis), funkar ju naturligtvis bra med färdigköpt också.

Jag är lite nervös för örnar, men så länge hon inte springer iväg från mig tror inte jag heller att örnarna kommer nära.

avslutad210712

Gäst
Har inte sagt att hunden ska vara lös bara för att man sätter en klövjeväska på den. Kan ju vara ganska skönt om den inte drar i kopplet också..

Hur långt hunden kan gå är givetvis individuellt och som sagt beroende på om hunden har fått träna för turen.

Nejdå det var bara ett mer allmänt funderande från min sida. Folk tror att de har bra koll på hunden men nästan alla som har hund säger samma sak - när en hund som inte är renren får renlukten i nosen så slår de dövörat till.

Vår förra hund skämde ut sej med att börja jaga efter renar på fjället en gång.
Såg väl rätt löjligt ut med en gammal Cavalier som får fart på betydligt större djur.
Sen fick hon gå kopplad hem.
För övrigt förstår jag inte att man tänker använda klövjeväska på sin lilla hund.
De har ju nog med att ta sej fram över stock och sten ändå.
Ett ytterligare minus ang Cavalier på flerdagstur i fjällen är att de har lång päls och blir rejält skitiga.
Våt,lerig hund i tält=inte kul vare sej för hunden eller människorna i tältet.
Jag skulle nog försökta skaffa nåt slags ben-och bukskydd i alla fall för att minska lorten.
En rejäl handduk och egen sovpåse/täcke etc.Ett bra liggunderlag.
Får se hur vi kan göra i sommar.
Är ju dels mycket sugen på att få göra åtminstone en vandring och ha med vovven,dels gå nån tur i nationalpark igen.
Vår bortskämda hund tryggt inackorderad hon daghusse/matte några dagar kanske?
Övernatten turer är ju OK,man väljer ju att gå iväg i finväder,och sen hem spelar mindre roll.
Vår enda överanttning i fjällmiljö hittills med vår nya hund började som vilken motionsrunda på lågfjället
som helst i torrt väder.
På hemvägen regn,så hon var minst sagt våt och lerig innan vi kom hem nästa dag.
Maten:de förbrukar ju betydligt mer än till vardags.
Dessutom äter vår hund inte så mycket om hon är trött efter att ha sprungit i skogen med mej,hon sover ut innan hon äter.
Så kombinationen påtagligt ökad dygnsförbrukning/trött/orkar inte äta tillräckligt mycket ofta i flera dagar kanske är mindre lyckat.
Har ju god erfarenhet att min familjs vorsteh-hundar,hur de snabbt blir rena spjälstaketen vid jakt
och fjällturer,även vid hårdare träning magrar de snabbt trots att de alltid har god aptit och får extra måltider och näringsrik mat.

Tack för alla råd

Tack för alla goda råd. Det hjälper mycket.

Bra att veta att hunden inte får sova i sängen. Fast det hade jag nästan kunnit gissa själv. :)

Får ta en ordentlig funderare över klövjeväskan. Visserligen är hon sprallig och nufiken men efter några timmars vandring ute så håller hon sig ändå mest nära mig.

Cavalier (och säkert andra raser också) orkar så otroligt mycket mer än man själv tror. Efter att ha varit ute 1,5 timmar i snön imorse funderade jag starkt på om jag verkligen skulle ta med henne på en skridskotur efter enbart 45 minuters vila. Men jag chansade och hon var helt otroligt. Hade tom stor glädje i att dra mig efter att hon hade sprungit i högt tempo i 1,5 timmar. Bara vi tränar tillräckligt så tror jag att hon grejer även fjällvandringen.

Har även planerat 2-3 dagar Sörmlandsleden till våren. Det blir en bra prövning.

Vad tror ni om en bestigning av Kebnekaisen (Västra) med hunden? Erfarenheter?

Hvis du har tenkt deg på tur i noen av nasjonalparkene i nordre Sverige, skal du bare legge om planene dine med en gang. Der er det nemlig hundeforbud unntatt på vinteren ifm trekkhund. Unntaket er at du får lov å gå med hunden langs Kungsleden men ikke noen steder ellers. Det hjelper ikke at hunden er pitte liten og i band, hund er hund.
http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm

Jeg er f.ø. enig i at din hund er kanskje for ung til å begynne med kløv. Her i Norge anbefales å vente til hunden er iallefall to år før den bærer kløv.

Nu är jag lite osäkert om jag förståg allt du skriver (är från Tyskland...) men menar du att man inte alls får ha med hund i Abisko nationalpark? Det står såhär i länken: Vidare är det tillåtet att under hela året medföra kopplad hund på vägar och markerade leder samt i omedelbar närhet till turiststationen och Abiskojaurestugorna. Kungsleden är väl en markerad led, eller?

avslutad210712

Gäst
Nu är jag lite osäkert om jag förståg allt du skriver (är från Tyskland...) men menar du att man inte alls får ha med hund i Abisko nationalpark? Det står såhär i länken: Vidare är det tillåtet att under hela året medföra kopplad hund på vägar och markerade leder samt i omedelbar närhet till turiststationen och Abiskojaurestugorna. Kungsleden är väl en markerad led, eller?

Du får ha med dig hund efter hela Kungsleden dvs även där den går genom en park.

Du får även ha med dig hund efter andra markerade leder i Abisko nationalpark men inte de andra parkerna, åtminstone de som ligger i Norrbotten förutom under våren fram till sista april om jag minns rätt.

Ja, det var det jag trodde. Hade ju läst innan om man överhuvudtaget fick ta med sin bästa vän. Men det kan vara lite krångligt med alla bestämmelse.

Har även läst andra inlägg och artiklar om folk som har haft med sig hunden upp mot Kebnekaise. Tom en chihuahua!!! Så, det verkar vara tillåten och MÖJLIGT.

Gällande klövjeväska så ska det nog gå bra även på en mindre hund. Se dock till att väskan sitter bra och inte skaver. Över besvärligare terräng kan man ju alltid bära väskan åt hunden ett tag. Jag har också märkt av att hunden blir lite lugnare när väskan sitter på.

Lös hund skulle jag aldrig ha i fjällen, oavsett vart och när jag vandrar. Jag går alltid med 10 m lina i väskans ögla som sedan löper fritt genom ena handen och blir släppande efter mig. Hunden får då lite spelrum att nosa runt samtidigt som jag känner att jag har kontroll om någon dyker upp. Vid senaste turen sprang en hare framför benen på oss och då blev det fart. Hade inte linan suttit där så skulle det nog blivit till att hämta hunden bortåt Skars.

avslutad210712

Gäst
Ja, det var det jag trodde. Hade ju läst innan om man överhuvudtaget fick ta med sin bästa vän. Men det kan vara lite krångligt med alla bestämmelse.

Har även läst andra inlägg och artiklar om folk som har haft med sig hunden upp mot Kebnekaise. Tom en chihuahua!!! Så, det verkar vara tillåten och MÖJLIGT.

Kebnekaise ligger inte i någon park så där är det fritt fram med hund. Är lite tveksam till att ta med hund upp även om jag mötte några hundar i sommar för det är rätt stenigt och inte alltför gott om vatten på vägen upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg