Krönika i Utemagasinet

Vill bara tipsa om gästkrönikan i senaste Utemagasinet (nr 7, 2007) där Jörgen Lindqvist klockrent sågar gamla prylar (och de som envisas med att använda dessa).
Hoppas den publiceras på webben så att jag kan visa den för utvalda personer (ett gäng Åsa Nissar).

Ja Jörgen uppvisar en stor dos enögdhet i den krönikan.

Bara för att det står i en tidning så behöver det inte vara sant eller rätt. Han för fram sin åsikt, på ett sätt som inte kommer övertyga någon som har en annan åsikt att byta. Att mer eller mindre idiotförklara de som tycker annorlunda är knappast särskilt smart om man inte bara är ute efter att provocera.

Christian

Varför byta om man är nöjd?

Läste också krönikan. Jag har blandat gamla och nya prylar; en ny jetboil som jag är otroligt nöjd med + en gammal karrimor-ryggsäck som jag är lika nöjd med. Hade jag hittat en ny ryggsäck som passat så hade jag köpt den. Nu har jag inte gjort det eftersom jag är nöjd med den jag har.

Förkasta inte saker som passar bara för att köpa en ballare pryl!

Förkasta inte saker som passar bara för att köpa en ballare pryl!

Men ballare prylar har ju så bra storstadsvandrarcred,man ser så erfaren ut med det nya och senaste.Som om man aldrig har gjort nåt annat,ju längre erfarenhet man har desto creddigare prylar behöver man.

Yta är allt och allt är yta!

peter

Senast ändrad:
Jag tror faktiskt inte att han är ute efter att frälsa massorna utan att föra fram en högst personlig betraktelse (kompletterad med exempel på direkta egna erfarenheter). Och jag delar hans betraktelser .
Vad han skriver är ju att många, inte alla, prylar har genomgått utveckling och förbättring sett över decennier. Men många håller ändå kvar vid de sämre prylarna med motiveringar som jag upplever som falska.
Vill man ha gamla och sämre prylar så är det ok. Man kanske gillar charmen med det, inte har råd att byta, inte har intresse eller tid att följa med i produktutvecklingen etc och då har man kvar det man en gång skaffade. Inga problem. Men jag kan inte låta bli att le åt de som antingen snobbar med gamla prylar eller mot bättre vetande envist hävdar att gammalt skräp är lika välfungerande som mer utvecklade produkter.

Mitt eget friluftsförråd är en blandning av riktigt gamla saker och det allra senaste. Kommer det nya förbättrade produkter så är jag inte så rigid att jag inte vill ha dem av principskäl, tvärtom är jag nyfiken på det mesta. Men jag är också medveten att en stor del av omgivningen ogillar nymodigheter och tycker att allt var bättre förr. Tror det finns plats för alla personligheter och det är intressant att studera dem alla, vilket krönikan bidrar till.

Senast ändrad:
Att NYA saker är bättre än GAMLA är inte sant, men när man väl ska köpa nytt så ska man tänka efter riktigt ordentligt! Man ska inte gå på första ingivelsen när det gäller friluftsprylar då det alltid finns prylar som passar bättre :) Jag har gjort bort mig så många, många gånger att jag säkert lagt ut en årslön på saker som jag sedan sålt med stor förlust.

Numera är jag en inbiten debatterare och frågvis som bara attan. Jag litar inte på försäljaren som ofta (men inte alltid) har mindre kunskaper än jag själv. Vissa är så bra på att snacka att man "faller" för produkten även om den är helt fel.

Våga testa, våga fråga fler personer och framförallt ta reda på vilka behov man har!

Sen att jag stödjer lättpackningens filosofi är en helt annan femma, men den diskussionen behöver vi inte ta här :)

// Jocke

Krönikan är skriven väldigt provocerande. Jag har svårt att se den som ett sansat inlägg i någon debatt och anser att Utemagasinet misslyckats denna gång vad gäller val av gästkrönikör. Att bara såga alla andra som tycker annorlunda leder ingenstans. Om syftet hade varit att få fler at skaffa moderna prylar så hade ju lite logiska argument varit att föredra framför gnällande om sin kompis som har fel skridskor,

Det är trist när felfocuset flyttas från egna till andras beslut, inte så lite provocerande och korkat oxså! Men vad kan man förvänta sig. Experter är numera många som bara läst litet om något....
överallt. Att tyckandet är ett nedköp för utemagasinet bekymmrar möjligtvis ekonmiansvarige på sikt....
//J

Det är trist när felfocuset flyttas från egna till andras beslut, inte så lite provocerande och korkat oxså! Men vad kan man förvänta sig. Experter är numera många som bara läst litet om något....
överallt. Att tyckandet är ett nedköp för utemagasinet bekymmrar möjligtvis ekonmiansvarige på sikt....
//J

Åsa Nissarna köper väl ändå inte nya nummer av tidningar så Utemagasinet tar nog ett ekonomiskt fördelaktigt beslut om de fokuserar på de nyfikna och framåtskridande. Nostalgikerna handlar ev tidningar på antikvariat....

Tolerans mina herrar! Många olika tyckanden är sällan problemet, däremot nedtryckande och begränsande av experter och andra tyckare.

En reflektion på temat är dock att det anses ok att kalla någon för "prylnörd" (eller det ändå konstigare "prylbög") men att försynt påpeka att någon fastnat i föråldrade produkter (där det finns förbättrade alternativ) ses som ett påhopp. Märklig kantring.

Herr/Fru peaceful;) problemet är väl snarast att krönikören är allt annat än försynt. hela min kritik mot krönikören är just att den är inte försynt inte ens sansad.

Men då jag inte ens känner mig träffad av krönikören så hade jag inte ens reagerat om inte du tog upp krönikan som bra och 'klockren'

mvh Christian

Tusan också, jag som bestämt mig för att inte köpa fler nummer av tidningen men nu måste jag bara läsa krönikan...

Själv tycker jag att främsta skälet att inte prenumerera är de aptrista berättelserna i ”Läsarupplevelsen”.

Bara en massa ”...och så gick vi upp på kammen på Naktapouktta och vi var trötta men där var en ren och vi skall bära med oss upplevelsen i våra hjärtan för evigt bla. bla...”
Ger mig ingenting, ungefär som att titta på på gamla diabildsvisningar av semesterbilder som bara är av värde för de som var där.
I och för sig, nummer 6/06 hade en bra berättelse...

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg