Du kommer nog inte frysa vid -6 om sovsäcken är i bra skick och du inte är lättfrusen, men det finns inga marginaler. Kryper det ner mot -10 eller blir väldigt fuktigt osv så blir det nog riktigt kallt men inte farligt för hälsan, bara humöret och njutningen.
När jag googlade säcken får jag lite olika uppgifter om temp. främst denna: Temperatur enligt EN 13537*:
Komfort: -4° C
Lägre gräns: -11° C
Extrem: -30° C
(angiven vikt 1106g)
I så fall är den varmare vilket såklart är positivt.
Skjuter lite tips från höften även om du kanske hört de flesta redan:
Du kanske ska förbereda för att kunna göra om proceduren med värmeflaska mitt i natten, oftast blir det som kallast långt efter man gått och lagt sig. Men det är ett bra tips att även starta med flaska då sovsäcken "startar" kall.
Bra mössa och en buff/halsduk kan nog hjälpa till om inte underställströjan är en polo med hög krage. Sovkläderna ska inte användas till annat, byt så fort som möjligt på morgonen även om det är frestande att ha dem på under vandringskläderna. Häng upp och vädra ur. För några få kanske det funkar med samma, men jag svettas oavsett väder och förutom fukt håller man säcken fräsch längre om man bara sover i rena kläder.
Beroende på säckens utformning kan det vara en bra idé att skaka säcken så att dunet hamnar på framsidan, dunet som du ligger på, värmer inte nämnvärt och hjälper mest till att hålla tätt, skakning hjälper oavsett till för att buffa upp säcken.
Vädra säcken och sovkläderna så fort solen tittar fram på morgonen/kvällen så du blir av med nattfukten annars blir säcken kallare och kallare för varje natt, jag vädrar ut och in men vet egentligen inte om det är rätt, bara ett antagande från mig. Gå av samma anledning inte och lägg dig fuktig, en lätt trasa att torka sig med kan vara värt, att använda wettextrasan man har till tältet kan funka. Packa även upp säcken så fort du slagit läger så den hinner buffa upp sig.
Det finns även ett fenomen kallar inversion eller kallras, det innebär att kall luft samlas nere i dalar när det är vindstilla. I dessa situationer är det oftast bäst att slå läger lite högre upp över botten på dalen för att undvika att ligga där kalluften "rasar" ner från fjällsidorna och samlas. Det är kanske lite överkurs, men lite nördighet brukar förgylla de flesta trådar
Ha framförallt en go tur, jag skulle inte oroa mig allt för mycket över kylan. Även om ovan lista kan få det att framstå som en hel vetenskap så klarar man sig bra även om man "bara" följer sitt eget förnuft och struntar i vad jag skriver
/Gustav