korrdinater för anhöriga?

Nokias landmärken

Jag gjorde så här:
- gick ut med jobbtelefonen Nokia E75. Lagrade en position som en .lmx-fil. Finns på Applikationer -> GPS -> Landmärken (eller vad det nu kan tänkas heta på svenska, min telefon pratar finska)
- skickade landmärket (.lmx-filen) till min privata telefon Samsung Xcover 271 som ett MMS-meddelande. Lagrade lmx-filen på minneskortet i Samsung.
- kopplade Samsung till datorn och och konverterade .lmx-filen till en .gpx-fil med Poi Converter (http://www.gps-data-team.com/convert.php)
- öppnade gpx-filen med Google Earth och kollade att det träffade rätt.

Kanske inte vad du är ute efter men detta kostade inte mera än ett MMS-meddelande och var faktiskt inte så svårt. Hade förstås varit stiligare att skicka positionen från privata Samsung som är en "ruggad" telefon men den programvara som Samsung kom med har inte den funktionen.

På min Android-mobil har jag en app som heter "Here I Am", där man via SMS, Mail etc (tror även facebook finns med) kan dela med sig av sin position.

Man startar appen, väntar på GPS-fix, väljer om man ska skicka adress eller koordinater, och sen skickar man.

Mottagaren får en länk som går direkt till Google Maps. (Nackdelen är att skickar man den som SMS till en Android-mobil så öppnas den med Google Maps i webbläsaren, inte i Google Maps-appen).

GPSVisualizer

Letade upp den här tråden när jag kom på ännu en lösning, av typen "tuggummi och silvertejp", men kostar bara ett sms. Roligt att pillra med sånt här när det ösregnar.

- installera Trekbuddy på din mobiltelefon
- Trekbuddy har en funktion "SMS I am here" och en annan "SMS Meet you there". Den sistnämnda kan användas utan gps-kontakt, leta upp punkten du vill sms:a på kartan. SMS.et är tänkt att tas emot av andra Trekbuddy-användare, men kan skickas till vilket nummer som helst.
- skicka SMS.et till ditt twitter-konto, så det syns som en tweet. Du kan lägga till en kommentar typ "14092011TimbuktualltOK"
- positionen är angiven i nmea-format i ditt sms och nu också i din tweet. Hemmafronten följer ditt twitter-konto och klipper och klistrar hela tweeten till www.gpsvisualizer.com
- GPSVisualizer kan placera ut positionen på Google Map, Open Cycle Map osv. Jag gjorde ett färdigt "formulär" enligt länken nedan, kan säkert förbättras ytterligare. Klistra in din rad på den andra raden och klicka på "draw the map". (Den existerande raden visar var jag (inte) var idag.)

www.gpsvisualizer.com/map_input?bg_...608.85189,N,00936.79940,E,Pajala14092011*00

Har testat det där nu. Helt klart riktigt bra.

*Applikationen kan köras i bakgrunden på telefonen (dock ej på iPhone).
*Applikationen kan fjärrstartas genom en enkel textsträng i ett sms (Även stängas av samt bara skicka en enkel positionspunkt).
*Man kan ställa uppdateringsintervall till vad man vill för att spara batteri. Superbra, då det i princip bara är själva GPSen som drar batteri.
*Kartan på hemsidan verkar vara googles, d.v.s. med satelit/hybrid/vanlig.
*1 månads historik eller 100000 punkter.
*Man kan skapa ett spår av valfria punkter och sedan exportera som KML, GPX, m.fl.
*GRATIS!

Detta är ju helt klart användbart, på riktigt!

En väldigt enkel men helt kartoberoende metod, om det är säkerhet vid ensamturer man är ute efter, är ju att skriva ett meddelande som beskriver var man tänker vara och ladda in det i ett program på sin egen dator som kan skicka det till valfri adress med valfri metod efter en viss fördröjning. När man kommer hem så avbryter man programmet och slipper störa sina anhöriga. Om det händer något så att man inte kommer hem så går meddelandet iväg och någon vet åtminstone var man hade planerat att vara.

Dessutom slipper man använda någon onlinetjänst (utom för själva meddelandet, som förhoppningsvis aldrig skickas) som helt säkert spårar och kartlägger alla användare för sina egna syften.

Sms:a dina koordinater enligt ett förutbestämt format tex WGS84 (som det visas i Eniro kartor) till dina anhöriga. Sen får dom anhöriga gå in på Eniro kartor och tända GPS-koordinat. Sen flyttar dom den blåvita punkten och håller koll på koordinatvärdet. Zooma in för bättre noggranhet, flytta punkten, zooma in, flytta punkten osv tills värdet stämmer. Där är du!

Men du måste ju veta var du själv är förstås, annars kan du inte sms:a några koordinater.

Man kan faktiskt skriva in koordinaterna med ett kommatecken mellan direkt i sökfältet på eniro maps i stället för att zooma och flytta.

