Koordinatproblem

Jag har en Garmin GPSmap 62s som jag tycker funkar riktigt bra , men.........
Finns det olika tuper av angivelser på koordinaterna? Om jag knappar in den variant som står på Geocoach-sidan så hamnar jag på pricken. Har ni tittat på Riksantikvarieämbetets sida, där anger de koordinaterna med en liten annan variant, man hamnar "nästan" rätt ,men inte på pricken. Finns det ett sätt att ställa in Gps:en för olika angivelser , eller?........
Jag har letat men ej funnit..

Stefan

Jag är inte säker på hur det ser ut på en GPSMap 62, men på Oregon kan man under inställningar välja Positionsformat. RAÄ anger position i tre olika format:

SWEREF 99 TM: Detta är det nya svenska plana koordinatsystemet som är utsatt på den nya terrängkartan

RT90 2,5 gon V: Detta är det gamla svenska plana koordinatsystemet som är utsatt på den gamla terrängkartan. Kallas av Garmin bara RT90.

Geodetiska koordinater i WGS 84, d.v.s. latittud och longitud. Sådana kan anges på tre olika sätt, grader med decimaler, grader och minuter med decimaler eller grader, minuter och sekunder med decimaler. RAÄ använder det sista. Ska man använda de koordinaterna i en GPS ska man ställa in positionsformatet på ddd mm ss.s eller något liknande.

Fornminnesinventeringarna är oftast gjorda innan man hade GPS, vilket betyder att koordinaterna inte är så exakta som de vanligen är för geocacher. Avvikelser på några tiotal meter är inte ovanliga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat medlemskap1105 Koordinatproblem (WGS84 -> RT90) Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg