Efter att ha dumpat av de stora barnen på dagis och skola stack jag in till ICA igen när de öppnade vid 8 för att köpa grillkorv och tjuvläsa några tidningar. ;-)
Och nu ser jag att tonen var lite mer tyken än jag mindes efter första genomläsningen. Jag har dock fortfarande svårt för att förstå de många upprörda känslorna, inte heller vill jag gå med på att han utan eftertanke hyllar allt nytt.
Och jag vill nog påstå (utan att veta naturligtvis) att han knappast vänder sig mot de som har Thermarestunderlag, Climatic-byxor och kroppsnära syntetplagg som håller fukt borta från huden. Oavsett om de är köpta imorgon eller för tio år sedan...
Själv har jag ibland fått utflykter försämrade av att andra har felaktig utrustning. Orsaken är visserligen oftast okunskap, man går i seglarstövlar med ett par tubsockar, har jeans en regnig höstdag eller dunjacka över tjock tröja under en hård promenad i -2°.
Men själv höll jag fast alldeles för länge vid mina gamla utförsskidor, jag hade samma Rossignolmodell som Piero Gros tävlade med under hans glansdagar och tio år efter alla andra upptäckte jag att det hänt saker med utrustningen. Mina skidor fick man kämpa
mot, inte
med. Varje morgon började med att skidorna fick ett kok stryk av mig för att de skulle göra som jag ville. Tills jag en dag fick skäll av min åkarkompis som uppmanade mig att hyra ett par nya.
Damn säger jag bara, inte undra på att så många åkte bättre än mig, skidorna jag provade var en njutning att glida fram med...
Många säger att just de inte tar åt sig av krönikan, ändå räknas det upp många exempel på gamla grejor som minsann fortfarande fungerar ypperligt i vad jag måste uppfatta som ett försvar.
Förresten, mina gamla goa Lundhagskängor gör jag mig knappast av med men en mig närstående har lagt ut ett par M59 i mycket gott skick på Tradera med utropspris 20:-
Något sådant kan väl gamla rävar (i storlek C52) inte motstå...