Tycker också det verkar bra.
Får dock inte till det med telefonen. Jag har ett instamapperkonto och en 13-siffrig kod, men hur bär jag mig åt med telefonen?
Inloggning på kontot fungerar på datorn, men inte på telefonen.

Ladda ner GPS Tracker från Market.
Installera
Öppna GPS Tracker i telefonen.
Tryck på "menyknappen" på din telefon.
Välj "Settings".
Fyll i din kod i "Device Key".
Klart.

Tryck på Hemknappen för att låta Trackern köra i bakgrunden.
Tryck på Bakåtknappen för att avsluta.

Där kan du också fylla i:

"Send at most every (sec)" - Hur ofta du skall sända din position. 121 sekunder (>2min) och mer betyder även att GPSen går i vila mellan sändningarna. Själv brukar jag köra på 900s (15 minuter). Då räcker batteriet långt över en dag.

"Buffer size" - Om du tappar signalen (mobilsignalen alltså) väljer du här hur många positioner som skall lagras i telefonen. När du får mottagning igen skickas alla positioner som är lagrade. Kul grej på fjällvandringar!

"Units" - Metric så klart =)

"Minimum accuracy" - Lägsta noggrannhet som krävs för att det skall ses som en "fix" och positionen skall sändas. 305m/1000feet är standard, vilket jag tycker fungerar bra.

Sen har man tre andra alternativ.
*Autostarta GPSTracker vid telefonstart.
*Tillåt fjärrstyrning via SMS.
*Kör i dolt läge.

Kör du i dolt läge syns det inte att Trackern är igång (normalt syns en grön prick i aktivitetsfältet/rullgardinen). Trackern måste vara igång totalt (GPS krävs dock inte) 72 timmar innan du kan välja detta. Efter att min telefon hängt sig slutade dock denna funktion att fungera, vilket jag sett på deras forum att fler haft problem med. Detta är dock en stöldspårningsfunktion, och inget jag egentligen behöver. Det är faktiskt ganska skönt att snabbt kunna se att Trackern är igång, speciellt då det händer att den slår ifrån om den inte får GPS-fix på ett par timmar.

På ditt konto kan du även välja att dela (sharing) din position med andra på tre olika sätt (då krävs inget login). Inklistringsbar HTML-kod som kan läggas på blogg eller facebook, direktlänk till karta, och direktlänk till mobilanpassad karta. Dessa kartor autouppdateras inte, och du får bara den senaste punkten presenterad. På HTML-kartan kan du dock visa flera, men då handlar det om senaste punkter i tid och inte i antal. Sänder du en gång i kvarten visas bara en punkt.

Du kan även ansluta flera telefoner (device ID) till samma konto.

SMS-styrning fungerar bra. Du kan fjärrstarta, fjärravsluta, fjärr-mm.

Jag har använt den Trackern här i ett par månader nu, och jag gillar den skarpt. Speciellt när jag jobbar eller friluftar ensam i skogen är det en säkerhetsgrej, och framför allt slipper sambo ringa femtioelva gånger och undra var jag är =)
Jag har lagt in en webläsarlänk på skrivbordet på samtliga datorer samt delgett SMS-start-koden.

Förra sommaren hade jag gärna haft den. Då lyckades vi under en fisketur låsa in bilnyckeln i bilen långt in i norrbottens mörka skogar. Man hade sparat in en lååååång förklaring av vägbeskrivning om man haft denna =D

Tack för en mycket utförlig beskrivning!

Försöker följa den till punkt och pricka:

• Tryck på "menyknappen" på din telefon.
    - Check
  • Välj "Settings".
    - Check
  • Fyll i din kod i "Device Key".
    - #%¤&()@$£...

Jag letar som en besatt, men hittar inget "Device Key"-alternativ under Settings.

Jag har ett account gjort via dator och har gjort en device som alltså har en 13-siffrig kod.

Tack för en mycket utförlig beskrivning!

Försöker följa den till punkt och pricka:

• Tryck på "menyknappen" på din telefon.
    - Check
  • Välj "Settings".
    - Check
  • Fyll i din kod i "Device Key".
    - #%¤&()@$£...

Jag letar som en besatt, men hittar inget "Device Key"-alternativ under Settings.

Jag har ett account gjort via dator och har gjort en device som alltså har en 13-siffrig kod.

Det var lustigt.

Har du rätt App, d.v.s. GPS Tracker från Instamapper LLC?

Isf, har du provat att installera om den?

GPS Status & Toolbox

Den här tråden är som flugpapper för mig.

Hittade dock nu en app till min Android-telefon som gör precis det jag var ute efter: skickar en länk med GPS-position som ett vanligt SMS. Länken går att öppna i Google Maps på vilken telefon som helst som kan köra programmet.

Appen heter alltså "GPS Status & Toolbox". Det jag var ute efter var att lätt kunna skicka positionen utan att behöva betala för dyr datatrafik utomlands.

GPS Status & Toolbox har en hel massa andra roliga och intressanta funktioner. Gratis. http://m.eclipsim.com/gpsstatus/

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg