Det blir som jag skrivit även i praktiken, frågan är väl hur mycket det märks. Den vanliga ventilationen (runt rökrör, genom duk, ventiler etc) påverkas ju varken positivt eller negativt av detta.
När jag skriver "i praktiken" så menar jag just om det märks eller inte.
Inluftsslangen är ju inte tätad mot kaminen, så även om det till viss del blir som du säger har jag svårt att se hur det skulle ge en märkbar effekt i en bomullskåta.
Det blir en luftrörelse ändå, vilken blandar luften.
Ventilationen i toppen släpper ut luft. Därför drar den också in luft. Antingen enbart genom inluftsslangen, eller genom både duk och inluftsslang. Den väldigt varma luften som stiger upp efter rökröret sätter luften i rörelse när den ventileras ut i toppen.
I en lättviktskåta med tät väv kanske det märks mer, men i en bomullskåta har jag mycket svårt att se hur luftfuktigheten, i praktiken, skulle påverkas negativt av en inluftsslang som inte är tätad mot kaminen. Det handlar ju bara om att ta in merparten av luften där ingen sitter eller ligger.
Under alla mina turer i temperaturer mellan +5 och -35 har jag endast en gång upplevt att det blivit fuktig luft i kåtan. Kondens på väggarna har jag aldrig haft, bortsett från frost längst ner på duken. Under alla dessa turer stod kåtan direkt på packat snötäcke och jag hade inget golv.
Däremot har jag upplevt onödigt kalldrag på fel ställe, det var innan jag började använda den där inluftsslangen.
Den gången det blev fuktigt hade jag en öppen eld. Den förångade enorma mängder snö. Det gör inte kaminen. Under kaminen (vilken jag dessutom lägger en värmesköld under) blir det bara en grop.