Äntligen börjar vi få lite fart(Amerikansk) på detta forum, men nog krävs det lite provokation på ömma tår och det gäller väl att haka på så ingen somnar.
Tydligen gick väl som vanligt allt jag skrev helt förbi och enligt tradition så lyfts en detalj ur sammanhanget och förstoras upp till gigantiska proportioner dvs flytvästens varande eller icke.
Backa gärna och läs om. Min kritik handlar om detta med direktiv och diktatur/toppstyrning samt fri vilja, personligt ansvar och kärlek.
En förutsättning för kärlek är just respekten och den fria viljan. När den fria viljan raderas försvinner kärleken. Även då valet kan tyckas fel, korkat eller tramsigt.
Den fria viljan anser jag är hotad då allt styrs med direktiv från en diktator.
Ni som gillar detta bör kanske gå med i Jesuiterna vars blinda lydnad är ett måtto (perinde ac cadaver)
http://www.reformation.org/jesuit-oath.html
Flytväst är som sagt riktigt bra grejer i rätt sammanhang och kan vara avgörande då ett liv skall räddas etc, men skall man piska flytvästförnekare och håna dem offentligt, så börjar vi komma ut på hal is om inte djupt vatten. Den ena idioten får ju inte ursäkta den andre och den fria viljan samt det personliga ansvaret blir ju hotat. Dvs är någon lika korkad som jag så får de ta ansvaret för att flötet flyter är min syn på saken.
Just ang Tyskland så kanske historien upprepar sig dvs om jag råkar försvinna en Kristallnatt för att jag inte burit en CE-certifierad flytväst, så vet ni varför.
Jag ser allt oftare att saker styrs utifrån diktat och direktiv som inte är grundade i demokratiska beslut eller i sunt förnuft eller utifrån kärlek/säkerhet utan i stället utifrån makt och kontroll samt ekonomiska intressen. Inte bara i vissa organisationer utan i samhället i stort och detta vill jag medvetande göra.
Vi kommer alla att göra val här i livet och får naturligtvis få bära dess konsekvens på gott och ont. ”Som man sår får man skörda”. Jag föredrar medvetna val framför omedvetna och tar för givet att ni gör det samma.